Att sova borta...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannad

Att sova borta...

Inlägg av Hannad »

Hej!
Vi har lärt vår son som är 5 månader att sova gott hela nätterna. Det har nu gått 2 veckor sen vi startade. Det har varit 4 steg framåt och 1 bakåt, med andra ord så går det mest framåt :D . Tar ca 5 minuter från det vi lagt honom tills han sover både dagtid och kvällstid (han protesterar fortfarande lite, eller om det är så att han är irriterad ibland för att han inte lyckas somna direkt???? Och ibland bökar han bara runt en stund innan han somnar gott). Vi har varit noga med att ha det lugnt (förutom att han döptes förra helgen och vi då hade en hel del besök med bl.a. 2 små kusiner som bara ville pussa och busa med honom). Han har nästan alltid fått ligga i sin säng då han ska sova dagtid som nattid, allt för att allt ska sätta sig, undantag var vid dopet då vi hade med vagn och då gick det hyfsat bra.

Nu har vi ialla fall börjat åka iväg mer under dagtid och då uppstår problem :cry:. Nu i veckan var vi till kompisar, hade med hans vagn (sittvagn) och bäddade iordning i den då han skulle vila. Gjorde precis som vi gör hemma, men...Han var jätte-arg, tog lång tid att få honom att somna (fick till och med vagna lite), sen vaknade han och var lika arg/ledsen och hade inte sovit alls länge och vi lyckades inte få honom att somna om. Till slut tog vi upp honom (tyckte inte att det var så kul att försöka söva vår arga son när vi var på besök hos kompisar och skulle ha det trevligt, så han fick vara med och ha det trevligt med oss). När vi kom hem på kvällen och skulle lägga honom var allt som vanligt, frid och fröjd (ja, kanske lite mer protester än vanligt, men inte mycket...).

Igår åkte vi iväg till kompisar igen, då skulle han sova i en resesäng de hade, vi bäddade där, gjorde lite mörkt och la honom precis som vi gör hemma. Men det var lögn, han var alldeles ursinnig, efter att min sambo försökt i 30 minuter (buffade till och med då han ansåg att det var kris) tog vi upp honom och det blev ingen eftermiddagsvila den dan. På kvällen när vi kom hem var han trött och somnade utan minsta pip i sin välkända säng...

Varför blir det så? Vi trodde att det skulle funka även fast vi åker iväg? Kanske med mer protester, men inte så här?????? Jag vill absolut kunna åka iväg utan att behöva bekymra mig för om han ska kunna sova eller inte, gå ner på stan och ha honom sovande i vagnen....Han mår så otroligt bra av att nu äntligen ha rutiner, att aldrig behöva bli ledsen för att han är övertrött, så jag vill att det ska funka utan att vi ska behöva vara låsta till att alltid vara hemma då han ska sova....

Hanna
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Jag ska ärligt säga att vi har prioriterat sömnen framför mycket för våra söner. När saker och ting är riktigt stabila sover de på huvudet om det krävs.

Vad jag förstår började ni kura för 2 veckor sedan (?), det är ingen evighet.
Jag tror på att etablera sömnen ordentligt innan det ska bytas säng och ändras sovrutiner. Med tiden kommer ni att kunna göra lite hur som helst, men jag tror att ni måste etablera det hela lite till innan ni trixar för mycket.
Att ge sig iväg på turer och inte kunna hantera det (dvs. ta upp barnet) är att själv ifrågasätta saker.

Visst ska man kunna åka hit och dit men saker sköter inte sig självt om man säger.

Så mitt tips är att låta saker sätta sig! Bjud hem vännerna istället! :D
Hannad

Inlägg av Hannad »

Tack för ditt kloka svar! I bland blir jag så arg på mig själv att jag har så bråttom, att saker och ting bara ska funka, helst innan man ens tänkt tanken....Självklart ska vi prioritera att få detta att sätta sig ordentligt. Vi har ju hela livet framför oss att åka iväg och hälsa på kompisar. Och vi vet ju att det funkar, har fått ett nytt liv och en ny son, glad och nöjd :D .
Det enda som känns jobbigt nu är att vi är bjudna på bröllop i helgen och det kan vi direkt inte tacka nej till...men vi tar det som det kommer. Sen ska jag och Tim vara hemma och mysa och bara ta det lugnt (pappa börjar jobba) och det finns inget inplanerat som vi "måste" iväg på.

Så tack för dina kloka ord!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"