Mat och sovtider 4 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
em73

Mat och sovtider 4 månaders

Inlägg av em73 »

Hej alla!

Jag är ny här och nybörjare på shn. Har en fyramånadersdotter som jag senaste veckorna känt börjar behöva liet mer rutiner och (främst) mer sömn för att må riktigt bra (har fram till nu låptit henne helt och hållet styra mat och sovtider...det kändes helt rätt fram till för nån vecka sedan men nu behöver hon ngt mer ...tycker jag iaf).

Har sneglat på shn och tycker det verkar bra. Har beställt boken för att lära mig lite mer innan vi kör igång men täner redan nu staga upp hennes dagar iaf så att det blir mindre småsnuttande på bröstet och dessutom mer sömn eftersom jag märkt att det gör henne mer tillfreds.

Håller nu på att fila på ett schema som dels ska passa våra rutiner och dels stämma någorlunda överebs med hennes narurliga rytm. Har tänkt mig ngt i stil med detta:

Natt 19.15 - 07.00
7.00 - 8.30 Vaken (mat ca 07.15, sen umgås hon med sin far en stund när han äter frukost, efter det en liten extraslurk för henne och lite ensamlek efter det)
8.30 - 10.00 sova
10.00 - 12.00 vaken (mat ca 10.15)
12.00 - 13.30 sova
13.30 - 16.00 vaken (mat ca 13.45)
16.00 - 16.45 sova
16.45 - 19.15 vaken (mat ca 17.00 och ca 19.00)

Har ngr frågor:
1. Nu ammar hon, men snart tänket jag börja föra in lite pure osv i hennes kost, ska mål 2 eller mål 3 var lunchen då? Ena känns tidig men andra sen, optimalt hade varit typ 11.00 inbillar jag mig men det får jag inet ihop i schemat.
2. Egentligen skulle det vara bra om första sovperioden var lite kortare, typ 1 timme kanske. Och att den andra ist var lite längre, kanske 2 timmar...men det är kanske inte så bra? (tänket på de naturliga perioderna på 5 min, 20 min, 45, min, 90 min osv)
3. Det mesta i schemat ovan känns som att det kommer att funka mkt bra. Det enda är att hon har svårt att sova så länge på fm och gärna skulle vilja ha ett mål till strax efter kl 09.00 ist. Typ: vakna 7, äta, somna 8.30, vakna 9.15, äta, vara vaken ett tag och sen äta "lunch" strax efter 10. Jag tycker dock att hon väl borde klara sig utan det målet? Hon äter ju dessutom en x-traslurk strax före kl 8. Dessutom vet jag att hon behöver mer sömn än vad det skulle bli om jag använder schemat i övrigt men kortar av första sovperioden till hälften, måste isf lägga till mer sömn någonannanstans. Problemet om jag kör på det jag tänkt är att hon vaknar typ 9.15 och är då extremt svår att få att somna om...hur ska jag göra?

VOre jättetacksam om nån ha tid ochlust att ge meig lite råd
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej, här kommer lite tankar från mig som har en 4,5 månaders tjej :D
1. Bestäm dig för vilket mål som passar för dig/er i nuläget och strunta i om det är på "lunchtid" eller ej. Det rätar upp sig när ni behöver byta rutiner om ett par månader när hon orkar vara mer vaken! Det viktiga är att vara konsekvent så att det är samma mål varje dag. Vi kör puré på mål 2, kl. 09.30 i vårt schema och gröt på kvällen.

2. Varför inte göra den första 45 min och isåfall förlänga middagsluren så att den är 2h istället? Borde ju passa bra om hon redna nu vaknar tidigare då och verkar vara svår att söva om. Vi har tre lurar (45 min + 2,5 h + 45 min + 11,5 h natt). Orkar hon vara uppe längre innan det är dags för första luren? 1,5 h låter kanske lite lite?

3. Om du ska styra upp sovandet så behöver du styra upp även maten och mattiderna - de är en förutsättning för att sova gott! Rensa i målen och gör dem tydligare! Planera schmat så att det är ca 3,5 h mellan målen (vi har 3.15 som tätatst och 4h som längst). Ta bort extraslurken, truga i henne så mkt det går under en timme istället (tips: läs på om standardmodellen om du inte gjort det).

