Denna vargtimme.....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mary78

Denna vargtimme.....

Inlägg av Mary78 »

Halloj,

Vi har nu kört vår första vecka av kuren och vi har gjort stora framsteg. Ramsan tar bra (oftast) men ibland måste man gå in och ge solfjäderna (undantagsfall buffa). Men jag har en fråga. Vargtimmen är just nu väldigt jobbig, han vaknar vid 04.20 rullar över på rygg, ligger och leker och pratar. Jag ramsar då för att han ska förstå att det fortfarande är natt, han fortsätter sin lek, jag låter honom vara och efter ett tag börjar han gnälla varpå jag ramsar igen men det hjälper inte. Han jobbar upp sig så jag går in och lägger honom tillrätta, ger solfjädern och ut med ramsa. Varpå han rullar över på rygg igen och samma mönster upprepar sig ibland upp till 6 ggr innan han somnar igen. När han väl somnar vaknar han oftast igen efter 10 minuter så är allt igång igen.

Ska man vända över honom direkt när han vänder sig till rygg och börjar jollra eller ska man fortsätta som jag gör nu? Hur får man honom att inte rulla runt hela tiden? För övrigt så bökar han runt väldigt mycket i sängen innan han somnar vare sig han är glad eller ledsen.

Är det någon som har ett bra tips?

Hälsningar
Marie
Mamma till Leon, f?dd dec 05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Marie! :)

Skall försöka ge dig lite funderingar:

Det första som jag kom att tänka på är ju "på natten händer ingenting". :roll: Det låter just nu som det är rätt så mycket trafik hos er på natten, och att det händer både det ena och det andra... :wink: Risken finns att han tror att det är så här det ska vara. Man vaknar, jollrar, blir tlllrättalagd, och det finns och ska finnas en massa trevlig underhållning på morgonkvisten...

Jag tror nog att din sötsak kan somna om - även på rygg - om DU litar på ramsan. Det där med att läggas på mage är ju något man gör vid läggningen. Sedan vänder sig folk i sömnen i alla möjliga versioner och varianter... :lol: , men kan nog lägga sig bekvämt till rätta - och somna själv. :wink:

Min älskling på 12 månader hittar jag ibland liggandes som Pippi Långstrump... ibland på tvären... ibland på sidan... :shock: :D :roll: och nog kan han somna ändå. Din liten är ju nu inte riktigt så gammal, men jag skulle nog tro att du ska ändå minska på trafiken, lite på ramsan, och tro på att "på natten händer ingenting." :wink:

Så en sista vädjan: sök inte efter mina tidiga inlägg via min signatur, snälla. :oops: Risken finns att du skrattar ihjäl dig över mina numera flådda vargar... :P
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Heg igen,

Det har du förstås rätt i. Tycker att det fortfarande är lite svårt att avgöra närman ska gå in och när man inte ska det. Men inatt provade vi att låta honom vara och bara ramsa och det funkade faktiskt. Han låg och gnällde och gnydde lite men sedan somnade han om. Han vaknade massa ggr som vanligt under vargtimmen men somnade om hela tiden efter ramsande förutom en gång vid 06.10, vakningstid är 06.45, då fick jag lägga tillrätta och hålla solfjädern ett tag och sedan somnade han om.

Rent generellt tycker jag nog att vi springer in för ofta och lägger tillrätta och gör solfjädern.

Tack för svaret!

Marie
Gäst

Inlägg av Gäst »

=D> :thumbsup: Det är ju klart på rätt spår! Heja Marie med familj! 8)

Jo, förresten: :shock: allas våran Mammut sa en gång till mig:

"Ramsa när du känner för att gå in."

Det tyckte jag fungerade väldigt bra som påminnelse: memo till mig, memo till mig... :lol: Så att man inte odlar ramsan för flitigt heller - den kan också bli underhållning :roll: - utan ramsar bara när man känner "näe, nu vill jag gå in och se efter..."

Det här fixar du galant! :thumbsup:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Päivi :wink: :D Det är så skönt med en verklig veteran :lol:

Välkommen är du, Mary 78 :lol:
Alldeles riktigt - det är (var) för mycket trafik. Klart lilla barnet tror det är morgon om du springer där. Eller - än värre - att vargen är i faggorna :shock: :!:

Så fortsätt på den inslagna linjen. Den är förträfflig. Se också tråden ovan, "Fem månader och vänder sig på rygg hela tiden" :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Tackar tackar för era svar :)

Ni har så rätt. Inatt vaknade lillprinsen vid 02, sprudlande glad och låg och pratade. Jag ramsade en gång varpå han fortsatte och somnade sedan tillslut om av sig själv. Sedan vaknade han inte förrän 06.00. Jag ramsade 1 gång och han fortsatte ligga och gny o gnälla till 06.25 sedan somnade han om så jag fick väcka honom vid 06.45 istället. Stora framsteg MAO :D :D

Hoppas hoppas att det håller i sig!

