Någon som misslyckats?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Spyro
Kontakt:

Någon som misslyckats?

Inlägg av Spyro »

Överallt ser man solskenshistorierna om barn som sover hela natten tack vare Anna - jag vet, för min egen son är en av dem. :D Men finns det någon som faktiskt har gjort kuren rätt och ändå misslyckats? :-s

För hittills har jag inte träffat på någon som misslyckats. Ett och annat bakslag kan det ju alltid bli, men sedan har föräldrar och barn snart kommit på rätt spår igen. Kan det vara så, att SHN faktiskt passar alla barn? :-k

Men skam den som säger det. Nej, för alla barn är ju olika, och vissa barn har ju ett stort behov av tröst och mat mitt i natten, som bekant... :roll:

Så, fram med bekännelserna. Har någon misslyckats eller tvingats ge upp?
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst finns det många som misslyckats, gett upp, skrotat SHN som någonting som "inte passar just MITT barn", men de brukar inte precis tala om det. Inte här, i alla fall :roll:

SHN passar alla barn, såtillvida att god sammanhängande nattsömn passar alla barn. Liksom alla människor :idea:

Men problemet med SHN är att kuren är aktiv och lägger ansvaret och ledningen på föräldrarna. Inte på barnet :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Ja, det verkar så. Många föräldrar kör 5mm för att de inte "orkar" kura. Eller så skyller man på någon fas och hoppas att det ska gå över. Lägger ansvaret på barnet, med andra ord :cry: Just därför hoppas jag att jag någon gång i framtiden ska kunna hjälpa till och kura andras barn! :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Ja vi misslyckades. Men det beror varken på kuren eller babyn utan på mig. Vi kurade då sonen var 3,5 mån och jag var för osäker. tredje natten sov han hela natten, men 4:e och 5:e krånglade. Jag såg hur min son krympte bort av svält (förstås inte sant...) och jag kunde inte fortsätta. Jag hade inte läst på ordentligt och var inte helt övertygad, så det är ju ingen bra start.

Nu är vi mitt inne i kurningen igen. Två nätter har gått och det känns så rätt! Jag vet att vi är på rätt väg och attityden är rätt och känner en så stor lättnad och glädje över att vi alla äntligen ska få sova och vara utvilade igen. Pga så mycket uppvak och korta nätter har jag själv fått sömnproblem och borde väl själv gå en shn kur :D Men nu vet jag att vi snart får lugna och sköna nätter och en glad liten kille och jag är såååååå glad!

Kan bara säga tack Anna för allt stöd och denna hemsida!!! :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Spyro :wink: :D

:D Härligt, HannaMaria - vilken underbar läsning :!:

SHN-kuren för ömma mödrar brukar faktiskt sköta sig själv :roll: :lol: och den går till så att man:

:arrow: först fattar att lilla barnet faktiskt sover på nätterna;

:arrow: börjar räkna med att lilla barnet sover på nätterna;

:arrow: börjar planera för fria kvällar och gör saker, t ex tittar på film, varpå man somnar i soffan efter fem minuter;

:arrow: fortsätter vakna kl 1, 2, 3, 4, 5 och 6 som man gjorde förut;

:arrow: ingår i zombiestadiet, vilket betyder att man blir tröttare än man någonsin har varit i hela sitt liv, varvid omgivningen frågar: "Varför är du så trött :?: Du får ju sova nu :!: " (Svaret är: "Just därför :roll: :!: )

:arrow: genomlider två veckors (kan variera en smula men inte mycket :wink: ) zombietillvaro;

:arrow: börjar sova som en god och glad gris hela nätterna själv (och möjligen gör nya barn på kuppen :roll: :lol: );

:arrow: börjar undra varför inte alla andra ömma föräldrar, som har så jobbiga nätter, i all enkelhet genomför Sova hela natten-kuren :?: :!: Ingenting är ju enklare :lol:

:arrow: glömmer att man någonsin varit uppe och härjat på natten, för på natten sover väl alla människor :?: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ha ha! :lol: Precis så är det! Tom den delen att man blir gravid på kuppen när man kommit över zombiestadiet! Sonen började sova sammanhängande nätter vid 8 veckor (BB barn som han är) och 4 vecor senare var jag på smällen igen!

Satt igår kväll och riktigt funderade på hur det var att vakna på nätterna?! Vad jobbigt det låter.. Vagning, nattmål och uppvak på natten är liksom i ett annat universum för oss. Killen har ju inte vaknat upp en endaste ggn sedan han var 4 månader! (Han är 9 månader nu..)

Vi var i helgen hos ett kompispar som har två ungar, och döm deras förvåning när vi vid läggdags gick och lade Skruttis i utestugan, ramsade oss ut och gick tillbaka in i storstugan och fortsatte konversationen som om inget hänt. Allt inom loppet av 1 minut. VA!? :shock: Lämnade ni honom så där bara? :shock: ("Ööööh, ja. Gör man inte så?" :? ) Skriker han inte (när monitorn inte sade ett pip utöver lite stönanden och bökanden när han sökte en bra sovställning) ? ("varför skulle han göra det?" :? ) Men... han känner ju inte igen sig? ("Han vet väl att vi aldrig skulle lämna honom om det var farligt" :roll: ) Osv. Så här höll vi vuxna på inne i stugan medan Skruttis sussade så sött i sin nyinköpta resesäng i en liten stuga han aldrig tidigare varit i!

Det ni är en välartad BB-unge av rang! :D :D :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"