Sova dag... och så vidare.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Limpan

Sova dag... och så vidare.

Inlägg av Limpan »

Bästa Anna... eller någon annan! Nu är det så att prins stjärna har somnat fint på dagen fram till nu. Lite småbus har avvärjts genom att vända tillbaka på mage och ev buffning. Men nu har man vuxit lite och världen är ju spännande. Han vänder sig på rygg hela tiden. Jag går in och vänder på mage, men nu räcker det inte att jag gör det 1-3 ggr. Buffar jag blir han upprörd. Jo jag vet ju att buffning är till för att lugna men det känns som om lillen behöver en påminnelse. Buffar jag inte är han vaken hur länge som helst och schemat väck! Han är nöjd där han ligger och snackar på rygg. Det känns som om jag borde låta honom göra det. På den här punkten känner jag mig väldigt osäker.

En annan nöt att knäcka är klockan 4 målet (eh...). De andra nattmålen har det inte varit ngr problem att plocka bort då han själv från början verkar ha förstått vad som är dag/natt. Men klockan 4 är han vrålhungrig (och då menar jag det). Han somnar inte om utan mat. Efter en veckas kur är han fortfarande hungrig just då. Vad ska jag göra? Jag tror att om jag löser kl 4 problemet så kommer det att bli lättare för honom, schemat skulle hålla och han skulle få i sig tillräckligt under dagen. Vad skulle du föreslå för schema för en stjärna som prefererar vargtimmen? Nu är det som om han vill äta 100 ml, vara vaken en timme och sova en timme. Men vi håller oss någorlunda till ett schema ändå. Jag kanske ska tillägga att han från födselögonblicket är den klarvakna sympatiska typen. Givetvis har han lika stort behov som alla andra snart 4 månaders skojare! Hur tar vi oss ur 4 målet och hur gör jag med det glada snurrandet i sängen dagtid? Jag ger både tillägg och ammar men det är tillägget som står för den "mättande delen". Han blir 4 månader den 23 april. Jag vill börja ge honom banan och gröt men har blivit avrådd. Om någon har tid att svara på detta skulle jag bli så otroligt glad.
Linn
2006-04-20 10:
Alla logiska slutsatser bygger p? god argumentation.
N?r n?gon v?grar denna enkla grund vid samtal s?g bara: vi tycker olika, och se v?ldigt n?jd ut...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Avrådd :?: Strunta i det. Han kan få mosad banan till att börja med, följt av bröst. Och sedan andra fruktpuréer. Gröten - och då menar jag riktig gröt, inte sockerpulverbomben - kan du vänta med en månad till.

Avvakta lite längre. Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, och lär dig låta honom vara i fred :!:

Tycker du det går åt skogen för lång tid innan han somnar, så vänd honom och öägg tillrätta, distinkt (se Vektygslådan) och tryck till lite efteråt (se solfjädern) och gå sedan, med ramsan. Buffa inte mer nu. Det blir underhållning.

Han är inte HUNGRIG kl 4. Han äter då och vaknar då för att han alltid ätit då. Han tror att det ska vara så. Och vem har lärt honom det :oops: :?: Det är bara att slopa det målet. Han dör inte av att lägga det målet bakom sig. Du kommer att bli häpen över hur lite hungrig han är på morgonen sedan. Det tar ungefär tre dygn innan han fattar att det kan vara en poäng att äta gott och mycket på morgonen. Dessförinnan "tror" han att han har ätit som vanligt kl 4.

Dumheter, det finns inga barn som är av den "klarvakna typen"! Sympatisk, säkert, men alla barn - och alla människor - behöver sin goda, sammanhängande nattsömn :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"