Hans schema ser ut så här: Vakna 7, sova fm-lur 8.30-9.30, sova lunch 12-14, sova em-lur 16.30-17.30, och sova för natten 20.
Hälp med vargtimmen!
-
KattenBella
Hälp med vargtimmen!
Har kört Anna Wahlgrens Sova-hela-natten-kuren i 9 nätter, fungerar helt ok. Vissa nätter sover min 4 1/2 mån fr 20-05, utan att "knorra", andra nätter får vi ramsa och ibl blivit tvugna att både ramsa och buffa på natten trots att vi hållit på ett bra tag, ska ju enl AW bara ta 3 nätter sen så ska det räcka m ramsan nattetid.....
MEN han vaknar alltid runt 4:30-05 och gråter och kan inte somna om trots ramsan+ ibl buff och solfjäder....Tar jag upp honom och ger honom mat så somnar han ibl om vid mitt bröst och det känns lite fel då vi kurat honom, men ibl börjar hans dag då kl 4.30, och det är lite tidigt tycker jag...
Har ngn tips hur komma förbi vargtimmen för att få bebisen att sova lungt tills morgonen kan starta ca kl 7?
Hans schema ser ut så här: Vakna 7, sova fm-lur 8.30-9.30, sova lunch 12-14, sova em-lur 16.30-17.30, och sova för natten 20.
Hej och välkommen hit!
Bra jobbat hittills med kuren på natten. Alla kan ju ställa lite frågor om man verkligen menar allvar med vad man sysslar med - då tar man till verktygen. Och det har ni skött bra.
Morgnarna och vargtimmen ÄR ofta besvärliga. Här gäller det att vara KONSEKVENT!!! Ramsa så fort han piper och på så sätt ge besked om att morgnonen inte har börjat än. Sedan är det lugnt (från din sida alltså)! Budskapet är på natten händer INGENTING! Ingen buffning, ingen underhållning, och absolut ingen mat.
Skulle han bryta samman och verkligen be om hjälp med att somna om, så kan man ta till en ramsa till. Lugnande, men ändå tydlig och punktsättande.
Och så ska man utrusta sig med en skopa tålamod. Det tar lite tid och det går inte av sig självt, men det går om man har målet för ögonen, att på natten sover man!
/LO
Bra jobbat hittills med kuren på natten. Alla kan ju ställa lite frågor om man verkligen menar allvar med vad man sysslar med - då tar man till verktygen. Och det har ni skött bra.
Morgnarna och vargtimmen ÄR ofta besvärliga. Här gäller det att vara KONSEKVENT!!! Ramsa så fort han piper och på så sätt ge besked om att morgnonen inte har börjat än. Sedan är det lugnt (från din sida alltså)! Budskapet är på natten händer INGENTING! Ingen buffning, ingen underhållning, och absolut ingen mat.
Skulle han bryta samman och verkligen be om hjälp med att somna om, så kan man ta till en ramsa till. Lugnande, men ändå tydlig och punktsättande.
Och så ska man utrusta sig med en skopa tålamod. Det tar lite tid och det går inte av sig självt, men det går om man har målet för ögonen, att på natten sover man!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej hej!
Du jobbar på bra och jag vill bara berätta att för min lille kille tog det 4-5 veckor att få ordning på vargtimmen. Jag stod där och vagnade och kände mig eländig!
Först slutade han vakna 4, det kröp fram till 4.30, sedan till 5 och efter ytterligare någon vecka till 5.30 - och då var vi ju nära vårt dåvarande mål 6.00 Nu, efter 6 veckor sover han 20 till 7 (med mat 4, han är snart 3 månader) men fortfarande vaknar han ibland (imorse) till vid 5 och 5.30 och behöver några snabba drag med vagnen för att sova vidare till 7.
Jag hittade inga genvägar, fast du ska veta att jag letade
, det var massor av mat (du måste ju veta i ditt hjärta att barnet inte är särskilt hungrigt - annars är det svårt med attityden, tyckte jag i alla fall) och därefter ingen aktivitet och bra mörkläggning. Är på landet nu och vi jobbade hårt med mörkläggningen, så bra att lille sov vidare till 8 efter maten klockan 7

Lycka till och håll ut
kram
Du jobbar på bra och jag vill bara berätta att för min lille kille tog det 4-5 veckor att få ordning på vargtimmen. Jag stod där och vagnade och kände mig eländig!
Jag hittade inga genvägar, fast du ska veta att jag letade
Lycka till och håll ut
kram
En goding till son född 0603 
Hej !!
Som LO och Jennie skriver - var konsekvent och tänk på din ATTITYD. Det är självklart att sova på nätterna och den tveklösa attityden måste du förmedla till din son. Om det hjälper så tänk på allt annat du måste lära honom ( äta , knyta skor, lösa konflikter mm ) så kanske det går lättare.
Ett bra tips är mörkläggningsgardiner så att inte minsta ljusglimt når in i hans rum. ( själv tog jag svarta sopsäckar som jag tejpade upp runt fönstret varje kväll innan tyget, som var beställningsvara kom )
En annan sak - låt honom gnyla lite och lyssna innan du åtgärdar - du stör oftast mer än du hjälper eftersom barn i denna ålder oftast löser problemen själv.
Hoppas att ngt jag skrivit kan vara till hjälp.
/ Sessan , mamma till Saga 5 mån , som sover 12 tim med standardmodellen
P.S Du matar väl enl Standardmodellen ?? Utgick från det självklara och skrev därför inget om maten som är superviktig ! D.S
Som LO och Jennie skriver - var konsekvent och tänk på din ATTITYD. Det är självklart att sova på nätterna och den tveklösa attityden måste du förmedla till din son. Om det hjälper så tänk på allt annat du måste lära honom ( äta , knyta skor, lösa konflikter mm ) så kanske det går lättare.
Ett bra tips är mörkläggningsgardiner så att inte minsta ljusglimt når in i hans rum. ( själv tog jag svarta sopsäckar som jag tejpade upp runt fönstret varje kväll innan tyget, som var beställningsvara kom )
En annan sak - låt honom gnyla lite och lyssna innan du åtgärdar - du stör oftast mer än du hjälper eftersom barn i denna ålder oftast löser problemen själv.
Hoppas att ngt jag skrivit kan vara till hjälp.
/ Sessan , mamma till Saga 5 mån , som sover 12 tim med standardmodellen
P.S Du matar väl enl Standardmodellen ?? Utgick från det självklara och skrev därför inget om maten som är superviktig ! D.S