Hur länge varar bakslag?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamasnest

Hur länge varar bakslag?

Inlägg av Mamasnest »

Vi började kuren för 3 veckor sedan och allt har gått relativt bra. Nätterna går bra och även dagarna (bortsett från att hon endast sover 35-45 min åt gången), men nattningen på kvällen blir värre och värre sedan 4-5 dagar tillbaka. :( Det går bra att lägga henne på dagarna men på kvällarna blir hon verkligen ledsen och gråter med stora krokodiltårar så fort jag går ut ur rummet. Så länge jag är kvar i rummet och när jag ramsar mig ut är allt bra, men när hon hör att jag ramsar utanför dörren så blir hon jätteorolig.
Kaylin är nu 6 månader gammal och har börjat att förflytta sig själv lite, kan det vara boven i dramat, att hon upplever separation på ett annat sätt nu när hon kan förflytta sig från mig? :?
Jag behöver verkligen lite peppning nu, och även svar på hur länge bakslag brukar hålla i sig?!
Mamma på heltid
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej mamasnest :D

Först vill jag berätta en väl bevarad hemlighet för dig :wink: "Bakslag" kommer ALLTID att ske i varierande grad men det är Du/Ni som bestämmer om det är bakslag eller "motstånd att övervinna" :wink: :D

:arrow: leta inte "fel/orsaker" för då kommer du med säkerhet att hitta dem :!:

:arrow: möt inte barnets blick efter det att ni gått in i sovrummet, fokusera på allt annat än barnet vid nattningen; "åh HÄR är fina lampan, säg GODNATT till lampan, här är sängen, FLYG ner i sängen" etc.

:arrow: se över schemat så det växer i takt med lilla/stora barnet

:arrow: det ni tidigare skrattade er halvt fördärvade åt kanske inte längre är gångbart, ta "godnattskrattet" till en ny nivå och hitta ståupp-komikerna inom er. Jag lovar, er dotter tycker att Ni är de roligaste som finns i hela världen om ni bara serverar er i tjusig förpackning (=tror på er själva) :wink:

Lycka till och återkom om du har fler undringar :!: :D

ps. ni har väl redan sett över praktiska ting som mörkt och välvädrat rum, lagom varm klädsel och ramsa som heter duga :?: ds.
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Tack så mycket för ditt svar.
Jag fick en del att fundera över där, vilket är nyttigt för mig. Jag är fullt övertygad om att "felet" ligger hos mig många gånger. En sak du nämnde på slutet kan vara en förklaring. Solen ligger på åt det hållet hela eftermiddagen och sovrummet är verkligen varmt. Även om hon ligger i bara blöja utan täcke så är hon ju varm och kanske är det vårt underbara sommarväder som gör det svårt att somna?! :?
Jag fortsätter som vi har gjort, full av förströstan och hoppas att vi tar oss igenom det här snart. Kanske lite semester och nåt nytt som händer kan distrahera lite också?!

Tack igen! :D
Mamma på heltid
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tips: så fort solen börjar lysa in, dra för persienner/rullgardin men ha fönstret öppet så hinner det inte bli så varmt fram till kvällen :D (vi har också eftermiddagssol åt lillans fönster)

Klart att ni fixar det här med läggningen :!: :D :thumbsup:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Jag undrar bara hur nattningen ser ut :?: Det framgick inte av ditt inlägg hur ni använder verktygen, ex hur mycket ni ramsar.

:oops: Slarvigt uttryckt av mig det där med att inte "leta fel". Visst kan det finnas "fel" man gör som inte direkt gör NÅGON glad (ex rusa in och buffa så det står härliga till bara för att lilla barnet pep till, min man gjorde så några gånger och jag tyckte inte att det var så bra... :wink: ) Om man däremot letar orsaker i barnets utveckling så hamnar man lätt ur spår.

Berätta gärna lite mer :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"