Andra natten och vaknar oftare än någonsin! Hj&au

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fru Majsan

Andra natten och vaknar oftare än någonsin! Hj&au

Inlägg av Fru Majsan »

Skrev i går om mina ansträngningar under första natten, men kände mig då ändå duktig, väl medveten om att jag var saklig och konsekvent.

I går somnade lillkillen redan vid 19.15 (vi har natt från 19.30) och på slutet var han så trött att han nästan somnade stående. Men trots detta vaknade han MASSOR av gånger under natten. I början av natten ungefär en gång i timmen, lite senare något mer sällan. Ett par gånger hörde jag bara ett litet gny men behövde aldrig vidta någon åtgärd. Fem gånger däremot fick jag vara uppe och ramsa. Till en början somnade han snabbt om och jag kände mig duktig, men senare på natten tog det riktigt lång tid innan han somnade om, en gång 40 minuter, nästa en och en halv timme (och efter sista gången var det morgon och han vaknade själv till igen efter bara tio minuter.

Ska det vara så här? Jag trodde att kuren skulle få barnet att sova MER, inte mindre! Eller kan jag räkna med förändring i natt, tror ni? Nu tar ju dessutom maken över, ställs allt på ända igen då?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp, precis så kan det vara!

:idea: Första natten brukar gå rätt hyfsat och barnet är mest förvånat :shock: . Andra natten ställs det mer "frågor" typ "ska dä värklien va på dätte viset :roll: ". Då ska man vara på hugget och bekräfta "jajjamänsan, så här ska det vara och det är toppen! Sov du lugnt - vi har koll på läget! :D ". Detta i form av verktygen i kuren - alltså :wink: .

:idea: Hoppas inte på att barnet fixar kuren det åt dej. Räkna alltså inte med ditten eller datten utan ta det som det kommer. Allt handlar om hur DU agerar - inte barnet! Barnet tar tacksamt emot beskeden du ger och ju mer tryggt och övertygande du agerar desto bättre resultat.

:idea: Och kuren görs inte på ett par nätter... Barnet reagerar på "nyheten" genom att vakna och "fråga". När frågorna är besvarade så kommer barnet givetvis att sova hela natten - ha tålamod!

:D Lycka nu till - detta fixar du! Ja, pappan också - fäder brukar vara bra på det här pga av deras saklighet :P !
JH

Inlägg av JH »

Jaaadå! :D Sådär ääär det!

Har egentligen inget mer att tillägga än att du ska ta till dig kloka Mammuts ord 8)

Elsa vaknade jätteofta de första 3 nätterna, sen blev det mycket bättre den 4:e natten, men sen hade vi lite tillbakagång under uppföljningsveckan. Räkna med att det tar tid, så blir du inte så nojjig utan istället glad när det går framåt! :wink: För oss var det inte förrän efter 2 veckor som hon verkligen sov varje natt mellan 19-05, sen spökade vargtimmen lääänge :? (fortfarande litegrand!). Ibland sov hon hela natten och ibland var hon vaken och jättearg långa pass mellan 05-06.

Ta det lugnt, ni har ju precis börjat :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"