Hej alla söta mammor! Jag är ny här..mamma till leah som är nu 6 månader gammal. Hon vaknar fortfarande en gång per natt för mat, ibland 2 gånger. I natt vaknade hon var 3:e timme...suck! Hon lägger sig vid 20-tiden. Ibland vaknar hon redan innan 12 och ska ha mat. Ibland sker det vid 2-3 tiden på natten. Sen sover hon till 07.00, jag ammar då. Somnar om och vaknar igen vid 08.30 tiden. Gröt vid 09.00-10.00 tiden. Lunch halv puré burk + ammning vid 12-13 tiden. Mellanmål frukt + ammning vid 15-16 tiden, Middag vid 18-19 tiden.
Hon har somnat in med napp tidigare men nu försäker jag vänja av henne med det. Emotser gärna lite tips....Marie
6 månader och fortfarande mat på natten?
-
Australien mamman
- Inlägg: 127
- Blev medlem: ons 31 maj 2006, 18:22
- Ort: Sydney, Australia
6 månader och fortfarande mat på natten?
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka
2005-12-09 Ethan John
2008-06-16
-
elin sofia
- Inlägg: 180
- Blev medlem: fre 01 jul 2005, 08:52
- Ort: Uppsala
Dags att kura skulle jag säga! Hon är så stor nu att hon klarar sig utmärkt utan mat på natten. Bättre att göra det nu än att vänta till åtta månader som vi gjorde. Vi tänkte att nattmålen försvinner väl av sig självt till slut, men när det helt plötsligt började bli fler och fler nattmål istället för färre insåg vi att det var dags att göra något!
Mitt råd är att du läser på om allt som finns här på hemsidan om Sova-Hela-Natten och Standardmodellen och återkom sedan med eventuella frågor så ska vi se om vi kan hjälpa dig.
Lycka till!
Mitt råd är att du läser på om allt som finns här på hemsidan om Sova-Hela-Natten och Standardmodellen och återkom sedan med eventuella frågor så ska vi se om vi kan hjälpa dig.
Lycka till!
-
Australien mamman
- Inlägg: 127
- Blev medlem: ons 31 maj 2006, 18:22
- Ort: Sydney, Australia
Hej på dig!
Våra döttrar ser ut ha samma födelsedag
. Vi har ett sovschema som ser ut så här o det fungerar bra hos oss:
kl 7 vakna
8.30 - 10 .00 sova 1,5 tim
12.00 - 13.30 sova 1,5 timme
16.00 - 16.45 sova 45 min
19.00 sova natt 12 tim
Det är ju väldigt olikt Marie-d´s schema så du måste se vad som passar er bäst. Om du ser under Kurbarnens hjälpforum för barn under 1 år så hittar du som klistrat sov- och mattider som du kan använda som inspiration när du gör upp ett schema.
Och som svar på frågan om du ska väcka henne till frukost, så är det ja. Liksom vid alla dagslurar så gäller marginalkvarten även natten. Bestämmer du att morgonen ska börja t.ex kl 8 så väck senast 8.15. Det blir annars svårt att hålla schemat resten av dagen.
Våra döttrar ser ut ha samma födelsedag
kl 7 vakna
8.30 - 10 .00 sova 1,5 tim
12.00 - 13.30 sova 1,5 timme
16.00 - 16.45 sova 45 min
19.00 sova natt 12 tim
Det är ju väldigt olikt Marie-d´s schema så du måste se vad som passar er bäst. Om du ser under Kurbarnens hjälpforum för barn under 1 år så hittar du som klistrat sov- och mattider som du kan använda som inspiration när du gör upp ett schema.
Och som svar på frågan om du ska väcka henne till frukost, så är det ja. Liksom vid alla dagslurar så gäller marginalkvarten även natten. Bestämmer du att morgonen ska börja t.ex kl 8 så väck senast 8.15. Det blir annars svårt att hålla schemat resten av dagen.
Nette
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
-
Australien mamman
- Inlägg: 127
- Blev medlem: ons 31 maj 2006, 18:22
- Ort: Sydney, Australia
Hej Nette! Tack för tips! Kul med våra döttrar som är födda på samma dag!
Jag har beställt SHN boken och väntar på den, sen ska vi sätta igång och kura! Nu har jag gjort ett schema, så här ser det ut:
09.00 Frukost
10.30-11.30 Sovlur
12.00 Lunch
13.30-14.30 Sovlur
15.00 Mellanmål
16.30-17.30 Sovlur
18.00 Middag
19.30 Nattslurk
20.00 Natti Natti
Vad tycker du om detta schema? Problemet är att ibland sover hon inte en hel timme och ibland kan hon tom sova mer än en timme. Vad gör man då? Var är bäst att lägga sovluren om vi är hemma...brukar lägga henne på soffan men hon kanske ska sova i spjällisen?
Marie
09.00 Frukost
10.30-11.30 Sovlur
12.00 Lunch
13.30-14.30 Sovlur
15.00 Mellanmål
16.30-17.30 Sovlur
18.00 Middag
19.30 Nattslurk
20.00 Natti Natti
Vad tycker du om detta schema? Problemet är att ibland sover hon inte en hel timme och ibland kan hon tom sova mer än en timme. Vad gör man då? Var är bäst att lägga sovluren om vi är hemma...brukar lägga henne på soffan men hon kanske ska sova i spjällisen?
Marie
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka
2005-12-09 Ethan John
2008-06-16
Du har lagt in 1 timmes dagslurar men som du märkt så sover hon inte 1 timme. Dagslurarnas längd ska helst vara 20 min, 45 min, 90 min, 2 tim eller 3 tim därför att då följer de den naturliga sömnrytmen. Gör alltså lurarna till antingen 45 min eller 1,5 tim så fungerar det bättre.
Soffan är inte längre någon bra sovplats för hon kan lätt rulla ner. Spjälsängen är nog bättre. Har du möjlighet så lägg henne o sova ute i vagnen. Frisk luft ger bättre sömn.
Soffan är inte längre någon bra sovplats för hon kan lätt rulla ner. Spjälsängen är nog bättre. Har du möjlighet så lägg henne o sova ute i vagnen. Frisk luft ger bättre sömn.
Nette
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Hej!
Du kan ju förkorta natten en timme och använda den till att förbättra tiderna på dagsluren. Då får hon 12 timmars natt.
Tiderna man har beror ju mkt på vad som passar familjen bäst. Hur tidigt vill man gå upp på morgonen? När vill man ha kväll. Själv tycker jag det har varit guld med ett rejält sovpass på dagen där man hinner gör annat. En timme själv på morgonen vill jag också gärna ha och någon timme på kvällen.
Du kan ju förkorta natten en timme och använda den till att förbättra tiderna på dagsluren. Då får hon 12 timmars natt.
Tiderna man har beror ju mkt på vad som passar familjen bäst. Hur tidigt vill man gå upp på morgonen? När vill man ha kväll. Själv tycker jag det har varit guld med ett rejält sovpass på dagen där man hinner gör annat. En timme själv på morgonen vill jag också gärna ha och någon timme på kvällen.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Son nr 2 f?dd i april -06