jobbiga nätter igen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
elinkarlsson

jobbiga nätter igen!

Inlägg av elinkarlsson »

hej igen och tack för tidigare feedback (och behövligt skäll) :lol:

det känns lite kymigt just nu. vi hade 3 underbara sov-månader efter kuren, men sedan dess har det strulat mer eller mindre.

i ca 2-3 veckor har det varit si och så, lite fram och tillbaks alltså. vissa dagar är superbra och andra bedrövliga på sovfronten.

problemen är:
-emil blir rädd när vi går ut ur rummet vid läggdags på kvällen.
ramsan verkar öka på oron. buffning hjälper, men han vill att vi ska stanna och buffa, vilket vi inte vill.
-emil vaknar ofta på natten, skriker rakt ut. vi sover i samma rum tyvärr och vaknar också. oftast somnar han om själv, utan ramsa.
-emil har börjat krypa och vända sig i sängen, han blir helt hysterisk om han vaknar på rygg. vi måste vända honom, det kan hända flera gånger per natt.

är detta normalt? iochförsig gör det inget att han vaknar på natten om han klarar av det själv, men jag vaknar också så lätt och det var sååå skönt när han sov hela natten utan att skrika. varför skrikar han så galet mitt i natten? när han vaknar på morgonen är han glad och leker i sängen.
drömmer han kanske?

läggdags är det jobbigaste, det var så underbart att kunna lägga honom utan att han grät. det gick hur bra som helst i 3 månader. nu går det bra ibland, men ofta gråter han i 2-15 minuter innan han somnar.

på dagarna går det mycket bättre än någonsin förr. emil är energisk, glad och aktiv, somnar utan problem under dagslurarna.

totalt sover han 2 tim och 15 min på dagen och 11 tim på natten. han äter som en häst och älskar all mat.

har någon varit med om liknande strul??

elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 13 tim 1 min är lite snålt för honom. 13,5 är lagom för en ettåring :idea:

Det var synd att ni började ifrågasätta den sköna, sköna nattsömnen - då gör han det omedelbart också.

Man kan inte se bakåt, hur saker varit förut; man måste se till nu - och sedan. Ställer han en fråga, ska han ha ett betryggande svar. Till det finns ramsan, och det är hur du/ni serverar den, som helt avgör saken. Attityd av självklarhet, alltså! Vlket är motsatsen till ifrågasättande.

:arrow: "Rädd" är han alltså inte utan det är er tolkning = orosvargar p tröskeln. Och med ända in i rummet.

:arrow: Ramsan lever inte sitt eget liv så att den "verkar öka på oron". Den ökar nog snarare på er egen oro :cry: Den måste alltså övas upp så att den lugnar honom, inte oroar - varken er eller honom. Kanske ska du backa till Lathunden och läsa på :?: Gärna i Verktygslådan också, ordentligt :!: Så att du får lite nygamla ögon, om du förstår vad jag menar. Nu "frågar" du barnet i stället för ser till vad du själv och ni själva gör och inte gör och hur ni gör det. Du hoppas liksom att antingen barnet eller kuren i sig själv på något vis, eller ramsan, ska sköta jobbet, men det är och förblir ditt/ert.

:arrow: Han "vill" inte att ni ska stanna och buffa utan det är ni som börjat göra det. Det skulle ni ha slutat med för länge sedan - när ni kurade. Ni springer ni in och tror att det är kris, vilket det ju verkligen inte är; här är det ramsan som gäller i lugn och ro. Nu skriker han er till sig i stället för från sig och det förvirrar honom kolossalt att ni plötsligt inte vet vad ni gör och varför och alltså inte kan freda honom för vargen.

:arrow: Nej, han blir inte "hysterisk" - var snäll och gödsla inte med det ordet. Hysteri är ett fruktansvärt tillstånd som ingen människa, varken stor eller liten, får tillåtas hamna i :!: Han blir förb-d därför att han vaknar av att han ligger på rygg (utan givetvis att ha en aning om hur han hamnade där). Så länge ni springer in och vänder honom, gör han det inte själv, eftersom han inte behöver. Då kommer ni att få springa natten lång. Så gör inte det. Ge honom en ramsa x 4 och avvakta medan ni skysslar medannat, ev spelar musik, vad som helst som inte ha med honom att göra. Ge honom chansen att komma på att själv är bäste dräng så att han vänder sig själv. Det kan han. Men det tar kanske lite tid första gången, och otålighet är INTE på sin plats här. En arg liten unge är f ö inte särskilt mottaglig för några åtgärder alls utan måste få reagera klart, i fred.

Det här är inte "drömmar" och ingenting är farligt eller fel. Han har blivit större :!: :lol: Han blir hela tiden större :wink: och nu är det snart krypdags :!:

Ge honom bara fötter på dagarna och stora fria ytor :wink: Härligt att dagarna är så fantastiska som de ska vara :!: Överlåt nattstrulet åt hnom själv (så när som på upplysningsramsorna; se Tips och inspiration om tidiga morgnar t ex), lär dig/er låta honom vara i fred, flytta ut honom och sov gott :wink: :lol:

:arrow: Han bör inte sova inne hos er längre. Han är en stor pojke nu och ni stör honom.

