Lite strulig helg väntar, tips kring dagslur?

Skriv svar
Mindy

Lite strulig helg väntar, tips kring dagslur?

Inlägg av Mindy »

Nu känner jag mig osäker på val av forum...Någon direkt snurra på sömntråden har vi ju inte - men vill inte heller ha, därav funderingar nedan. (Ursäkta alltså om jag borde ha skrivit under Mat,mage eller kanske diskussionforum)
:D
En aktiv och allt annat än vardaglig helg väntar. Sonen sover sina dagslurar (1,5 tim) inne i säng i vanliga fall. Sover klart sämre ute i sittvagn, då oftast bara 45 min.
På fredagkväll ska vi på fest, det är jag inte orolig för. Vi tar med resesängen och lägger honom i någon städskrubb :lol: det funkar. :D
På lördag och söndag blir det dock något mer aktivt från lunchtid och fram till middagstid. Vi kommer att befinna oss på typ seminarium (har ingen barnvakt) och då har vi att välja på att
1) promenera dit och somna i vagnen när det är dags att sova (kommer att bli stressigt för att hinna i tid i förhållande till sovtiden)
2) hitta något avskilt rum där han kan sova i resesängen

När det gäller alternativ 2 så är jag inte säker på att han fixar att somna själv så på dagen i främmande miljö med bara en ramsa. För någon månad sedan hade vi (i några månader :roll: ) fastnat med solfjädern vid dagsluren. Det skulle säkert gå bra att solfjädra honom till sömns i resesängen men tycker ni att det vore att utmana ödet?
Det säkraste alternativet är förstås vagnen men förutom att det blir stressigt så sover han också bara halva tiden.

I veckan har han förresten börjat vakna efter 60 min på dagsluren så en liten fnurra har vi kanske ändå. En dag somnade han om tiden ut på ramsan men 3 dagar har han varit missnöjd (först ledsen och sen arg) fram till marginalkvart. Hur hantera det? Ramsan har fått sätta punkt men efter en liten tyst stund så gråter han igen.
Han sover 12 timmar natt, kan det vara så att han inte behöver mer än 13 timmar sömn?
Jag har tänkt att han inte dör av att åtminstone vila/vara i sängen 1,5 tim men han är så missnöjd när det här händer så jag blir fundersam om det kanske bara är att plocka upp honom efter 60 min.
När jag har tagit upp honom inom marginalkvart så har jag gjort det i ett ögonblick när han varit tyst.

Tacksam för leverans av input och lite attityd! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godförmiddag Mindy :D

:arrow: När vi för några veckor sedan flög Göteborg-Arlanda och därefter Arlanda-Östersund blev det inte mycket schema att tala om den dagen... Först blev jag lite stressad men släppte sen alla spärrar och tänkte "en gång ingen gång". Och vet du, det ordnade sig ändå :!: :D Leia sov på bänk i vänthall och därefter sittandes i mitt knä medans flygvärdinnan spände fast hennes säkerhetsbälte.

Ok, sovpassen blev inte alls enligt schema men i slutändan gick det bra ändå :!: :D

Jag tycker att ni skall ta med vagnen och överlåta resten till Simon :D

:arrow: om dagsluren: tycker inte du skall ta upp med marginalkvart om det inte är absolut KRIS. Håll tiderna benhårt en vecka istället.

Lycka till och hoppas ni får det trevligt på seminariet :!: :D
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Jag skulle ta med vagnen och koppla på den berömda attityden. ;-)
Mina sov inte så bra i vagnen innan, men de har vant sig och det är verkligen en tillgång. Vi "mörklägger" med ett insektsskydd, det var räddningen för oss.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"