Halloj,
Jag är ny här och ska börja kuren om två veckor. Vår son kommer att vara 5 månader när vi börjar med kuren. Vi har smygstartat lite med kuren och buffat och kört ramsa vilket har funkat rätt så bra för han blir direkt lugn av buffandet och ibland somnar han om till ramsan. Men han vaknar lika ofta som tidigare och vi bler helt uttröttade av att springa ut och in ur rummet för att ramsa varje gång han vaknar. Både jag och min man har läst boken fler ggr och känner oss mkt laddade. Men skulle behöva lite hjälp av er erfarna mammor innan vi kör igång.
1. Vad tror ni om detta schemat för en 5-månaders:
06.30 vakna
07.00 mat
08.30 - 10.00 sova 1,5 h
10.30 mat
12-13.30 sova 1,5 h
14.00 mat
16.00 - 16.45 sova
19 bad, pyjamas, skratt
19.30 nattslurk
20 sova natt
2. Lilla älsklingen är väldigt aktiv och när vi har lagt honom till rätta och sagt ramsan och gått ut så lever han om så i sängen, rullar över på rygg och ligger och jollrar jätteglatt och leker men kanterna på sängen etc. Vi har lämnat honom då till han tillslut blir ledsen eftersom han inte kan somna i de ställningar han ligger i och då gått in och vänt honom, lagt till rätta och sagt ramsan och gått ut. Men samma procedur händer gång på gång på gång. Men han blir allt mer ledsen för varje gång (eftersom han blir tröttare). Ibland fastarn han med fötterna utanför spjälorna (trots spjälsängsskydd). Ska man ingripa så fort han vänder över sig eller fortsätta avvakta? Det tar ju typ 45 min innan han somnar då eftersom man måste gå in X antal ggr och vända om honom.
3. Han vaknar 5-10ggr per natt men har nu sedan vi smygstartade med kuren börjat vaknar vid 04 (vargtimmen) och börjat jollra och vända sig i sängen så han hamnar på rygg etc. så händer exakt samma sak som vid dagslurarna. Så får man hålla på i en timme tills han till slut somnar om. Vad gör man när han vaknar och är glad?
4.Jag har fortsatt att amma honom 1/natt eftersom han kräks väldigt mkt så är jag rädd att jag inte kan neka honom det målet på natten. Men det kanske inte spelar ngn roll? Det blir så inkonsekvent att man tar upp honom en gång och ger honom mat medan man de andra ggr ramsar. Han blir ju förvirrad.
Det har blivit lite bättre sedan vi smygstartade men eftersom det fortfarande inte är bra så ska vi göra kuren exakt som det står så han får sin härliga sömn. Vore jättetacksam för svar.
Hälsningar
Mary 78
Lite hjälp innan start
Hej och välkommen hit!
1. Jag tycker det ser ut som för lite sömn. Lägg en timme tidigare är mitt tips. Det brukar påverka både insomnandet och morgnarna positivt. När han sedan sover bra och du ser att han behöver minska, så gör det på en av 1,5-timmarspassen. Så att det blir två 45-mnutare och en 1,5 timme. Men det är då det.
2. Han har dragit på sig ganska stor sömnbrist tycker jag det verkar som. Han är orolig i kroppen och har svårt att komma till ro. Träna solfjäder. Den lugnar bäst tycker jag. Buffa honom lugn (om det behövs) och lägg sedan solfjäder över ryggen tills han är helt avslappnad och tung i kroppen. I början kan det ta lite tid, men efter ett tag vet han rutinen och kommer att slappna av snabbt. Gå ut med ramsan; börja ramsa i rummet, men ta med den ut och säg en del av den utanför hans dörr.
Den första natten ska du ju gå in vid minsta pip (glatt eller ledset - här ska vi lära oss att somna). Gör då samma sak igen - lägg tillrätta, buffa om det behövs och solfjädra tills han är avslappnad. Gå med ramsan.
