Hej på er igen! Nu har dottern hunnit bli snart 17 månader och jag har en eller två frågor.
När hon ska lägga sej så badar eller duchar hon och sen borstar vi tänderna, inget konstigt alls, har alltid varit så. Nu kan det bli ett bråk av det, först vill hon antingen ej i badet eller så vill hon ej upp. Sen låter hon ej mej borsta på tänderna, funka jättebra ett tag, så jag har liksom tvångsborstat dom, för borsta tänderna ska man. Då blir resultatet skrik och orm slingringar, och det är så tråkigt. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, blir ju irriterad och arg, fast vet att det måste finnas bättre sätt att bemöta på.
Kan det förtrotsas, flera veckor? Hur behåller man lugnet? Är det rätt att vara hård och "tvångsborsta" tänderna under såna här perioder, annars hur får man det gjort?
Tack på förhand alla trevliga människor här på forumet!
Kram Sara
Vill inte!
Hej.
Tänk på att alla påståenden är frågor.
Hon säger:
Vill inte bada = Ska jag verkligen bada
Ja självklart ska du bada, kom nu
Vill inte gå upp
Nej visst är det skönt att bada, men nu åker vattnet ut. Imorgon får du bada igen. (orden i sig har inte sås tor betydelse som hur du säger det.) Du kan ju också beklaga alldeles att vattnet var tvunget att åka iväg och sova, men det kommer ju tillbaka imorgon...
Borsta tänderna har vi kört med humor. Om det inte går att borsta tänderna får man borsta näsan eller öronen - skratta hejdlöst (på riktigt) åt hur tokigt det blir. Fråga sedan vad det var man skulle borsta någonstans.
Skulle kunna vara början till förtrots. Det kan pågå sådär 2 månader och är början till att ifrågasätta världens och tingens ordning. ´Då är det extra viktigt att saker fortsätter att vara som det alltid har varit även om hon ifrågasätter det.
/LO
Tänk på att alla påståenden är frågor.
Hon säger:
Vill inte bada = Ska jag verkligen bada
Vill inte gå upp
Borsta tänderna har vi kört med humor. Om det inte går att borsta tänderna får man borsta näsan eller öronen - skratta hejdlöst (på riktigt) åt hur tokigt det blir. Fråga sedan vad det var man skulle borsta någonstans.
Skulle kunna vara början till förtrots. Det kan pågå sådär 2 månader och är början till att ifrågasätta världens och tingens ordning. ´Då är det extra viktigt att saker fortsätter att vara som det alltid har varit även om hon ifrågasätter det.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006.