Ha en härli helg!
Mary 78
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :!: Det är Attityden som gäller :wink: SJÄLVKLART sover han hela natten :lol: Så ska du känna. Inte att "hoppas det håller i sig". Du bestämmer :wink: :lol:
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Helt underbart!!! Flera flera nätter när sötisen bara har vaknat till några gånger och jollrat/smågnytt för att sedan somnat om själv. Vi har inte ens ramsat. Är helt överlycklig!! :D Tusen tack till er för alla råd och för metoden som verkligen funkar!

Dagslurarna funkar också mkt bättre. Ibland kan han ligga och småsnyfta eller vara argt innan han somnar för sista passet. Om han inte jobbar upp sig låter jag honom vara och oftast somnar han av sig själv ganska snart. Det enda jag är orolig för då att han somnar ledsen eller arg och känner sig övergiven. Vad tror ni?

Kram från en glad mamma och en utvilad son.
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Hallå igen,

Nattsömnen för vår lillprins blivit mkt bättre och vi är jätte tacksamma. Men... helt plötsligt har han börjat krångla när man lägger honom, både för natten och dagslurarna (när han läggs i sängen) Han blir argare och argare och sedan jätte ledsen. Till slut har jag gått in för att snabbt lägga tillrätta och ramsa vilket har resulterat i att han h ar blivit ännu argare så jag har t.o.m. fått buffa några gånger vilket inte alls känns bra.
Vad kan detta bero på? är det värmen? han blir ju ännu varmare när han gastar så mkt. Vad gör jag åt detta?

Hur länge tar det innan schemat sitter så man kan börja lägga honom var som helst och han blir sin egen klocka?

Hur länge måste varje dagslur vara på exakt samma ställe (vagn, säng)?

Vore väldigt tacksam för svar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Hugo sover med mycket tunn kortärmad pyjamas, mycket tunn filt och öppet fönster när det är så här varmt. Han sparkar av sig, och så någon gång under mina nattliga toabesök :roll: går jag in och lägger filten över honom. Det blir ju svalare mot morgontimmarna.

Angående att bli sin egen klocka så kommer jag ihåg att just vargtimman strulade för oss allra längst - det tog ett par veckor innan han sov utan några mellanspel.

Om han nu ställer en massa griniga frågor vid läggningen, så är det kanske för att han vill kolla att ni verkligen, verkligen står för detta: är det fortfarande okej att sova? Somna? Inget händer? Säkert? :shock:

Och vad svarar man då med sin handling..? Jo... :lol: :P :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Päivi :wink: :lol:

Bekymra dig inte (=orosvargar). Du ska inte in och trafikera. Det behövs verkligen inte alls. Ge honom en småhurtig, effektiv ramsa x4 i Attityden av Själcklarhet, och låt honom sedan vara ifred!

Det är det bästa svaret på hans frågor nu. Ingen oro, bara lugn säkerhet, skjutna vargar och allt väl :wink: :!:

Låt inte nattningen ta längre än högst två minuter och bär dig åt som om allt vore prima, hur mycket han än möjligen protesterar (det kan vara så enkelt som att han VILL sova men inte KAN, genast. Något du känner igen, eller hur :?: ).

Mer förtroende för lilla barnet :!:
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Tack Päivi och Anna för era svar! :D :D

Jag förstår men ska man verkligen inte gå in när han blir riktigt riktigt ledsen? Somnar han då inte med en känsla av övergivenhet som 5mm? Jag ramsar ju självklart i första hand men han kan då bli ännu mer förbannad och skrika högre så han knappt får luft :?

Han sover i en tunn pyjamas med öppet fönster nu när det har varit så här varmt.

Ska jobba ännu mer på attityden :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är en väldig skillnad på att vara "ännu mer förbannad" och "riktigt riktigt ledsen".

När han är arg, ska du låta honom vara det - vi vill inte förbjuda folk att reagera - och det kan och bör han ta hand om själv. Lägg dig inte i :evil: :!:

När han låter verkligt ledsen ber han om hjälp och är också mottaglig för den. Det betyder inte att du ska springa in och störa och oroa (ytterligare). Utan ge honom ramsan då, en saklig, hög, småhurtig, glad och punktsättande ramsa x4 som är betryggande i ordets rätta bemärkelse :!:

När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du gå in och titta till honom utan att han märker det :idea:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"