Min 7 mån son sover för lite. Han är gnällig och trött ibland. Den totala sömnen under ett dygn blir ungefär 12,5 h med flera uppvak. Jag har försökt följa shn i ett par månaders tid, men det går nog inte som det är tänkt!
Vi kurade på allvar för c. 1,5 månader sedan, och det gick ganska bra. Men han har ännu aldrig sovit en hel natt.
Han gråter till ungefär 2-3 gånger per natt. Ibland somnar han om på egen hand, ibland behövs ramsan och ibland fungerar den inte och då går vi in och lägger till rätta. Han vaknar också för tidigt på morgonen och eftersom jag inte får honom att somna om så har jag tagit upp honom för tidigt
detta har lett till att jag börjat slarva med dagsrutinerna och ibland lagt honom tidigare då han varit trött. så nu har vi inte haft någon strikt dagsrytm...
dagslurarna krånglar också. under den längre dagsluren blir jag tvungen att gå ut och vagna honom till sömns flere ggr.
jag har övergått från tre till två dagslurar, men jag vet inte om det är rätt.
1. jag vet att man på natten inte ska gå in alls. men det är svårt att låta bli. ofta börjar han bara gråta mer och mer om jag bara ramsar utanför dörren, men går jag in och lägger till rätta så somnar han om nästan genast. hur ska jag göra?
2. är det för tidigt att övergå till två dagslurar?
3. hur gör jag på morgonen då han vaknar för tidigt? jag skulle vilja att han sov till 6.30, men ofta vaknar han redan 5.30. han kan vara nöjd en stund, men så börjar han skrika mer och mer. I morse gick jag in i rummet, då stod han i sängen och grät. jag buffade en stund och gick ut sen med ramsa. vad gör jag ifall han gråter då kl. är 6.30? man ska ju inte ta upp en gråtande baby.
4. gör jag fel då jag vagnar honom till sömns dagtid? jag har verkligen försökt att inte göra det, men han börjar skrika så hemskt. är det fel att vagna till sömns om han vaknar upp mitt i sitt sovpass på dagen?
på kvällen somnar han snabbt på egen hand utan gråt. men ändå kan han vakna upp och gråta bara 1-2 timmar senare. varför?
annars så är han en underbar liten kille som kryper för fullt och stiger upp och står med stöd!
tacksam för svar!