Mat och sovtider 4 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
em73

Mat och sovtider 4 månaders

Inlägg av em73 »

Hej alla!

Jag är ny här och nybörjare på shn. Har en fyramånadersdotter som jag senaste veckorna känt börjar behöva liet mer rutiner och (främst) mer sömn för att må riktigt bra (har fram till nu låptit henne helt och hållet styra mat och sovtider...det kändes helt rätt fram till för nån vecka sedan men nu behöver hon ngt mer ...tycker jag iaf).

Har sneglat på shn och tycker det verkar bra. Har beställt boken för att lära mig lite mer innan vi kör igång men täner redan nu staga upp hennes dagar iaf så att det blir mindre småsnuttande på bröstet och dessutom mer sömn eftersom jag märkt att det gör henne mer tillfreds.

Håller nu på att fila på ett schema som dels ska passa våra rutiner och dels stämma någorlunda överebs med hennes narurliga rytm. Har tänkt mig ngt i stil med detta:

Natt 19.15 - 07.00
7.00 - 8.30 Vaken (mat ca 07.15, sen umgås hon med sin far en stund när han äter frukost, efter det en liten extraslurk för henne och lite ensamlek efter det)
8.30 - 10.00 sova
10.00 - 12.00 vaken (mat ca 10.15)
12.00 - 13.30 sova
13.30 - 16.00 vaken (mat ca 13.45)
16.00 - 16.45 sova
16.45 - 19.15 vaken (mat ca 17.00 och ca 19.00)

Har ngr frågor:
1. Nu ammar hon, men snart tänket jag börja föra in lite pure osv i hennes kost, ska mål 2 eller mål 3 var lunchen då? Ena känns tidig men andra sen, optimalt hade varit typ 11.00 inbillar jag mig men det får jag inet ihop i schemat.
2. Egentligen skulle det vara bra om första sovperioden var lite kortare, typ 1 timme kanske. Och att den andra ist var lite längre, kanske 2 timmar...men det är kanske inte så bra? (tänket på de naturliga perioderna på 5 min, 20 min, 45, min, 90 min osv)