Är det aldrig föräldrautbildning i Sverige?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Misan
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 18:09
Ort: ?stersund

Är det aldrig föräldrautbildning i Sverige?

Inlägg av Misan »

När jag läser på Hjerneaktivs hemsida så ser jag att det står att de brukar ha föräldrautbildningar i Sverige. Har det varit så :?: Finns det en chans till att det kommer att ske inom snar framtid. Vi känner oss jätteintresserade av att ta del av denna utbildning, men det känns gruvsamt att resa så pass långt. Vi har även svårt att tänka oss att lämna bort vår minsta älskling under så pass många dagar. Är det någon som har en aning om det kommer att bli någon utbildning i Sverige eller Norge, Danmark? Vi hoppas på det.
Mamma till Victor f?dd 950610 och Lucas f?dd 050126. Underbart att "b?rja om" :)
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Italien i juli!

Inlägg av Gablex »

På IAHP:s hemsida står att de har en kurs som går i slutet av juli i Italien. Annars verkar det bara vara i Philadelphia och på andra konstiga ställen :wink: under hösten.

Typiskt att vi missade tillfället i Köpenhamn i januari, eller hur?! :evil: :shock: Jag och min man är också intresserade av att gå program II men precis som du tycker jag det känns lite vanskligt att åka så långt bort... Å andra sidan - hjälper det så mycket som det verkar så är det väl bara att packa lilla väskan... :roll: :D
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

.....tror ni kanske att om man är tillräckligt många intresserade kan få hit en kurs.... det vore ju toppen.... man skulle kanske maila och fråga..... :!: :?:
Lindalou
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 21:39

Inlägg av Lindalou »

Hej
Vi är en till intresserad familj som överväger att åka till USA (i höst eller så) men Sverige eller Köprtenhamn vore ju toppen!

Lindalou
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

IAHPs 1-veckas kurs "What To Do About Your Brain-Injured Child" är en kurs med ett innehåll man aldrig ville kunna få hos den svenska vården.
WTD-kursen förmidlar ett syn på barnen som habiliteringen i Sverige aldrig vill kunna förmidla, därför att de inte har den synen på barnen som IAHP har. WTD-kursen förmidler hopp, positiva tankar om utveckling och potensial, och en tiltro til vad föräldrar kan uträtta som ALDRIG NÅGONSIN den svenska habiliteringen kan komma i närheten av.

Innehållet är resultat av 50 års forsning och praksis. Pedagogikken är resultat av 30 års erfarenheter av hur lydhöra föräldrar lär sig, och sen reser hem och gör som de lärt.
Synen på barnen skiljer sig markant, IAHP ser vad barnen redan kan, var deras potensial ligger och hur de med hjälp av det de redan kan och ytterligare riktig stimuli kan igångsätta hjärnutveckling som har "lagt av" eller försenats. IAHPs mål är att hjärnskadda barn ska följe ett friskt barns neuologiska utveckling. Där det inte händer av sig själv, måste barnen få hjälp till att stimulera hjärnan. IAHP lär ut HUR detta ska gå till. Och föräldrarna tar till sig, och stimulerar så sina barn.
Den svenska vården och barnhabiliteringen ser vad barnet inte kan, tycker det är ledsamt, och (om man har tur) sätter i gång YTTRA tiltak rundt barnet som går på att hjälpa barnet där det är i dag. Det kan vara rullstol, specialbil, specialskola, assistent (hur många assistenter kommer detta barn att ha genom sitt liv? 50? 250?) Någon habilitering av hjärnan är det sällan snack om. Uppbevaring är ett ord många föräldrar til hjärnskadade barn använder.
WTD-kursens förmedling av hopp och utsikter till utveckling krockar rejällt med svenska habiliteringens ångest när det gäller det som heter "falska förhoppningar". Man vill inte ens upplysa om diet hos autismeföreningen, därför att det kan leda till hopp hos föräldrar som sen inte kan innfris... (Kanske borde man sluta ge behandling till cancersjuka. Det kan leda till hopp om tillfriskning, ändå är det ju patienter som dör... Det är inte en helt tokig jämförelse, och "nekandet" till information på detta (spnkla)grundlag är ett hån mot föräldrar som fraskrivas förmågan att vurdera behandlingar för sina egna barn).
Tilbaka till hoppet som förmedlas på WTD-kursen, hoppet är det som håller föräldrarna til våra specialle barn uppe. Hoppet om att detta en gång ska bli bättre, hoppet som ger kräfter, föräldrarnas hopp är barnens redning!! Om föräldrarna inte har hoppet, och tar barnens hjärnutveckling i egna händer, då kommer det inte bli nån hjärnutveckling. Då får man specialskola i stället!
(Om man har tur. Många är de barnen i vanlig svensk skola som aldrig borde varit där. Barn med dubbelsyn, fyradubbel hörsel, överkänslighet, betendeproblem, koncentrationssvårigheter (kan man ju tänka sig, med fyradubbel hörsel). De borde vara hemma, och göra neurologiska program som hade som mål att göra dom reda för den bråkiga, stökiga svenska skolan. De borde bli undervist hemma, i hemmets lugn, av föraldrar som inget mer vill än att de ska bli reda för att klara av skolan...

