Tidiga mornar och sammanlagd sömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Evrok

Tidiga mornar och sammanlagd sömn

Inlägg av Evrok »

Vi har kurat sen 9 maj och nu sover klumpen som en liten stock mellan 19 och 06 :D Planen är dock 19-07 och det är ingen rolig timme vi har mellan 6 och 7 varje morgon. Han skriker som en "galning" eftersom han är så HUNGRIG. En ramsa får han då och då. Ingen trafik och inget annat, men jag tycker SYND om klumpen eftersom jag vet hur hungrig man ÄR på morgonen :) :x Ska sägas att han alltid vaknar 6. Det spelar ingen roll om han sover sina dagslurar på pricken, eller, som igår, sover mycket mindre. (Vi var på IKEA och DÄR kunde man ju inte sova :) )

Det är jobbiga mornar och vi låter honom skrika tills han lugnar ner sig något och SPRINGER då in och gör glad morgon och han är ÖVERLYCKLIG att se oss då. SÄRSKILT mamma för då blir det ju MJÖLK!! TIPS någon? Jag vet att jag snurrat här mycket och fått bra tips: Det ÄR mörkt i hans rum. Han får en ramsa eller två inte mer. Ingen trafik. Han är ju bara hungrig. Jag tror inte att det går att lägga till mer på dagslurarna och låta honom sova 19-06. Jag har en känsla av att det snart skulle bli halv 6 och sen 5 på mornarna.

Min man började idag yra om att vår lilla son SÄKERT har mycket mindre sömnbehov än andra kurbäbisar. Visst är det väl inte så? Han är 6½ månad, så vi ska väl börja dra ner till 14,5 h per dygn. Men förra dygnet (12-12) sov han knappt 13 h och det ÄR för lite även om han är pigg och glad ändå.
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

du ska få ett helt ovetenskapligt svar från mig men det har funkat för oss när Emil vaknade en timme för tidigt på morgonen.

Sträck ut morgonen en kvart åt gången. Det blir som en liten minikur. Första morgonen ge en ramsa och på med musik och upp och stöka (dammsuga är väldigt effektivt för då är man ju väldigt upptagen). Ge detta en kvart och så fort "Klumpen" :wink: tysnat kastar ni er in och gör GOD MORGON! Dagen efter sträcker ni ut tiden till en halvtimme med samma innehåll - ramsa, musik, hushållsljud och sen GOD MORGON, dagen efter håller ni er aktiva i 45 min och förhoppningsvis kan ni därefter se fram mot morgon kl. 7.00 istället för 6.00.

Imorse vaknade Emil kvart över sex men han roade sig själv ända fram tills det var morgon kl sju och det tycker jag är helt ok.

Lycka till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"