marginalkvart vid 45 min-lur?

Skriv svar
snoopy
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 25 dec 2004, 20:54
Ort: Lule

marginalkvart vid 45 min-lur?

Inlägg av snoopy »

Har en förkyld tjej på 7 månader som idag var SÅÅÅ trött på morgonen. Vaknade 1 h och en kvart tidigare än hon ska imorse. Kunde inte somna om pga förkylning.

Hon ska sova 45 min på morgonen mellan 09:00 och 09:45, men i dag la vi henne vid 08:45 för hon gäspade och gäspade och tittade bedjande på oss med lite missnöjda tjut emellan. Bör man ta till marginalkvart vid 45 minuters lurarna? Bör man se till att de blir exakt 45 min eller kan de bli 1 h och 15 min totalt (vet ju att det inte är sömnrytmpass... :? ). Hm, hur gör ni andra :?: :?:
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Vid behov använde jag marginalkvartar även på 45 minlurarna. Vet dock inte riktigt om det är enligt "boken" :? Ofta finns det en orsak till att de är extra trötta ( förkylning tex) och då har jag låtit Vega sova längre. Om du vill kan du låta henne sova 1,5 timme istället- så blir det ett naturligt sömnrytmpass.

Tänk bara på att inte göra det till en vana att kompensera kortare nattsömn med att sova på dagen, utan se det som en tillfällig lösning, som t ex för er idag.

Kanske fler kan svara

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
snoopy
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 25 dec 2004, 20:54
Ort: Lule

Inlägg av snoopy »

Tack LindaVega! Jag väckte henne efer exakt 45 minuter, men OJ va trött hon var. Kisade med ögonen och log, men vände på huvudet och försökte sova mera, jag fick verkligen jobba för att väcka henne, usch stackars liten. Skulle ha låtit henne sova 1,5 h. På eftermiddagen utnyttjade vi marginalkvartarna och då sov hon 2,5 timmar och var pigg någon timme, men sedan var hon knäckt 2 timmar innan läggdags och däckade ca 20 min innan läggdax.

Får väl gå lite mer på magkänsla, hon brukar vara väldigt trött på morgonen, men när vi hade 1,5 h sömn på morgonen kunde hon inte riktigt sova sina 2 timmar på em.... svårt det där.
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
snoopy
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 25 dec 2004, 20:54
Ort: Lule

Inlägg av snoopy »

Tack LindaVega! Jag väckte henne efer exakt 45 minuter, men OJ va trött hon var. Kisade med ögonen och log, men vände på huvudet och försökte sova mera, jag fick verkligen jobba för att väcka henne, usch stackars liten. Skulle ha låtit henne sova 1,5 h. På eftermiddagen utnyttjade vi marginalkvartarna och då sov hon 2,5 timmar och var pigg någon timme, men sedan var hon knäckt 2 timmar innan läggdags och däckade ca 20 min innan läggdax.

Får väl gå lite mer på magkänsla, hon brukar vara väldigt trött på morgonen, men när vi hade 1,5 h sömn på morgonen kunde hon inte riktigt sova sina 2 timmar på em.... svårt det där.
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"