3. Samma svar som punkt 2. EFter natt 2 så ramsar du så fort han piper och på så sätt talar om att det fortfarande är natt.
4. Han behöver inte mat på natten! Jag vill råda dig att ta allt på en gång, nu när du kör kuren. Men om du ABSOLUT vill ge honom mat, så gör det samma tid varje natt och helst då inte i vargtimmen, utan klart närmare kvällen. Tänk på att han behöver helst 10 timmar och absolut minst 8 timmar sömn i följd - utan avbrott för mat.
Det kan vara lite lurigt att småstarta, eftersom man inte är helt konsekvent. Det gör att man måste vara MYCKET konsekvent när man väl drar igång på riktigt för att visa att man menar det man säger och gör.
Det kommer att gå galant. Vi finns här och svarar på alla tänkbara frågor som kan dyka upp.
/LO
1. Jag tycker det ser ut som för lite sömn. Lägg en timme tidigare är mitt tips. Det brukar påverka både insomnandet och morgnarna positivt. När han sedan sover bra och du ser att han behöver minska, så gör det på en av 1,5-timmarspassen. Så att det blir två 45-mnutare och en 1,5 timme. Men det är då det.
2. Han har dragit på sig ganska stor sömnbrist tycker jag det verkar som. Han är orolig i kroppen och har svårt att komma till ro. Träna solfjäder. Den lugnar bäst tycker jag. Buffa honom lugn (om det behövs) och lägg sedan solfjäder över ryggen tills han är helt avslappnad och tung i kroppen. I början kan det ta lite tid, men efter ett tag vet han rutinen och kommer att slappna av snabbt. Gå ut med ramsan; börja ramsa i rummet, men ta med den ut och säg en del av den utanför hans dörr.
Den första natten ska du ju gå in vid minsta pip (glatt eller ledset - här ska vi lära oss att somna). Gör då samma sak igen - lägg tillrätta, buffa om det behövs och solfjädra tills han är avslappnad. Gå med ramsan.
3. Samma svar som punkt 2. EFter natt 2 så ramsar du så fort han piper och på så sätt talar om att det fortfarande är natt.
4. Han behöver inte mat på natten! Jag vill råda dig att ta allt på en gång, nu när du kör kuren. Men om du ABSOLUT vill ge honom mat, så gör det samma tid varje natt och helst då inte i vargtimmen, utan klart närmare kvällen. Tänk på att han behöver helst 10 timmar och absolut minst 8 timmar sömn i följd - utan avbrott för mat.
Det kan vara lite lurigt att småstarta, eftersom man inte är helt konsekvent. Det gör att man måste vara MYCKET konsekvent när man väl drar igång på riktigt för att visa att man menar det man säger och gör.
Det kommer att gå galant. Vi finns här och svarar på alla tänkbara frågor som kan dyka upp.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Tack snälla för svar...
Vad tror du om detta istället:
06.30 vakna
07.00 mat
08.30 - 10.00 sova 1,5 h
10.30 mat
12-13.30 sova 1,5 h
14.00 mat
16.00 - 16.45 sova
18.45 bad, pyjamas, skratt
19.15 nattslurk
19.30 sova natt
Då blir det 14.45 så kanske man kan lägga till en marginalkvart om det behövs. Nu ska det slutas ammas på nätterna och sovas bättre istället
Mvh
Marie
Vad tror du om detta istället:
06.30 vakna
07.00 mat
08.30 - 10.00 sova 1,5 h
10.30 mat
12-13.30 sova 1,5 h
14.00 mat
16.00 - 16.45 sova
18.45 bad, pyjamas, skratt
19.15 nattslurk
19.30 sova natt
Då blir det 14.45 så kanske man kan lägga till en marginalkvart om det behövs. Nu ska det slutas ammas på nätterna och sovas bättre istället
Mvh
Marie
Ser jättebra ut!
Rätt inställning
/LO
Rätt inställning
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008