HInner inte skriva mer nu - hoppas nån anann kan fylla på :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
em73

Inlägg av em73 »

Tack för ditt svar :)

1. Det låter klokt...Jag går kanske händelserna liet väl mkt i förväg om jag redan nu vill styra det hela till "våra" lunch och middagstider. Mål 2 får således bli det där puren fötrs in sen.

2. Jo 1,5 timmar är ju lite lite. Problemet är att hon blir så enormt trött och grinig vid 8.30 (hade annars tänkt mig vaken till 09.00). Iofs sammanhänger nog det med att hon just nu sover rätt hattigt mellan 4 och 7 (vaknar i praktiken oftast redan kl 6). Vår tanke är ju dock iofs att honm ska lära sig sova till 7 så man kanske lika väl kan lägga första dagsömnen lite senare redan nu.

3. Uttryckte mig lite oklart där. "X-traslurken" är inom en timme. Hon vill dock helst äta igen kl 9 om hon skulle få. Vilket jag inte tycker behövs nu när hon är 4 månader.

Nu ska jag beakta dina jättebra råd och tips och kolla in lditt schema och se om jag kan få till mitt eget lite bättre :)

Nån fler med synpunkter eller förslag?
Är som sagt total gröngöling (hade faktiskt tänkt att rutiner är ngt negativt för så här små, till dess att jag själv upptäckte hur hon nästan ber själv om att få lite rutiner och nån som tar kommandot över situationen) :)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej och välkommen! :D

Har du läst det här...?

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aders-barn

Fråga gärna igen sen.
Lycka till :!:
/Fjällmor
em73

Inlägg av em73 »

Tackar.

Japp jag har läst det där. Det är därifrån jag tagit grundstommen till mitt schema. Har dock modifierat en del för att det ska passa henne och oss.

Känner mig rätt vilsen när det gäller hur jag ska göra, vad som kan modifieras osv
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!
Här får du ett schemaförslag till, för min 4,5-månaders grabb. Har funkat superbra hittills.

19-7 Sova natt

7-8.45 Mål 1, ersättning kl 7-ca 7.30, ensamlek ca 7.45-8
8.45-9.30 Sova

9.30-11.30 Mål 2, pure +ersättnin 9.30-ca 10.15
11.30-13.30 Sova

13.30-15.45 Mål 3, ersättning 13.30-ca 14
15.45-16.30 Sova

16.30-19 Mål 4, gröt +ersättning 16.30-17.15, bad 18.15, kvällslurken (ersättning) 18.40

Lycka till! :D
em73

Inlägg av em73 »

Tack för schemat. Det där var rätt likt hur vi vill ha det, speciellt nu när jag insett att hennes "lunch" i dagsläget inte måste vara den tid vi kanske har i framtiden...

Nån ner som har förslag/råd/synpunktetr?
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej em
vi har en 4,5 månaders kille hemma och vårt schema ser ut så här om det kan vara till någon hjälp.

07.30 morgon (tar oftast på marginalen dvs 07.15) frukost amning
09.00-09.45 sova (han sover gärna längre men jag väcker då vi vill ha en lång sovtid mitt på dagen som passar med storasyster)
10.30 1 burk fruktpuré + amning (ska så småningom bli grötmåltid)
12.00-14.00 sova
14.00 lunch amning
16.00-16.45 sova
17.30 middag 1 burk grönsakspuré + amning
19.00 välling + amning
19.30 sova för natten

tänkte precis som du med mitt första barn att lunchen måste vara vid "lunchtid" men vi har precis samma mat tider för vår dotter som för lilleman. hon äter välling 07.30 och därför blir hennes frukost först vid 10/10.30 och det innebär då sen lunch dvs 13.30/14.00. folk tycker vi är konstiga som äter lunch så sent :wink: men det passar oss bra och tjejen går inte på dagis så vi kan ha tiderna som vi vill. sen får vi väl kanske ändra lite den dagen hon börjar på dagis....
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"