I natt ska det ske

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

I natt ska det ske

Inlägg av Nemi »

Nu 'börjar vi om' med kurandet!

Vår lille son har ju inte sovit så där väldigt bra senaste veckorna....Och nu är det dags att göra nåt åt det. Det var faktiskt redan bättre i natt (utan några speciella åtgärder), hoppas det fortsätter. Nu ska vi köra ramsan hela vägen så att nätterna förblir lugna.
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

:D Lycka till. Detta fixar ni, i rätt shn-anda :D

Väntar på rapporten i morgon.

/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

två nätter passerade

Inlägg av Nemi »

Lite stolt över oss :D
Det går redan bättre med nattsömnen!

Det som har hänt tror jag är att jag verkligen fått kläm på ramsan. Jag tyckte jag kunde det förrut, men nu lyssnar vår son verkligen till den. Fick väldigt bra tips från Mammut Maria om att sänka tonläget och höja volymen s a s :)

Så här har det gått:
första natten vaknade A två ggr och ropade _väldigt_ högt. Jag ramsade och ramsade med hög stämma och med bekräftelseramsa i omgångar i 15 minuter. Eftersom han varit sjuk så blev jag lite orolig och gick in till honom och gav först lite näsdroppar och sen lite vatten. Sen somnade han... Nej, tänkte jag, nu har jag gett upp för tidigt igen! Andra uppvaknandet så ramsade jag endast och då lade han sig ner och somnade själv efter ca 5 minuter. Sen var det lite struligt på morgonkvisten och han sov bara i korta omgångar innan vi gick upp vid 6:45.
Nåja, det hade gått frammåt iallafall.

Det jag lärde mig (och förhoppningsvis A också) var att avvakta lite när hans skrik avtar.

Andra natten så ropade A först vid 3-tiden (har varit mycket tidigare förut) och han somnade om med ramsa efter bara 2 minuter. Helt otroligt faktiskt. Nu märkte jag verkligen att han lyssnade på min höjljudda, bestämda och vänliga ramsa och jag kunda avsluta med bekräftelseramsa. Vaknade sedan vid 5-tiden men somnade snabbt igen och vaknade till vid 6:15. Sen var det svårt... Vi gick upp vid strax före 7 iallafall. Upptäkte då att A hade bajsat. Hmm, inte så konstigt att han inte ville sova :oops:

I natt är det pappas tur och jag hoppas att framgången fortsätter :)

Återstår är att få dagslurarna att fungera igen. Tror att vårt schema inte är riktigt rätt. Är det någon som kan ge råd??

Nuvarande schema:
7 vakna
7:30 äta frukost
9:30 sova (men det blir aldrig mera än 30-40 min)
11:30 lunch
14:00 mellanmål
14:30 sova (här blir det dock lite längre över 2 h ibland..)
17:30 middag
19 välling
19:30 sova

Det som inte fungerar är att A blir väldigt trött efter lunchen och orkar inte med nåt. Nästan stupar i säng vid 14:30. Jag före slog A:s pappa att tidigarelägga lunchen till kl 11 och sova direkt efter, men han är tveksam till ifall A orkar med en sådan lång förmiddag. Vet inte heller när och hur länge A ska sova på em isåfall :?

:?: Kan vi få lite tips här??
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
HelBoB
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 22:53
Ort: V?rmd?, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Spännande.

Jag blir lite förvirrad av alla olika varianter av ramsan som folk har. SKa läsa på lite igen tror jag.

Min äldsta dotter sov 2 ggr om dagen från 6 månader och vid 1 års ålder ungeför blev det endast en gång om dagen, men den blev ju rätt lång.
(Hon är ju inte kurad eller så, och sov inte direkt så mycket som aw rekommenderar, men ändå...)

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

ändra schemat

Inlägg av br »

Hej

När min stora tjej var runt året började hon sova en gång direkt efter lunch, ca 11.30 och upp till två timmar! de första dagarn var det lite strul iom att hon var trött vid lunchen, men ganska snart kom hon in idetta och började dessutom sova lite längre på mornarna!

Jag är ingen schema expert men kanske kan det funka att ha natt 19-7 eller 19.30-7.30, lunch 11 el 11.30 och sedan sova 1,5 -2 timmar.

Just i de där övergångarna när det är läge att byta sovtider kan var lite snåriga! MEn fundera lite och det kanske är fler som skriver svar!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Nemi »

Det var intressant, br!

Ja vi har ju inget emot att den lille godingen sover lite längre på morgonen. Det ska jag föreslå hemma!

Som vi har det nu kan vi inte fortsätta. Det är inte roligt att ge sig iväg hemifrån med A för han orkar inte med. Den som är hemma får ju inte heller vila särskilt mycket (vilket behövs!!!).

Liten lägesrapport från natten:

A sov lugnt ända fram till 5:40 då jag gick upp (gäsp) och ropade bara lite, somnade om och sov vidare efter en ramsa. HURRA! Ja, det kan verkar hopplöst men räddningen finns :D (Låter som värsta frälsningsmötet det här :wink: )
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"