Lille Ville är inne på sin fjärde vecka nu efter kuren och sover för det mesta riktigt gott hela nätterna. Det är verkligen helt fantastiskt vilken skillnad. I går kväll somnade han strax efter 19 och sov till 6.30 utan att vi hört ett ljud från honom på hela natten

. Tidigare vaknade han varje timme.
Däremot har vi nu fått problem med nattningarna av den viljestarka och bestämda Villekillen. Han vill INTE sova. Inte på kvällen och inte dagtid. Han är arg, jättearg, han vägrar lägga ner huvudet, han skriker och skriker och skriker. Trots att han är trött, så trött. Till slut övergår det arga skriket i ett riktigt ledset skrik och det känns jobbigt, frustrerande och framför allt som en besvikelse då han tidigare somnat bra

. Han har visserligen alltid skrikit lite varje gång vi lagt honom, men inte alls som nu. Han har protesterat en del, men det har jag också väntat mig då han har en enormt stark vilja så liten som han är. Men protester är en sak, att skrika riktigt mycket och vara ledsen en annan.
Vi har tyvärr inte fått ordning på något strikt dagsschema, då storebrors vardag också måste få styra här hemma. Däremot har jag märkt att det blivit nästan samma schema varje dag ändå. Så jag har låtit det vara eftersom det fungerat så bra. Tills nu. Nu kan en nattning ta upp emot en timme dagtid.

Även kvällarna kan strula.
Kanske är det dags att bara låta honom sova två gånger om dagen

Samtidigt är han jättetrött efter bara två timmar. Förmodligen är en orsak till tröttheten att han just nu inte går att få att sova något längre pass dagtid. I vagnen vaknar han ALLTID efter 25 minuter, det spelar ingen roll hur vi gör. Han bara vägrar sova mer där. Inne sover han i alla fall i 45 minuter, men de längre passen känns som ett minne blott. Vi försöker och försöker och försöker få honom att somna om, men om jag är själv med båda barnen kan jag inte ägna timmar åt en skrikande Ville eftersom storebror blir stressad av att lillebror skriker och börjar gasta han också. Rena cirkusen stundtals. Ville måste dessutom sova något eller gärna två pass i vagnen eftersom storebror behöver få vara ute och leka på dagarna (han går inte på dagis än, men ska börja nästa vecka!) Hur får jag honom att inte vakna efter 25 minuter i vagnen
Kanske är det en tand och lite förkylning som strular. Jag hoppas nästan det. I går tittade nämligen en ny liten tand upp och han är rejält snorig dessutom.
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.