Startade kuren igår - skrikit sig igenom sömnperi

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna G

Startade kuren igår - skrikit sig igenom sömnperi

Inlägg av Johanna G »

Hej alla vänner!

Har följt era dialoger här på sidan senaste veckan så det känns som om jag känner er lite :)

Har en 8-månaders kille som vi började "kura" igår, och nu måste jag få lite tips från er!!

Han och jag har haft en jobbig tid sedan han föddes. Han har haft jätteont i magen, reflux, inflammation i matstrupen och slutade äta vid 7 veckors ålder. Sedan dess har vi sondmatat och ät-tränat honom fram till han var ca 5 månader. Han har haft jätteont och skrikit och skrikit och jag har tröstat och burit och burit...

Han har vaknat varje-varannan timme sedan han föddes och "krävt" att bli buren eller få mat för att kunna somna om. Han har "vägrat" att någon annan än jag har tagit hand om honom och jag har blivit helt utpumpad på kuppen och inte orkat ta tag i att förändra situationen. Nu har vi dock tagit tag i det och första natten gick över förväntan. Men idag!! Vilken psykisk plåga!!

45-minutaren på morgonen gick utan problem i vagnen ute. Men när det sedan var dags att sova middag ute (som han brukar) så bara skrek han och blev helt svettig. Det tog en timme att få honom lugn och sen fick han sova 45 minuter. Nu ligger han och ska ta sin 20-minutare inne, men han gallskriker hur jag än buffar och ramsar! Han är alldeles hes! Skillnaden mellan det här och skrikmetoden känns väldigt liten....

Nu har han legat i snart en halvtimme och skriker fortfarande, men vad ska jag göra? Jag kan ju inte ta upp honom gallskrikandes?!

Hoppas på snabbt svar!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Isolde

Inlägg av Isolde »

Har inga långsiktiga råd, men går det att lugna honom där han ligger? Strunta i att han skriker när det är dags att ta upp honom, då, och låtsas som om han är JÄÄÄTTEGLAD! :lol:

Det brukar funka här!
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vad har du för kristilldelning? Buffning - antar jag - eller solfjädern. Den du har ska du använda så att du får honom lugn på högst 2 minuter - så effektiv ska du vara. Att han sedan reagerar med att skrika när du slutar är en annan femma. Då är det bara på det igen! Först är målet att "ramsa ner honom" med ramsan. Om det inte går så gör du din kristilldelning därefter samma procedur igen tills han tystnar. Då bekräftar du.

:idea: Det kan ta tid - detta är en nyhet för barnet och barnet reagerar och måste få göra det.. Det kan alltså bli väldigt hackigt men så måste det bli - dock ska det inte skrikas ledset utan åtgärd (dvs kristilldelning eller ramsa). DET är vad som skiljer SHN mot 5 minutersmetoden. Man besvarar barnets frågor och lämnar det således inte ensamt. Vilket dock inte innebär att man alltid är i rummet - ramsa och övriga ljud i huset är precis lika betryggande som fysisk närvaro i rummet!

:idea: Schemat ska hållas oavsett vad som händer under sovtiden - till sist funkar det!

:idea: Lugna honom med din kristilldelning så att han tystnar - sedan tar du upp honom VIPS och är så jätteglad som om han sovit lugnt hela tiden!

:D Lycka till!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Tack för era snabba svar! Äntligen har jag "fått" ta upp honom! :cry:

Jo, jag använder mig av buffning och sen solfjädern inomhus och det blir han lugn av inom några sekunder. Men såfort jag börjar ramsa och gå ut så skriker han allt han kan igen. Jag ramsar högt och ljudligt och det känns som om jag nästan skriker ibland, men oftast biter det inte alls vilket känns jättefrustrerande! :cry:

Ute vagnade jag några korta gånger. Oxå det med gott resultat, men sedan blev han jättearg när jag slutade! Vet inte heller hur jag ska göra när han ligger ute för så som han skriker och kämpar så blir han ju genomsvettig och då kan han ju verkligen inte somna. Detta trots att jag hade mindre kläder på honom än i vanliga fall och ingen mössa. :?

Kram J
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Detta är inget han lär sej på en dag - särskilt inte när det varit så struligt för er. Kör på med buffningen och ramsa. Se till att ramsa högre än honom och ge honom tid att förstå vad som gäller. Han "ska" skrika när du slutar att buffa/vagna. Han ställer frågor och det "skriket i ryggen" man får vid avslutad kristilldelning - det ramsar man ner i möjligaste mån. Jag vågar lova att det fungerar lite bättre imorgon - redan!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Puh! Ok, jag hoppas du har rätt..
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Det hänger på dej :wink: ! Och gör du som jag säger :roll: så får jag rätt :lol: ! Du klarar detta galant! :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"