:arrow: Skriker han "rätt ut" kan han gott få en ramsa x2 eller x3 på en gång, som betryggande upplysning om att allt är lugnt, oavsett om han är riktigt vaken eller inte.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

tack anna, lite pepp och tjat behövs igen.
hade ju helt slutat ramsa och absolut slutat buffa för länge, länge sedan. det vara bara godnattramsan som fanns kvar och det gick ju jättebra.

läste på idag i barnaboken om 8-9 månader och där står ju också att man inte bör gå igång på lite kris just nu. det är ju det jag gör. pappan till emil är mycket bättre, han tycker att det fortfarande går jättebra och blir inte orolig när det knakar lite i fogarna. är väl mitt kontrollbehov och egna vargar!

vill ha ut emil ur sovrummet och planerar att sälja lägenheten och köpa stor, men inte det lättaste här i amsterdam. så tyvärr händer det nog efter sommaren, då är emil verkligen en stor kille. men det är redan problematiskt, vi stör honom och störs även av hans lek och stoj i sängen när vi vill sova på morgonkvisten och han tycker att det är morgon för tidigt.

ska läsa på och skärpa mig, skönt att än en gång höra att det inte är farligt och att det är mig det hänger på. förresten, idag gick nattningen jättebra.

kanske han får lite för lite sömn? problemet är att han verkligen är pigg och glad kl 6:15 var morgon. kvittrar och busar i sängen. han får komma upp 6:30 och får flaska 6:45. då har han alltså sovit sedan 19, så det blir aldrig 12 timmars natt. jag vill inte lägga honom tidigare, för vi vill umgås hela familjen lite på kvällarna när pappa är hemma från jobbet.

så vad göra? han sover 1,5 timme på fm och 45 på em. ute i vagn.

tack igen för svar
elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, 13 tim 45 min är en aning snålt onekligen, men du skulle ju kunna lägga pp en kvart eller två på 1,5 luren eller rentav göra 45-luren till en 1,5-timmars :?:

Bra att lugnet lägrat sig :!:

Finns det verkligen ingen egen vrå i lilla huset han kan få :?: Avskärmad någonstans :?: Det skulle betyda mycket för er alla :lol:

Jag vet ett par som skärmade av en rejäl hörna i vardagsrummet. Där satt de och såg på TV och pratade och gossen sov som en sten. Tills en gäst (ja, de hade party därinne också :!: ) fick för sig att dra ifrån ena mörkläggningsdraperiet, som gick från golv till tak, och kika in i lille pojkens "rum". Friden var bruten :!: Han grät alldeles otröstligt :cry: redan innan han hunnit vakna ordentligt, så störd blev han av intrånget... :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

hej igen och tack för råd och hjälp,
jag har börjat lägga honom en halvtimme tidigare på fm, det funkar jättebra så nu sover han 2 tim på fm, 45 min på em (då är vi ute och går, så han skulle kunna sova längre, men vaknar alltid efter 45 min och är hungrig och glad).

han har tillochmed sovit till halv 7 (alltså en kvart längre) 2 morgnar i rad, fast i morse vaknade han 4:50 och var vaken i en timma! (lekte i sängen, ställde sig upp och gastade lite, jag pangramsade en gång och la tillrätta 2 ggr) sen somnade han om och fick sova till kl 7. gick ändå jättebra att lägga igen vid 10!

han vaknar inte på nätterna längre heller, bara läggningarna på kvällen kvar som är jobbiga.... men det jobbar vi vidare på.

nu har vi alltså 11,5 tim natt, 2 tim lur på fm och 45 min lur på em. det blir 14 tim och en kvart. mycket bättre va!!

tack och hej så länge!
elin
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

usch, då var det dags igen. tycker att det varit jobbigt i en månad nu, sedan emil blev 8 mån! med lite justeringar verkade allt gå bättre för ett par veckor sedan, men nu är vi tillbaks med strul..

efter att jag ökade på dagslurarna blev det lugnare, men nu vaknar emil HALV 6 eller kvart i 6 och är pigg o glad, leker i sängen och är helvild tills han ställer sig upp och får syn på oss (som försöker sova). då vill han absolut komma upp och hojtar, skriker och gråter ifall han inte får.. det betyder att han får mindre sömn igen, för även om jag pangramsar eller bara lämnar honom ifred, så somnar han absolut inte om. vi kan låta honom gnöla i 45 minuter, men han får ju inte mer sömn för det och är oftast urtrött kl 10 när det är dags för morgonlur.

så läggningen, efter att ha funkat i 3 mån utan problem, så bölar han nu varje gång. kan ta 5-15 minuter, oftast står han i sängen och gormar. jag lägger tillrätta 1x och han gnölar vidare tills han somnar som en ostbåge. jag lägger honom rätt när han sover.

dagsläggningen funkade fint i 2 veckor, nu gnäller han varje gång. nog för trött!?

allt har gått åt pipsvängen igen med andra ord. är det läggningsrutinen tro? eller att vi inte har ett eget rum åt honom, eller tillräckligt mörkt i rummet?? det är ju trots allt ganska ljust kl. halv 6 och fåglarna kvittrar utanför.. vi har en balkongdörr till sovrummet, det är svårt att mörklägga.

det enda som fungerar bra just nu är att han inte vaknar på nätterna.
sovschemat är:
19-6:30 sova natt (men vaknar nu alltså en tim tidigt)
10-12 dagslur
15:30-16:15 dagslur
18:30 bad, lek o skratt, flaska på mammas säng, nattning.

kanske bör det tilläggas att han nästan somnar när han får flaskan, sen när jag tar upp honom för att rapa, vaknar han till. då lägger jag honom i sin säng, säger godnatt och ramsar på väg ut 4x. sen börjar cirkusen. borde vi ändra nattningsrutin? det funkade bra tills för 3-4 veckor sedan. eller ska jag bara sluta ramsa kanske? vet ej... det är jobbigt när han inte kan komma till ro fast han är så trött.

på dagarna är han glad, go, frisk och full i bus. äter som en vuxen karl :)
tacksam för synpunkter
elin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"