5 mån, övergången bröst, gröt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Natalie

5 mån, övergången bröst, gröt

Inlägg av Natalie »

Hej!
Jag har börjat med smakportioner, mest banan sen lillen var 3 och ett halvt. Men jag har varit lite lat i det :oops: kanske för hon ändå verka inte vilja äta på riktigt. Mer än några skedar har det aldrig gått ner (om ens de gick ner). Nu är hon nästan 5 mån. Jag är lite orolig, hon äter inte fast mat ordentligt. Och i Barnaboken står det en stor lista om allt ett barn kan äta nu, gröt på morgonen, lunch, sen middag och bröstet vid sidan morron och kväll och välling som ska kunna hjälpa vid hel natts sömn (dit är vi ännu inte heller). Hjälp hur ska hon (jag) nånsin komma dit. Hon har aldrig haft napp, och verka tycka allt utom bröstet i munnen är jätte konstigt. Jag tänkte börja med gröt varje morron kl 9-10 nu, som andra mål typ, även om det inte går mycket ner. När ska jag ge mat det har också varit svår att bestämma. Shemat är inte altid på minuten direkt, tänk om hon inte vill äta gröten för hon inte är hungrig ännu :shock: . Men hon behöver börja äta, det märks att jag måste amma mer o mer utan tillfredställelse. Hur är det med vällingen, ska jag ge nåt på kvällen kanske. Bra recept har jag hittat massa här, men inte hur jag ska börja ge det. Amningen går bra annars, men jag inser ayy jag måste ändra lite drastiskt här så hon börjar äta och sova mer också. Är det bra att servera i nappflaskan nu också? Vore jätte fint att höra hur ni andra mammor har tacklat övergången bröstmjölk, gröt o välling, har det alltid varit så lätt eller hur gick det?
Det här forumet är så .....ja...bra...vad ska man säga :P
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hej Natalie!

Nu är det ju ett tag sedan det där... Time flies! Och bröstet behövde jag aldrig vänja av sönerna med för amma var inget för dem :lol: men NÄR du ska ge ditt barn gröt/puré har jag ett enkelt svar på!!!

Du ska mata ditt barn på samma tider som du själv äter, för det är dit du vill komma förr eller senare! :shock: :wink: :D Att äta är något SuperTrevligt som vi gärna gör tillsammans! När du ska äta lunch och middag alltså - och det ska ni göra på regelbundna tider - för det mår ni bäst av båda två!!! :D Regelbunda tider behöver ju inte vara på minuten... men någorlunda! :wink: Kör du in henne på dessa tider så kommer hon att vara hungrig när mat vankas!

Sen hur det var med vällingen och gröten och allt det andra har jag tyvärr redan glömt!!! :roll: Men svaren blir säkert fler!

Sen är det väl ingen panik!!!? Var INTE orolig! Hon OCH du får snart grepp om ätandet!

Lycka till!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Natalie

Inlägg av Natalie »

Hej! Tack för svaret!
Ju, det är sant, hur många gånger vill man hålla på i köket egentligen...! Jag tänkte jag ska börja med gröt vid våran frukost. Sen kan jag ju tänka på att koka lunch lite tidigt kankse, så jag hinner mata henne också och fixa hennes pure, och hon brukar somnar runt vår lunchtid, så jag får vara ute i god tid. Kvällsmaten ville jag pröva göra välling, kanske i flaska, antar jag.
Men, först av allt börja med gröten, tills hon äter den ordentligt (som jag bara har svårt att tro alltså, hon är ju så liten och ser jämt ut som ett stort frågetecken, ju du ska äta riktig gröt, får jag väl "svara" gång på gång nu då.)
Får väl se hur min plan går, och är tacksam för alla svar och det är också spännande och anti-oroande att höra hur andra har gjort.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Natalie :!:
För det första - känn ingen stress :!: Hon får helt säkert i sig tillräckligt med mat genom amningen, har du ammat så länge har man i regel mycket mat :D
Med min senaste flicka tog jag det väldigt lugnt, började ge smakisar vid fem månader, lite mosad banan, potatis, morötter osv, gärna med lite tissmjölk i :!:
Vid 6 månader bestämde jag mig för att ge gröt till en måltid, och då gav jag henne direkt när hon vaknade efter förmiddagsluren, hon var som hungrigast då. Första gångerna vänder det mest i munnen, men jag gjorde alltid en portion, med lite mosad banan iblandat, lite bröstmjölk också,coh efter en tid (några veckor?) slank så hela portionen ner :D Efter gröten fyllde jagpå med amning :wink:
Det KAN alltså ta tid, men försök hålla dig till ett bestämt mål per dag, enklast för dig, och känn inte att hon måste äta hela portionen i början, hon kommer inte att svälta :wink:

Att börja med flaska nu är smart tycker jag, det har en tendens att bli svårare ju längre man väntar, så ge vatten och bröstmjölk i flaska för att "träna", sen kan du börja med välling till kvällsmålet snart :!:

Lycka till med matning :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Natalie

Inlägg av Natalie »

Hej!
Tack för tipsen :!:
Ska prova så de nästa dagarna. Jag har ingen mjölkpumpare eller vad de heter :roll: :D , så jag kan ju ge lite vatten i flaskan. Fast hur mycket vatten ska en så här liten bebis ha, inte så mycket väl. Kanske lite på eftermiddagen varje dag. Kokt och avsvalnat ska det vara eller hur? Jag har en nappflaska med minsta hålet i. Funkar det för välling ochså, eller bara vatten kanske :?: .
tackar kram
Natalie
Natalie

Inlägg av Natalie »

ok, jag kunde visst pumpa ur för hand också! :oops:
Jag fortsätter väl prova med matning och flaska nu och ser hur det utvecklas :idea: :!:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Du behöver en napp med större hål för välling, annars är risk att det kommer väldigt långsamt eller nästan inget alls och då blir det ännu svårare att komma igång med flaskan. Det finns särskilda nappar för välling med skåra eller "kryss", kolla efter det!

Vår lilltjej är 4 mån och vi kör smakisar med gröt eller pure på förmiddagsmålet (kompletterar med ersättning efteråt) när vi andra har fruktstund :D Än så länge vänder det oftast i munnen och vi får stoppa in samma sked både en och fem gånger, så det tar lite tid att komma på tekniken! Att hon spottar ut betyder ju inte att hon inte tycker om - bara att hon inte är van att äta mat på det sättet! :!:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"