Ska snart börja...vet inte HUR påläst man ska vara...hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
evamarie.j

Ska snart börja...vet inte HUR påläst man ska vara...hjälp!

Inlägg av evamarie.j »

Heeej alla!
Jag har läst boken en gång, min sambo oxå..Känner mig hyfsat säker på vad som ska göras..Första natten är det lägga tillrätta, solfjäder, buff och ramsa..och så ska man väl få göra hela första natten?
Andra natten ska ramsan ta över...
Där kommer min osäkerhet.. Ok..jag ramsar när jag hör honom..men NÄR inriper man med ev. buffande?? Eller inte alls??
Och det här med vargtimmen...MÅSTE man gå upp och slamra om i lägenheten...räcker det inte med att ramsa?? Och avvakta??
Vår son har inte eget rum, så är det bara. Vi bor i en 2a och hans säng står inne hos oss, så hur gör vi bäst då??
Känner mig lite osäker på det här med ramsan? Som sagt, ska man aldrig ta till buffande igen efter första natten??
Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Evamarie!

Välkommen till forumet :D Jag tycker att både du och sambon ska läsa boken en gång till och även det som står här på första sidan av Föräldraforum. Där finner du svar på dina frågor. Återkom sedan om du har några frågor kvar innan ni startar att kura.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej tjej! :D

VÄlkommen till forumet, och vilket bra beslut ni tagit!! :thumbsup:
Okej, här kommer lite punkter:

:arrow: Hyfsat säker, det blir nog lite bakläxa på det! Helsäker ska du/ni känna er!! Så läs allt en gång till (minst), och fråga sedan här vid osäkerhet, precis som ni ju gör :wink: .

:arrow: Nej, det är ju inte alltid som eget rum är möjligt. Ni får avskärma hans säng då, på ett bra sätt. Avskärmningen har två syften: det ska bli helt kolmörkt för sonen och han ska inte kunna se er. Ett mörkläggningstyg som man fäster i taket, som ett draperi, kanske? Se bara till att det är tillräckligt långt från sängen så inte sonen kan rycka tag i tyget! Och att det är luftgenomsläppligt.

Om ramsning och buffning får bågon bättre lämpad svara!

Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du ska vara så säker att du har modet att "göra fel" och att då kunna "se" det, betrakta det som erfarenheter (utan att fastna i uppgivenhet) och gå vidare :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"