Andningsuppehåll??

Skriv svar
Villesmamma
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 17 apr 2006, 11:57
Ort: Sm?land

Andningsuppehåll??

Inlägg av Villesmamma »

I går kväll satt jag här vid datorn. Hör att det börjar knäppa från Wilhelms rum sen tjuter larmet. Jag flög in ryckte upp det arma barnet och skakade honom, yrvaket vaknar han och undrar antagligen över varför hans morsa lyfte upp honom när han sov så gott, tjuter gör hon ju oxå... :( Jag upplevde de absolut värsta sekunderna i mitt liv men han verkar inte speciellt medtagen eller konstig. Jag var säker på att det fellarmade. Vi har babysense II och den har aldrig larmat förut. jag satte ner den förvånade sonen på golvet för att kolla hur plattorna låg flyttade dem lite mer till mitten och la ner gossen och han somnade om. Nervöst satt jag utanför dörrn, lyssnade efter andning kollade så att lampan blinkade och var inne hur många ggr som helst.
Sedan laramde det 2 ggr till under natten ingen av gångerna var han svårväck. Snarare förvånad...
nu ikväll står jag och maken och gör kvällsfika och det larmar IGEN. ringer både den lokala akuten och Stora länssjukhuset för att få lite vägledning. På Barn trodde de inte att det var andingupphåll, han skulle då ha varit svårare att "få igång" . Han är 8 månader, (väger 10 kg och kan snart gå men dock inte krypa det verkar lite trist tycker han) De tyckte oxå att det kanske var lite onödigt med larm nu när han var så stor, den största risken är ju över. Men de sa oxå att man kan ju aldrig vara säker... Specieltt oroliga över att han hade haft ett andninguppehåll varde dock inte.

Men jag har några frågor
:arrow: Blir sömnen anurliunda vid denna ålder? Börjar de att sova djupare? och det är därför det larmar nu. Maken kom nu och visade mig en bok där det stod att sömnen förändras nu och de blir livligare mellan 8-11 månader. de drömmer mer Då borde det ju inte larma eftersom plattorna känner av rörelse och inte specifikt andningsrörelse.
:arrow: babysense II ska larma när antalet andningar per minut understiger 6. Så kanske är det därför som det larmar. Någon med erfaenhet?
:arrow: Ni som vet att era barn har haft andningsuppehåll. Hur var de efteråt? var de svåra att få igång? var du tvungen att göra HLR? Hur var de dagen efter? Ville har varit precis lika go och pigg i dag som alla andra dagar. Han har inte verkat vara konstig på ngt vis.
:arrow: Ni med lite äldre barn; hur länge använde ni er av larmet?


Fia
Mamma till Ville f?dd 051111
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Kan det vara så att han kravlar av plattorna och hamnar vid sidan av? Då kan de ju inte notera andning.
Vi hade larm till Vera var 10-11 månader. Då glömde jag det var och varannan gång. Det larmade aldrig utom när jag glömde stänga av det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det förekommer, undantagsvis, att det är/blivit fel på larmet. Det är bara att lämna tillbaka och få ett nytt. Det gäller ju alla andra "maskiner" också, om man säger.

Om han nu inte lyckades ligga utanför båda plattorna :shock: :lol: Då är det ju bara att gå in, stänga av larmet och kolla med handen hur saker och ting ligger till, utan att slita upp den arme förvånade pojken :roll: :lol:

"Maken kom nu och visade mig en bok där det stod att sömnen förändras nu och de blir livligare mellan 8-11 månader. de drömmer mer ", skriver du. Jag vill påstå att en purfärsk nyfödd drömmer precis lika mycket. Sömnen förändras redan i och med den egentliga födelsen vid ca tre veckors ålder. Livliga är små barn hela tiden (om de får ligga på mage) eftersom de är programmerade, i likhet med hela mänskligheten, att röra sig framåt.

Oavsett allt behöver små barn sova på nätterna :!: I likhet med .... ja, du vet :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nattis
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 jan 2006, 10:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Nattis »

Min tjej är 8 månader och 1 vecka och vi köpte nannys andningslarm innan tjejen var född och innan anna "kom in i vårt liv". Både sambon och jag jobbar med väldigt sjuka barn vilka ligger med diverse larm och vi är helt klart arbetsskadade.

Larmet har inte larmat en enda gång förutom när man glömt att stänga av - förän nu. Det larmade för 2 dagar sedan halv sex på morgonen - shit vilken fart det blev på mig. Jag ska säga att vi har bara en platta och den registrerar ju allt. När hon var jätteliten och sov i vagnen lyfte vi över mjukliften i sängen vid ett tillfälle - larmet låg ju i. Den registrerade sambons anding fast jag och lillan klivit upp och han låg ju inte direkt i liften. Jag är därför väldigt fundersam över hur den kunde larma fast hon låg i sängen - om det nu inte var ett kortare a-uppehåll. Varför säger de att man ska skaffa fler plattor - jag har aldrig förstått varför. Är de för tunga? Konstigt att det hände vid samma ålder som er krabat?! Visst blir man nervös!
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hej!
Ni kanske har en kille som sover lika djupt som vår? Vi hade ett antal larm under en period, och det berodde troligen på att han sov så djupt att andningen blev "för långsam". BabySense larmar om minst ett av två kriteria är uppfyllda: antingen att barnet inte gör några rörelser under tjugo sekunder eller om andningsfrekvensen understiger 10 andetag per minut.

Är ni minsta osäkra så ber ni om remiss till en barnläkare för uppföljning.

Här är vår tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6558

Vi har haft larmet till ungefär året för stora tjejen och dessutom när hon var ordentligt sjuk vid ett tillfälle. Vi har båda gått Röda Korsets kurs i första hjälpen för små barn och det kan jag varmt rekommendera.

Nattis;
När barnet börjar röra sig behöver man ha två plattor för att täcka ytan på spjälsängen, annars kan de kravla av plattan och därmed orsaka larm. Andra tillverkare än BabySense har en viktgräns, larmet fungerar inte om barnet är "för tungt". Just Nanny har en viktgräns på 15 kg, och det har ni väl knappast uppnått än. Ligger er tjej i spjälsäng så kan hon ha kravlat av plattan.

Angående sambon och mjukliften: Inget larm jag känner till klarar av att särskilja om det är barnet eller en vuxen som rör sig / andas när barn och vuxen sover i samma säng. Det spelar kanppast någon roll om barnet är placerat i en mjuklift eller direkt i sängen. Larmen är konstruerade så att de skall kunna registrera de ytterst små andningsrörelser som barnet gör, genom madrass och allt, så de är väldigt känsliga.

Kram,
Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"