Nu skrev jag bort mig lite, och ska försöka komma in på spår igen...

WTD-kursen är en kurs som hålls i Philadelphia, USA, där IAHP har sin bas. Denna kurs uppdateras hela tiden, eftersom IAHPs forskning och erfarenheter bidrar till att de neurologiska programmen stadig är i ändring framåt.
I 1996 gjorde man en video (mycket skickligt gjord) av hela kursen, och det är den videoen IAHP reser rundt i världen med, och avhåller WTD-kurser. 2002 var de i Oslo (jag var där, och hela min familjs liv ändrades), 2004 var kursen i Köpehamn. 2006-kursen i Köpenhamn ble innställd, det var för få anmällde.

Kursen kostar det samma (runt 1000 dollar för en förälder, rundt 1600 dollar för båda), oavsätt vart den hölls. Men om den hölls utanför Philadelphia tilkommer en kostnad som IAHP har med att resa med sin staff, hyra lokal o.d. denna kostnad brukara vara runt 400 dollar pr. person.
Oavsett vart man reser, (USA eller I Skandinavia) kommer resa och hotell i tillägg.

IAHPs staff är alltid närvarande, oavsett vart kursen hölls. Man kan komma med alla sina frågor, man får bara komma i håg att personalen ju aldrig har mött ens barn...

Min erfarenhet är att man inte kan avgöra om man ska börja med Doman och IAHPs programmer innan man gått kursen.

Mitt råd är: Gå denna kurs! Om ni funderar, gå kursen!! Har ni först börjat fundra, så är det något hos Doman som appelerar till er.

Mitt andra råd är: Har ni bestämt att gå kursen, så kom i håg att detta är amerikanerar. De gör saker på ett litt annat sätt än vi i Sverige, men har man tiltro til dem, och gör som de säger, så kommer det att funka. Dessa människor vet vad de sysslar med.

Mitt tredja råd: Skapa blest om IAHP i Sverige! Ju fler som vet om, och ju fler som vill gå kursen, ju lättare får vi kursen hit. Kontakta varann, kontakta dom som redan gått kursen, kontakta radio och TV, lokaltidningar och forum på Internett.

Hur många fler än LindaLou är det förrästen som går i tankar om kurs? Vore roligt att veta, och jag kan förmedla interesset till IAHP som då kanske kommer...
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Absolut jag :!: :!: :!: :!: :!: :!:

...men det är det där att komma iväg till USA, i norden hade varit förträffligt, ännu bättre i sverige. Lite lättare att resa med alla ungar, och skaffa barnvakt i allafall in några av de större svenska städerna (för mig alltså).
Så även om priset i slutänden blir det samma, så blir det enklare.
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Hege, förlåt men vad betyder blest...? :oops:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Att skapa blest betyder att skapa väsen, ståhej, publisitet, göra stort nummer av... Behövs om det ska kunna bli kurs i Sverige. :lol:
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Funderar på det där, ska om två veckor till barnhab och träffa läkare för den äldre killen, ska ta upp det där med IAHP. Vi får se vart det leder och hur jag går vidare, blir jag arg så vet man inte vad som kan hända.... :twisted: :wink:
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Vi anmäler oss!

Inlägg av Gablex »

:!: :!: :!: Jag och min man är jätteintresserade av att gå kursen! :D Ja, mer än intresserade, vi kommer att göra det - förhoppningsvis redan i höst. Jag har också en kollega som jag tror kommer att bli intresserad när hon har läst på lite mer :wink:

Hege, det är ju underbart om du kan förmedla vårt intresse vidare till USA på ett mer informellt sätt!

För övrigt håller jag helt och hållet med om din beskrivning av svenska hab, i alla fall den som vi kommit i kontakt med. Det är så oerhört signifikativt att det heter habiliteringen och inte re-habiliteringen, eller hur?! Drömmen vore ju om man kunde få någon hab-personal till Doman! Fast de föredrar väl att sitta med sina TEEACH-kort (eller vad det nu heter) :twisted:
fredrikl
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 feb 2006, 21:28

Vi är flera som är med

Inlägg av fredrikl »

Hej,

Jag vill gå kursen i Skandinavien, vet i alla fall 2 andra pappor som också är intresserade av att gå kursen
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "