sover lätt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
stellan

sover lätt

Inlägg av stellan »

Hej

Vet inte om man kan göra något åt detta lilla ´problem´. Men det är nämligen så att sonen sover verkligen lätt. På dagen vill jag ibland gå och rätta till filten el dyl. Jag går till honom då han sovit 10min men flera gånger har det hänt att han vaknar trots att jag är tyst som en mus och lägger filten försiktigt över honom. Han lyfter upp huvudet och börjar gråta - vilket gör att jag får gömma mig fort som attan så att han inte ser mej. Och då somnar han om efter någon sekund.

Ibland kan han också vakna upp av små ljud som förekommer utanför hans dörr. Ofta handlar detta om dagtid - men ibland också på natten. Jag vill ju att han skall kunna sova var som helst - t.e.x i vagn nära människor. Men detta är nu helt utestlutet eftersom han bara vaknar och börjar gråta. Kan man ljudträna på något sätt??

Annars sover han bra - och vi följer barnaboken

Sonen är 11 månader
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej stellan :D

Hmmm... varför ska du gå in och rätta till filten :?:
Annars är det enkla receptet att ha normala "husljud" när han somnar, pyssel i huset, TV eller radio på, prat i telefon osv. För är det alldeles tyst när lilleman somnar, så är det klart att minst ljud hörs tydligt :!:
Jag gjorde samma misstag med föreste sonen, vågade knappt spola toaletten när det sovs, sänkte ringsignalen på telefonen osv. Ohållbart i längden!
På dagarna ska det absolut vara liv och rörelse, jag tycker nog de små liven sover bättre då :!:
Så ta och ljudträna nästa sovpass, är du ensam hemma så kvnäpp på radion och sjung med :!:
Lycka till :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Håller med Miar 70. Liva upp huset/lägenheten med vardagsljud när han läggs att sova. Somnar han i ljudet sover han också vidare i det. I en tyst omgivning hörs minsta lilla knarr. Å strunta i att lägga tillrätta filten. Har han lyckats somna med den på sniskan så.... :wink:

Något jag brukar tänka på när jag har svårt att hålla mig borta (för visst vill man att de ska ligga skönt och att filten ska vara på ordentligt så de inte fryser de små rackarna, å att nallen ska finnas där bredvid, å kolla så att det inte kommit kräks på örngottet å GUD vet allt som man gör/tänker i ren välmening :roll: ) är att jag faktiskt tränger mig in i min dotters alldeles egna revir
- hennes privata sfär, där hon ligger och sussar så gott i sin säng. Och där har jag inte att göra i onödan! Det räcker ju att gå till en själv, så vet man. :D

Lycka till med ljudträningen!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"