Tutten- ett problem länge?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lenita

Tutten- ett problem länge?

Inlägg av lenita »

Hej!

Tänker starta kuren i övermorgon och tänker i samma veva ta bort tutten från min 22 mån gamla dotter. Egentligen tycker jag inte att hon är strulig under nätterna och vaknar för att hon tappat tutten. Vårt problem ligger mer i nattningen på kvällen.

Nåja, tutten ska väck och jag undrar om det finns någon som har gjort samma sak och som kan dela med sig av erfarenheter kring avvänjning av tutten :? :?:

Vår tjej är väligt fäst vid tutten. Det ligger tuttar över hela huset så då och då hittar hon en och stoppar den på en gång i munnen. Hon kan även be om tutte om hon inte själv hittar någon. När vi åker bil vill hon oftast ha en tutte. Och som tröst är ju tutten suverän, tex då hon slagit sig.

Jag är nu rädd för att det kommer ta mer än en natt för henne att glömma tutten. Är det någon som har något tips på hur jag går till väga. Vad säger man åt ett sånt litet barn när det vill ha tutte dagtid.

Kan ju inte direkt säga att det bara är bebisar som har tutte när vår grannes barn som är 8 mån äldre använder tutte på det sättet som vår dotter gör nu, och dessutom umgås vi i princip dagligen. :? :? :?

Inte går det väl att enbart låta henne ha tutte vid vissa tillfällen:? :?:

Kankse självklara saker för vissa...men känner ett behov av att ventilera mina funderingar inför kuren :oops:
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån - du låter väldigt övertygad om att hon både behöver sin tutte och gillar den och skulle känna sig kolossalt berövad något verkligt viktigt (som dessutom 8-åringen har) om du tog bort den. Har jag rätt eller har jag rätt :?: :lol:

Det här betyder ett batteri av osäkra frågor, och om du tog bort nappen i den attityden skulle du aldrig få bekräftande nickningar och godkännanden från lilla barnet. Utan motsatsen, om man säger :roll:

Små barn anpassar sig alltid efter det vi vuxna anser nödvändigt. Små barn gör som vi lär dem.

De tar inte ledningen, de hjälper inte till alla gånger, men de söker klara besked - i handling.

Därför måste man vara övertygad själv om nödvändigheten i det man gör :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack!

Jag är nog mest orolig för att hon inte kommer glömma tutten så lätt och att jag ska ge efter för att jag inte till slut orkar med :oops:

Nej, nu får jag sluta oroa mig, jag som mamma ska vägleda henne, och inte tvärtom! Jag får stå på mig! Nu ska här letas tuttar i huset, det ska inte få finnas någon skräpande...lika bra att börja idag! :D
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lenita :D
Kan trösta dig med att min äldste hade tutte tills han var tre, och JAG :oops: gruvade mig hemskt när han skulle sluta...
Det tog sina tre dagar, men det var bara så att tutten var borta,"tråkigt, tråkigt, men så är det" sen var den glömd :!:
Så om DU står ut i tre dagar är det över sen :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lenita

Inlägg av lenita »

Då har jag något att ställa in mig på. TRE DAGAR :!: Det kan ju visserligen ta längre tid men det kan ju även gå smidigare! :D

Tack för uppmuntrandet! Får väl hålla det så enkelt som att "tutten är borta, det bara är så och det är bara att du finner dig i det"

Återkommer med rapport hur det gick :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "