Gör en ny tråd om skolfrågan på Diskussionsforum, tycker jag
Och ja, ramsan funkar utmärkt på små valpar... Har en liten dvärgpinscher i familjen som ramsades trygg i egen "säng" på natten i stället för de ömma föräldrarnas, höll jag på att säga
Om allt pratandet ett par små tips utöver de förträffliga du fått:
1. Man undviker att spä på samtalet, så att säga, och nöjer sig med att lyssna (mer eller mindre aktivt, hm

) vilket man visar genom att skjuta in ett intresserat JAHAAA med jämna mellanrum. Till slut har den mest pratintensiva lilla unge pratat av sig.
2. Man greppar barnet (t ex om man sitter inbegriper i samtal själv med någon annan, som man lyssnar på) och tisslar snabbt i lilla örat: "Vänta lite, älskling" - och håller kvar barnet, kärleksfullt, intill sig; inom loppet av faktiskt ganska kort tröttnar barnet på att vänta och går sin väg till annat.
3. Vill man vara extra tjusig går man till barnet, när det är läge, dvs när man "har tid" (tar sig tid) och barnet INTE har pockat på ens uppmärksamhet, och frågar: "Vad var det du höll på att säga, älskling?" vilket barnet givetvis glömt vid det laget. "Öööh... ööh..." - "Kom till mig när du kommer på det!" Så visar man hur intresserad man är och att inte lilla ungen och hans/hennes evinnerliga kacklande är någpt man är glad över att slippa, när det äntligen är tyst och lugnt. Bara det demonstrerade intresset skär ner en hel del på ordsvallet genom att lilla ungen känner sig förstådd och delaktig - meddelaraktig

- ändå.