Detta är egentligen inget rop på hjälp, men jag hoppas att detta i stället ger alla som kämpar med barnasömnen hopp och ork att fortsätta.
Fram till dess att vår Olof var fyra månader sov han ovanligt bra på nätterna och vi började så smått vänja oss vid att "så här ska det vara". Sen började givetvis problemen. Utan att gå in på alltför mycket detaljer kan jag säga att vi inte sov en hel natt under över fyra månaders tid. Han var vaken 5-10 gånger per natt, fick mat, vaggades, låg i vår säng, sin egen...
Man kan minst sagt säga att vi gick på knäna. Det gick ut över oss själva, vår dotter på fem år och givetvis arbetet. Vi pratade med BVC där vi har en sköterska som är fantastiskt bra och förstående, men de kunde ändå inte hjälpa oss. Vi ringde till Barnkliniken på sjukhuset, men där kunde de inte heller ge oss några råd. Vi pratade med barnpsykolog som säkert misstänkte att vi inte tog bra hand om vårt barn. Ingenstans fick vi hjälp.
Som av en händelse ramlade jag in på Annas sida när jag satt och surfade efter föräldrar med liknande problem. Redan då kände jag att det var nån slags vändpunkt. Jag läste om "vargtesen" och insåg att - herregud, det här är ju någon som faktiskt har funderat över VARFÖR barnen är vakna på natten, inte bara hur man ska få dem att somna.
SHN-boken och DVD:n kom hem efter ett par dagar och vi kände mer och mer att detta är det sunda förnuft som vi inte lyckats få från någon "myndighet". Det enda kontroversiella - att barn ska sova på magen - begrep vi redan innan. Sedan han kunde vända sig själv har Olof alltid vänt sig och sovit på mage spontant och det är inget vi försökt ändra på.
För snart två veckor sen startade vi kuren och första natten blev mycket riktigt jobbig. Men redan från andra natten märktes stor skillnad och natt fyra sov Olof från åtta på kvällen till fem på morgonen i ett sträck. Vilken skillnad! Vår tanke var då att "blir det så här bra så är vi nöjda". Får vi sova till fem kan vi åtminstone leva med det och anpassa oss.
Vi fortsatte givetvis kuren som har gått bättre och bättre och så sent som i dag har Olof sovit från 19.30 till 7.00 i ett sträck - precis det schema vi satt oss för.
Vi är utvilade, har mer energi, trivs bättre med livet och helt plötsligt har Olof börjat äta som en häst jämfört med tidigare då han bara spottade ut maten. Fantastiskt vilken vändning detta har tagit - det känns nu ofattbart att vi för bara tre veckor sen inte fick mer än ett par timmar sammanhängande sömn varje natt.
För oss finns det ingenting i den här kuren som är kontroversiellt eller som känns fel. Metoden funkar perfekt för oss och jag kan bara uppmuntra alla som mår så dåligt som vi gjorde att ta sig igenom detta. Snabbare resultat får man leta efter.
Tusen tack till Anna som utan att känna oss har lärt oss allt detta!
Hälsningar
Christopher
Hopp för alla som försöker
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Hopp för alla som försöker
Christopher skrev:Jag läste om "vargtesen" och insåg att - herregud, det här är ju någon som faktiskt har funderat över VARFÖR barnen är vakna på natten, inte bara hur man ska få dem att somna.
Som så många konstaterat före mig: Det enkla är det svåra.
Jag är så glad för lille Olofs skull och för hela familjens nya, goda liv
Det är ju så: små barn ska njutas - och njuta själva.
Och nu njuter lille Olof både sömn och mat. Kan det bli mycket bättre
Tack för ditt vackra, välskrivna, inspirerande inlägg
Och sprid budskapet
Tack
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022