Jobbiga mornar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anette

Jobbiga mornar!

Inlägg av Anette »

Vi har en son på 10 månader och vi har körde kuren i februari månad och sedan dess sover han bra, förutom på morgonen. Vi lägger honom utan problem kl.19:30 och han "ska" vakna kl.7, men han vaknar vid 5:30-6:00, ramsar en gång och han somnar om till ca 6:30(ofta ligger han vaken och jollrar/småskriker).
Vi har försökt att få honom att somna om och sova fram till kl.7, men det är omöjligt. Han blir helt vild och skriker för full hals och då vill vi inte plocka upp honom. Vi har försökt både att ramsa och sedan buffat 1 gång, men han blir inte lugn av nåt. Efter ca 1-1½ timme så har vi plockat upp honom trots han han var ledsen och inte helt lugn.

Dom övriga sovstunderna på dagen fungerar bra:
9:15-10:00
11:30-13:00
15:30-16:30

Vad ska vi göra så att han sover på morgonen fram till kl.7?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Anette :D

Jag gissar att sonens schema inte fått växa i kapp med hans stigande ålder :!: Han är ju 10 månader nu och har enligt ert schema 14 tim 45 min. Barn i åldern 9-11 månader behöver ca 14 tim/dygn.

Mitt förslag är att ni låter honom sova 2 ggr/dag istället för 3 och ser över den totala sovtiden.

I annat fall får ni nog räkna med att han på egen hand korrigerar sömnbehovet genom att vakna tidigt...

Ge det nya schemat minst en vecka innan ni utvärderar.

Skulle det även därefter vaknas i ottan så är det viktigt att ni bara ramsar EN gång (en s.k. "pangramsa") och inget verktygande utöver det.

Lycka till :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"