Eta skrev:Jag ramsar, men ibland har det ingen effekt utan han arbetar upp sig till nära hysteri. I det läget har vi några gånger fallit till föga och satt hos inne hos honom. Inte bra, jag vet jag vet, men vad gör man!?

En gång är ingen gång. Två gånger är en dålig vana
Klart man kan störta in till en liten älskling som plötsligt bryter samman på ett sätt man aldrig hört förut, och tro att taket har ramlat ner. Men sedan, om och när det upprepar sig, måste man sansa sig.
Meningen var att man skulle lugna, inte oroa ytterligare
"Jag har bara inte hjärta att låta honom fortsätta", tänker du och släpper in ett helt koppel av vargar, som verkligen håller honom vaken

Det är inte riktigt snällt
Ju mer krångel (med ett så pass stort barn), desto mer måste man backa, desto mindre ska man ingripa, desto mer ska man överlåta åt barnet självt i förtroende för att en så gammal man klarar av saker och ting mycket bra. Om han bara får chansen
Som det är nu skriker han er till sig, och därför förslår inte ramsan. Han ropar tills ni kommer - eå enkelt är det, och så fel. För ni ska inte springa där. Ni ska respektera hans nätter och behov av nattsömn, så som ni gjorde från början.
Det är naturligtvis inte roligt att begripa att man inte är Guds välsignelse, och enda välsignelse, i alla lägen för sitt lilla barn, utan att man faktiskt tvärtom både stör och försvårar ibland. Men det är nödvändigt att begripa skillnaden mellan att hjälpa och att stjälpa. Du måste nog gräla en smula på ditt ömma mammahjärta: vad ligger egentligen i lilla barnets intresse? Och vad ligger i ditt eget? Inte alltid sammanfaller de två
Det är synd att den ömme fadern, som väl ändå har varit med på den här resan sedan i höstas och som väl antagligen vill sova så gott på nätterna själv, inte förstår vitsen med lugna rutiner, som underlättar livet för alla, inte minst för lilla barnet - som alldeles särskilt just nu, om han redan har kommit in i trotsåldern, behöver allt stöd han kan få av säker och i ordets sanna bemärkelse betryggande ledning.
Om det inte vore lite väl grymt mot barnet, skulle pappa egentligen ta hand om honom själv i säg fyra-fem nätter för att förstå vart det barkar - genast - om man inte håller sig skärpt, vet vad man gör och varför och handlar i enlighet med det, dvs i enlighet med barnets intressen här i världen.
Det som skulle hända är ungefär följande:
1. Pappa får sitta inne hos lilla barnet i en obestämd evighet varje kväll.
2. Pappa får gå in och sätta sig hos barnet på natten en gång, två gånger, tre gånger och till slut lägga sig på en madrass på golvet bredvid honom, om han vill sova själv.
3. Pappa får vakna och "söva" om en gång i timmen, möjligen "bara" varannan.
4. Pappa får se dagen börja kl 5, sedan halv 5, sedan 4...
Det vore scenariot och vem vill ha det

Efter vilket förstås skulle följa omkurning i stor stil, och då vore ni tillbaka på ruta ett.
Nu behövs i vilket fall en liten minikur. Vargarna måste ut.

Sluta upp med all trafik. Ramsan ska ta, vare sig du vill eller inte, höll jag på att säga. Något annat än ramsan ska inte givas.
Det blir kanhända ett måttlöst skrikande första natten, men lilla barnet måste ges chansen att dra slutsatsen att ingen av er kommer. Det är natt, och på natten sover man. Ge ramsan en gång för alla, x4, x6 eller t o m x8, i ett svep, i säker ton, lugn och småhurtig, inte alltför engagerad, om du förstår vad jag menar. Sätt sedan på musik (utan sång) som drar ner gardinen för dina egna långa öron. Och ger honom något annat att lyssna på än sitt eget skrikande.
Kommer diverse upplysningar om att han tagit av sig blöjan, behöver det ena eller det andra, vill ha in den ena eller den andra av er, etc - svara då en enda gång med samma ramseomgång, som sätter effektiv punkt på slutet. Det är ett goddag-yxskaft och ska så vara. Budskapet är: PÅ NATTEN SOVER MAN. På natten händer INGENTING (för honom).
När han sovit i tio minuter - till slut - (inte tjugo) kan ni gå in (en av er) och se hur landet ligger. Då kan man snabbt sätta på blöjan, stoppa dit ett rent lakan med handduk under ovanpå det blöta, lägga över filten/täcket och ge sig ut lika snabbt, utan att han märker någonting.
Märker han ändå någonting, gör man klart det man ska utan prat och går sedan ut bortvänd och kvick med ramsan.
Se till att han har svalt i rummet och inte en massa varma kläder på sig
Är det sagt sex, är det sagt sex. Laborera inte med en redan så pass tidig morgon. Den blir bara ännu tidigare om du vinglar

Lägg honom en halvtimme senare på kvällen, om du tror han får för mycket somn och vill ha kvar middagsluren (vilket jag tycker, men den kan du skära ner till det naturliga sömnrymtspasset 45 min, om du vill).
Men som sagt - första tricket är att INTE springa in. All sådan trafik betyder bekräftelse på att det är farligt att vara ensam i sängen i rummet - och det är ju faktiskt inte ens sant, eller hur
Se det som en minikur, inte som ett elände som ska vara för evigheten. Er uppgift är att borga för hans säkerhet och bokstavliga trygghet. Det gör ni inte genom att riva upp denna säkerhet och ifrågasätta den med oro och osäkerhet - som i sig själva utgör fara för honom
Att byta ut spjälsängen nu mot något nytt, stort och annat vore att utmana ödet. Så vänta med det
Det är inte synd om honom - hur känns det att ha som mantra

För det är det ju inte, eller hur

Om du tänker efter
Han har de bästa av ömma föräldrar och han har ett gott liv.
Men han behöver sina nätter. Igen