Hej!
Jag har en son som är 5 månader nu (Jona). Har tänkt att börja "kura" honom i nästa vecka. Skulle bara vilja ha några råd på vägen.
Han har varit väldigt besvärlig med att lägga sig på rygg hela tiden. Så fort vi har gått ut ur rummet har han vänt sig om på rygg. I början gjorde vi så att vi gick in, vände på honom och lade honom till rätta, sen solfjädern och så ut igen med ramsa. Så fick vi hålla på ett antal gånger, men sen somnade han lugnt på magen. (Tog ändå kanske bara 10 minuter totalt). Men inför "Sova hela natten - kuren" blev jag lite rädd att fastna i att vara inne hos honom, ifall han gör så på natten också. För varje gång han vaknar på natten har han vänt sig om på ryggen och kastat av sig täcket. Hur snabb jag än har försökt att vara på honom. Därför har han några kvällar nu fått somna på ryggen om han vänt sig om, och sen har jag lagt honom på mage när han sovit 5-10 minuter ungefär. Då har vi alltså inte buffat, utan bara ramsat honom. Jag tycker det har gått ganska bra, för han har somnat på en kvart ungefär ändå och har aldrig skrikit upp sig särskilt mycket.
Mina frågor: Ska jag ändå börja från början med buffning osv. när jag "kurar" honom, eller ska jag bara ramsa på natten också?
Är det rätt att som jag har gjort, låta honom somna på ryggen om han vänder sig? (Till saken hör också att han från att ha blivit lugnad av buffningen bara blev arg när vi försökte buffa och ville vända sig hela tiden. Vi fick använda oss av alla krafter vi hade för att behålla honom på mage när vi buffade.)
En sista fråga också: När vi lägger honom på kvällen brukar han vara glad och nöjd när vi ramsar och går ut. Men efter kanske fem minuter sätter han igång och "fråga" lite. Ska vi då svara honom på en gång med ramsa, eller vänta och se om han skriker upp sig eller somnar av sig själv (som hänt vid flera tillfällen, då vi enbart kört bekräftelseramsa när han precis somnar) och då svara? Inte behöver vi väl buffa en lugn och glad pojke innan vi går ifrån honom vid läggning?
Vore tacksam för några kloka råd!
Vill kura en femmånaders ryggvändare
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det låter som om du har börjat kura utan att veta om det, höll jag på att säga.
Det är alldeles rätt: lägg tillrätta, ramsa dig ut, avvakta lugnt, påminn vid behov (se Lathunden) men gå inte in mer. Utan vänd honom när han sovit tio minuter (inte tjugo).
Det låter inte som om ni skulle behöva buffa alls. Vackert så
Mycket bra låter allting men så skriver du ju egentligen ingenting om vad som är problemet...
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för svar!
Du har rätt, egentligen har vi nog inget problem. Speciellt inte efter att vi vant honom med att somna själv på ryggen, för de senaste nätterna har han själv vänt sig om på mage igen innan han somnat. Så vi behöver aldrig in och vända på honom längre.
Jag ville bara veta om det var rätt att fortsätta där jag är nu, när jag ska få honom att sova hel natt - eller om jag då måste börja från början. Men då gör jag inte det. Jag upplever det som att ramsan tar bra på honom, så den borde göra det även på natten.
Jag har en dotter på två år också, som "kurades" vid femmånaders ålder och sen dess sover så gott nätterna igenom i egen säng, så jag tvivlar inte alls på att jag kommer att lyckas - och ser mycket fram emot resultatet!
Du har rätt, egentligen har vi nog inget problem. Speciellt inte efter att vi vant honom med att somna själv på ryggen, för de senaste nätterna har han själv vänt sig om på mage igen innan han somnat. Så vi behöver aldrig in och vända på honom längre.
Jag ville bara veta om det var rätt att fortsätta där jag är nu, när jag ska få honom att sova hel natt - eller om jag då måste börja från början. Men då gör jag inte det. Jag upplever det som att ramsan tar bra på honom, så den borde göra det även på natten.
Jag har en dotter på två år också, som "kurades" vid femmånaders ålder och sen dess sover så gott nätterna igenom i egen säng, så jag tvivlar inte alls på att jag kommer att lyckas - och ser mycket fram emot resultatet!