pratkvarn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Filippa

pratkvarn

Inlägg av Filippa »

Hej Hopp!

Jag undrar om det är någon som har några synpunkter på en liten pratkvarn.
Gossen är fem år och är väldigt glad för att prata speciellt om det kommer folk hem till oss. Det är som när han väl får chansen att prata så pratar han oavbrutet. Han får alltid vara med och prata men det blir liksom lite för mycket. :?
Han är med och hjälper till här hemma och har sina egna sysslor. Kan ockå tillägga att han alltid har varit blyg och jag funderar på om han låter munnen gå för att han är osäker :?:

Hälsningar Filippa
mamma till son f?dd mars-01 och dotter f?dd januari-05
LisaF

Inlägg av LisaF »

HEJ!
Jag har också pratkvarnar till barn, minsann tre stycken!
Och det är helt underbart för det betyder också att de är väldigt sociala.
Var glad :D för din underbara pratkvarn. Visst ibland kan det pratas så att det blir lite tokigt men har det hänt hos oss så oj vad jag har svårt att göra vissa saker just då :shock: Kreativiteten blir i dessa ögonblick enorm. Allt från att hämta socker, mjölk ja allt som den tokiga mamman har glömt.
Kanske du har en stundande politiker i huset? :D
Soliga Hälsningar från Lisa(också Helsingborg).
:heart:
Filippa

pratkvarn

Inlägg av Filippa »

Hej hopp!

Naturligtvis har du helt rätt och vem vet det är kanske en blivande politiker :shock:
Vad kul att ni också bor i Helsingborg. Hur gamla är dina barn?
Hälsningar Annie
LisaF

Inlägg av LisaF »

Hej Tillbaka!

Jag har en underbar kille som år född 92, en kanske blivande politiker tjej som är född 98 och så superfantastiska yngste killen som är född 00.
Förutom det så har vi idag fått en ny familjemedlem som har fyra ben och är 8 veckor gammal. Jag har just i denna stund ramsat den unga damen och är övertgad att även sova hela nattenkuren fungerar på små valpar.

Varma Hälsningar Lisa
:heart:
Filippa

pratkvarn

Inlägg av Filippa »

Oj då! Lycka till med den kurningen. Om den lyckas känns det som underlag för en ny valppräglad upplaga.
Till en helt annan fråga. Jag funderar mycket kring skolval till min stora kille nästa höst. Jag ser ibland att Anna skriver om Montessori. Är det några som har goda erfarenheter från Montessoriskolor eller hur ska man tänka när man har en lite känslig kille. Tacksam för alla funderingar och råd.
Hälsningar Annie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Gör en ny tråd om skolfrågan på Diskussionsforum, tycker jag :wink: :lol:

Och ja, ramsan funkar utmärkt på små valpar... Har en liten dvärgpinscher i familjen som ramsades trygg i egen "säng" på natten i stället för de ömma föräldrarnas, höll jag på att säga :lol: :lol:

Om allt pratandet ett par små tips utöver de förträffliga du fått:

1. Man undviker att spä på samtalet, så att säga, och nöjer sig med att lyssna (mer eller mindre aktivt, hm :roll: ) vilket man visar genom att skjuta in ett intresserat JAHAAA med jämna mellanrum. Till slut har den mest pratintensiva lilla unge pratat av sig.

2. Man greppar barnet (t ex om man sitter inbegriper i samtal själv med någon annan, som man lyssnar på) och tisslar snabbt i lilla örat: "Vänta lite, älskling" - och håller kvar barnet, kärleksfullt, intill sig; inom loppet av faktiskt ganska kort tröttnar barnet på att vänta och går sin väg till annat.

3. Vill man vara extra tjusig går man till barnet, när det är läge, dvs när man "har tid" (tar sig tid) och barnet INTE har pockat på ens uppmärksamhet, och frågar: "Vad var det du höll på att säga, älskling?" vilket barnet givetvis glömt vid det laget. "Öööh... ööh..." - "Kom till mig när du kommer på det!" Så visar man hur intresserad man är och att inte lilla ungen och hans/hennes evinnerliga kacklande är någpt man är glad över att slippa, när det äntligen är tyst och lugnt. Bara det demonstrerade intresset skär ner en hel del på ordsvallet genom att lilla ungen känner sig förstådd och delaktig - meddelaraktig :!: - ändå.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"