Tacksam om någon har ett förslag!! Kram!
Vaknar en timma för tidigt
Vaknar en timma för tidigt
Skulle bli oerhört tacksam om någon kunde tala om för mig hur vi ska göra nu... Vår tjej sex månader i torsdags sover alldeles utmärkt hela nätterna 19:45-06:45, men nu har hon börjat vakna vid 06 och vill inte somna om. Hon är inget kurbarn och vet inte vad en ramsa är eftersom det aldrig har behövts! Men vad gör vi? Jag vill inte gå upp kl 06!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du behöver inte gå upp klockan sex. Ge henne inledningsvis (så fort du hör henne) en enkel upplysningramsa x3 eller x 4 (se Verktygslådan) i glad ton, som säger henne att det inte är morgon än (för henne). Gör sedan ingenting, möjligen andra ljud i huset och/eller musik. Storma in sedan på utsatt tid, glad och förtjust, och bär dig åt som om hon vore hur lycklig som helst och hade sovit som en gris
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
Och skjut orosvargarna. Det är inte du som ska "fråga" henne utan hon som frågar dig. Och ska få för henne nöjaktiga "svar"
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
Hej igen!
Jag får ingen riktig ordning på det här
Annie vaknar vid sex, jag ramsar, hon jollrar vidare en stund sen blir hon arg
Jag ramsar igen, då blir hon vansinnig och skriker i högan sky
Till slut har hon fått nappen
då har hon oftast somnat om.. Hon sover alltid utan napp på natten annars
Funderar också på att man ska väl inte gå in och visa sig för henne egentligen
Men om hon inte har täcket på sig och fryser då
Jag är ju väldigt ny i det här.. Har nyss köpt barnaboken och så.. Så jag är verkligen inte på det klara med hur jag ska göra när hon blir så där, känns som att nappen är min enda utväg då
Men så är det väl inte antar jag
Anna skrev ju att jag ska ramsa och sen inte göra något mer, och sen rusa in på utsatt tid, behöver hon inte ha somnat om då alltså
Tacksam om någon vill hjälpa denna vilsna själ
Kram Emma
Jag får ingen riktig ordning på det här
Tacksam om någon vill hjälpa denna vilsna själ
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Hej Emma!
Bort med nappen! Den skapar bara förvirring!
När Annie vaknar för tidigt ge henne en glad ramsa som ger henne signalen: "lilla vän det är inte morgon än". Hon har rätt att reagera sen. Ligger hon och småpratar/gnölar gör inget. Blir hon ledsen, ge EN ramsa till och låt henne vara. Gör andra ljud i huset så hon vet att du vaktar från vargarna och hon kan lugnt somna om... Det gör inget om hon inte somnar om, det är hennes val.. Du går sedan in och gör GLAD mogon oavsett hur hon låtit. Är hon arg/protesterar så gå in när hon är lugn. Om hon somnar om så låt henne sova i 20 min och ta sedan upp henne.
Hon fryser inte. Om hon skulle tycka det är kallt så sparkar hon inte av sig täcket. Kanske det till och med är lite för varmt
Kör en liten "minikur" på mornarna nu så får du bukt på detta inom en vecka. Ladda med extra ATTITYD och kör hårt!
Kram Elle
Kör en liten "minikur" på mornarna nu så får du bukt på detta inom en vecka. Ladda med extra ATTITYD och kör hårt!
Kram Elle
Tack Elle!
Det var precis vad jag behövde, en spark i baken
Har väl varit lite bekväm också, vill ju helst inte gå upp då vid sex och "göra ljud", är ju trött ju
Men nu ska det bli ändring
Men det ska inte ta mer än en vecka att få ordning på det tror du
Om jag skaffar mig lite attityd
Återkommer med rapportering om hur det går
TUSEN TACK igen
Kram Emma
Det var precis vad jag behövde, en spark i baken
Återkommer med rapportering om hur det går
TUSEN TACK igen
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Hej Emma!
Jag är så glad att jag kan hjälpa dig
har själv varit i samma situation som er med för tidiga mornar. Vi fick bukt på detta efter fem mornar med ATTITYD och tydliga handlingar. Numera sover Olle till 7.30 utan uppvak:-)
Ladda nu, det här fixar du galant
Hör av dig om du har fler frågor och skriv gärna och berätta hur det går.
Kram Elle
Jag är så glad att jag kan hjälpa dig
Ladda nu, det här fixar du galant
Kram Elle
Hej igen,
Annie vaknade 0530, jag ramsade utanför dörren och gick sen ner och plockade ur diskmaskinen
Sen blev hon ledsen och efter en stund ramsade jag igen. Då blev hon jätteledsen, jag ser henne från dörren och såg då att hon hade fastnat mellan två spjälor med ena benet
Var ju helt enkelt tvungen att hjälpa henne loss.. Sen satte jag på musik
{|= och gick ut med en ramsa. Nu ligger hon där uppe och är jätteledsen
Förstörde jag det genom att gå in till henne tro
Men hon satt ju fast.. Hon lugnar sig lite nu, kanske... Usch vad svårt det här är, ska jag ramsa igen tro
Eller bara låta henne skrika
HJÄLP!!
Annie vaknade 0530, jag ramsade utanför dörren och gick sen ner och plockade ur diskmaskinen
HJÄLP!!
Mamma till Annie 051020
Morgonrapport: Annie tystnade efter 45 min!!! Jag ramsade ett par gånger till dock
Men sen blev hon iaf tyst till slut
Undrar lite om hon skrek sig till sömns
Men är i och för sig inte säker på att hon ens sov.. Gjorde JÄTTEGLAD god morgon på utsatt tid
Känns väldigt bra att jag klarat en morgon! S ambon hejade på ska tilläggas
Kram Emma
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Hej Emma!
Bra Emma, ett steg framåt
=D> Imorgon bitti om hon vaknar tidigare så backar du mer. Ge ramsa när hon vaknar och gör sedan ljud i huset. Om hon fortsätter att protestera så ge en ramsa när DU känner att du fått nog av allt gnölande. Lämna henne sedan, hon vet att det bara är att lägga sig ner och somna om. Hon kanske fortsätter fråga och hon har fått svar en gång och det räcker. Vid behov (som imorse när hon fastnat) kan du lägga henne tillrätta EN gång och ramsa ut. Absolut inget mer ingripande, då blir det för mycket underhållining och budskapet ska ju vara "på natten sover man"
Kram Elle
Bra Emma, ett steg framåt
Kram Elle
Morgonrapport 2: Annie vaknar 0530, jag ramsar utanför dörren, borjar därefter städa badrummet
Hon gnölar lite med efter ca 25 min tystnar hon
0640 går jag in och gör morgon
Helt klart ett steg i rätt riktning
Men lite funderingar: Ska man fortsätta göra ljud ända till det är dags för morgon
Eller kan jag sluta när hon tystnat
Om hon vaknar mitt i natten (har aldrig hänt, men om) ska jag/vi bete mig på samma sätt då
Kram Emma
Kram Emma
Mamma till Annie 051020