Att ta i bruk, social gemenskap...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
olivia

Att ta i bruk, social gemenskap...

Inlägg av olivia »

Känner mig lite dum, men hur gör man??? Vad kan man göra och hur? Dottern är drygt 10 månader. Jag hade med henne när jag diskade idag och det var kul tyckte hon, så kul att hon blev skitarg när jag drog ur proppen och diskvattnet försvann. Men jag diskar max en gång varannan dag... (Vi har diskmaskin, men det är svårt att ta henne som hjälp där, gör ni andra det?)Har haft henne med i tvätten också, men hon stoppar hellre in andra saker än tvätt i maskinen, tycker inte om när jag håller runt hennes hand, släpper ofta för tidigt, så jag får göra den sista biten i alla fall. osv. Ffa problemet att hon inte gillar att jag håller runt hennes hand är störande. Hon blir arg och viftar med handen bara... HUR GÖR MAN??? Kan tillägga att hon vanligtvis är med när jag gör saker, men hon gör ofta annat, som när jag lagar mat och hon tittar i kökslådorna.
Sommarbebis -08
mammamy

Inlägg av mammamy »

Lasta i diskmaskinen kan hon ju göra, besticken te.x? Lasta i tvätt är ju också okej men det är viktigt att hon gör rätt, sä har jag förstått det iallafall. Gärna hjälpa till, ja, men då gära på rätt sätt (dvs inte skopa och skor i tvättmaskinen, inga nallar i diskmaskinen heller). När hon ttröttnar i den här åldern så får hon kila iväg och göra nåt annat men DU gör klart jobbet, du övergår inte till att roa henne. med detta förmedlar du att arbetet är viktigt och går först men att hon är välkommen att arbeta med dig. Tacka för hjälpen när hon gör rätt!
Rätta mig någon med större barn oom jag har fötsått fel?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Från att mina barn var c:a 6 månader har dom hjälpt till.
Din dotter är ju 10 månader och kan MASSOR, bara du låter henne försöka.

Lägga in i tvättmaskinen är bra.
Kan du inte flytta på sådant som är bredvid, så det BARA finns tvätten där? Och så visar du och pekar. "Kan du lägga DEN (peka) DÄR (peka).
ÅH, så fint det blev TACK så mycket!"
Och när du hänger upp tvätten på tork ber du henne langa. "Får mamma en tvätt?"(peka igen) TACK!"

Plocka ur de rena besticken ur besticksstället är suveränt!
Hon langar till dig, och du lägger i lådan. Sätt henne på köksbänken.

Det behöver inte vara så märkvärdiga saker.
Hjälpa till att vända blad i tidningen, hämta saker, hjälpa till att lägga potatis i grytan när man lagar mat o.s.v.

Tänk på att VISA, och komplettera med så lite ord som möjligt

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vår dotter har fått vara med att göra saker sedan hon var 4månader. Hon fick en egen tandborste när vi borstade tänderna fast hon inte hade några egna tänder. Hon släcker och tänder alla lampor, trycker på hissen, är med och öppnar dörren, sätter på tvättmaskinen, diskar, torkar av sin egen stol efter maten, sätter på dammsugaren och dammsuger, vattnar blommorna, är med och lagar/värmer sin egen mat, sköter mixern när något ska mixas (har en sådan som man trycker med handen på toppen så att den sätter igång). Hon får hålla saker åt mig om jag har händerna fulla och måste göra något. Vara med och hälla upp badvattnet etc etc. Listan kan göras lång.

Försök att ta med henne i allt som sker under dagen, även små saker som att tända lampan när ni kommer hem. Jag försöker inte att få in 2 pass á 20min social delaktighet per dag utan att hon är med hela tiden. Jag låter henne ibland komma själv och hjälpa till men när vissa saker ska/måste göras så tar jag upp henne och säger t.ex "nu är blommorna hungriga, bäst att vi matar dem", "nu är tvättmaskinen klar kom och hjälp mamma med att hänga upp tvätten" mm.

Försök att inte krångla till det utan låt henne vara med :D :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
olivia

Inlägg av olivia »

Tack för era svar, nu får jag lite att klura på! Kom på att dottern bara är drygt 9 månader, men hon borde väl kunna göra en hel del i alla fall. Nu är det bara att komma ihåg att ta henne till hjälp! Men som sagt, tack för era svar...
Sommarbebis -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :D Tack, Sarika :D

Klart lilla barnet ska vara med hela (vaken)tiden. De systematiserade 2x20 minuterna/dag har jag bara stipulerat för att det är så lätt att ramla i leksaks- och underhållningsfällan, om man inte tänker sig för :roll:

Era små barn är avundsvärda barn :lol: De får känna sig duktiga, nyttiga och behövda :D Och vem behöver inte det :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"