Vaken på natten, men glad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JennyW

Vaken på natten, men glad

Inlägg av JennyW »

Jaghoppas jag är på "rätt" sida och skriver. Förstår nog trögt nu för tiden, är en anings trött.
Har hittat en underbar bok och hemsida, jag tackar varmt!
Med massa råd och tips, som jag kanske skulle läst från början, men jag behövde ingen råd just då utan allt klaffade, så jag visste inte ens att ni fanns förrän jag nu letade.
Jag har aldrig tvivlat på min föräldraroll, är en envis själ som vill ha rutiner och struktur.
Är ensamstående till en liten kille som är 8,5 månader, glad, social, äter bra, skriker nästan aldrig och är nog ett litet nöjt barn.
Han hade "kolik" men har sedan de 3 härliga månaderna :wink: alltid, eller nästan iallafall, sovit hela nätter.
Men sedan klockan vreds fram har han legat vaken nästan varje natt mellan 3 och 5.
Han skriker inte, utan ligger nöjt och pratar och filosoferar för att sedan somna en liten stund fram till 6.
jag sover ibland den tiden, men väldigt ytligt.
Men jag tar aldrig upp honom.
Hur får man nu ett sådant barn att somna om?
Jag har, efter att läst så mycket jag kan ändrat hans sovtider och han är inte lika nöjd som innan, men det fattar jag att det försvinner.
Innan sov han 40-minuters-pass kl 8, 11, 14 och 17.
Nu har jag ändrat till 1,5 timme klockan 10, 30 minuter kl 13 och slutligen 30 minuter kl 16.
Tänker jag fel?
Är det bättre att han sover långt pass mitt på dagen och korta pass fm och em?
Har försökt hitta någons "schema" till ett barn i denna ålder men jag kan inte hitta nåt.
Känns som att jag är för trött för att tänka ut detta själv, jag måste juh oxå ändra hans mat-tider, herregud...mycket att tänka på.
Några förslag???
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Välkommen hit är du
Lite fel forum eftersom han är under året, men vi tar det här i alla fall.

Bra att du redan har struktur på tillvaron, det underlättar i såna här situationer. Att vara envis är bra och tro på sig själv är nödvändigt 8)

Några saker att tänka på:
Det ska vara helt mörkt - han ska inte se något när han vaknar.
Sover ni i samma rum så försök att skärma av hans säng, tex med hjälp av drapperi, så att han inte störs av dig. Ljud gör inte så mycket som ljus.

Förslag på schema finns det massor här, men jag kan ge ett.
Sova 19 - 7
Sova 10.30 - 12
Sova 15 - 15.45.
Det är nog lagom att ha två sovpass på dagen och det är naturligare med 45 minuter än 30. Om han känns riktigt trött så kan man lägga 15 minuter tidigare och ta upp 15 minuter senare vid långa passet och natten.

Se till att ha en bra nattningsrutin (har du säkert redan) och öva in en ramsa. Om ramsan kan du läsa under Verktygslådan: basbegrepp och förutsättningar här på forumsidan. Så får du en utförlig beskrivning av hur den används.

JAg tror att det räcker så länge ;-) Du är välkommen att ställa mer frågor, givetvis.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS skrev svaret där det låg först, sedan klippte jag och klistrade, så bry dig inte om det första...
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JennyW

Tack Lotta!

Inlägg av JennyW »

Tack Lotta!
Jag hade lagt lilltjafset vid 19.
Han vaknade till en gång i timmen fram till 23.
Sen sov han till 05.30?!
Helt otroligt att ändring av lite tider funkar så (nästan) direkt.
Det tog lite tid, men han somnade sen om vid 6.30 och jag väckte honom kl 7.
Vi får se inom ett par dagar, tar "dina" tider å ska fixa detta nu.
Tack igen!
/Jenny
Mamma till Theo 050923
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"