Hej!!
Nu har jag äntligen sparkat undan den där vargen som strök längs benen på mig och i fredags körde vi igång med SHN-kuren!! Tryckte i mat i 5 månaders pojken hela dagen och läste på ivrigt i min nya sova hela natten bok.
Det som känns jobbigt just nu är att första natten tog nattningen 20 min, andra 30 min och tredje(i kväll) 38 min...
Första natten tog nattningen 20 min, YES!!! Pojken var vaken några gånger på natten men lyssnade fint på ramsan, blev lite svår på morgonen och fick gå upp 30 min tidigare än planerat.
Andra natten tog nattningen 30 min... Han blev så förskkräckligt arg av bekräftelseramsan och så ville jag inte gå in utan ramsade högt, men till slut märkte jag att den inte tog och fick gå in. Buffade bara några snabba buff och gick igen= vansinnig.. Till slut somnade han med ramsan. Natten gick jättebra men fick gå upp 30 min tidigare i dag också, funderar på att ha morgon 06.30 istället för 07.. Dagssömnen har gått strålande, följt sitt schema perfekt och somnade inne med ramsan.
NU TILL MIN FRÅGA!! I kväll, tredje natten, tog pappa över. Lägger till rätta så fint,( skratt och mys innan, mamma och storebror vinkade hejdå), går med ramsa, lite gnöl -lite arg -mycket arg -ramsar -lugnar sig -påminnelseramsa och bekräftelseramsa =VANSINNIG!!!!!! Skriker helt galet i 30 min, vill inte lyssna på ramsan alls. Alltså tog nattningen i dag nästan 40 min!!!
VAD GÖR VI FÖR FEL?? Jag tycker ju att vi följer boken, vi har tittat på DVDn..
Hans schema är 07 vakna, 09 sova, 0945 vakna, 1145 sova, 14 vakna, 1615 sova, 17 vakna, 1945 sova natt. Dagslurarna fungerar som sagt än så länge.
Tacksam för råd och tips!!
Arg vid nattning
Arg vid nattning
KARIN mamma till Noa -0308 + Hugo -0511
Hej
Jag har två snabba tips.
1. Ni stör honom med ramsan, det är därför han blir vansinnig. Hör att han skriker "håll käft, jag håller ju på att somna". Strunata i påminnelse och bekräfta hellre lite för sent.
Detta förutsatt att han är lugn givetvis.
2. Möjligen är han aningen övertrött så sent som 19.45. Lägg 30-45 minuter tidigare, om det går. Då ska du se att morgnonen rättar till sig också.
/LO
Jag har två snabba tips.
1. Ni stör honom med ramsan, det är därför han blir vansinnig. Hör att han skriker "håll käft, jag håller ju på att somna". Strunata i påminnelse och bekräfta hellre lite för sent.
2. Möjligen är han aningen övertrött så sent som 19.45. Lägg 30-45 minuter tidigare, om det går. Då ska du se att morgnonen rättar till sig också.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej LO tack för svaret!
MEN ska man inte påminna om han är arg? Hur länge ska man vänta?
Ska vi lägga ner honom, trycka till gå med ramsan och avakta, och sen om han arbetar uppp sig påminna? Eller ska det vara ren panik innan man påminner? Jag har blivit helt snurrig nu efter dessa vaken nätter, kan inte slappna av och sova själv trots att lillen sover. I natt ramsade jag en gång kl.03 och sen vaknade han 06.30, så det går ju väldigt bra. Jag tycker verkligen att han tar till sig ramsan och lyssnar, därför är jag förvånad över att nattningarna tar så lång tid.
Stort tack till Anna W som fortsätter jobba för barnens bästa trots all orättvis kritik, det är många som inte skulle orka höra de orättvisa uttalande som görs. Jag vill i alla fall tacka för den konkreta lösning som du ger, inte bara "lyssna till ditt barn, han tar den sömn han behöver..." Eller hur säger jag bara!!
P.S Min man har blivit ett stort A.W fan och tipsar alla småbarnsföräldrar på hans jobb och till sina kunder om denna fantastiska sov-kur! Inte för att han själv gjorde grovjobbet, men ändå...
MEN ska man inte påminna om han är arg? Hur länge ska man vänta?
Ska vi lägga ner honom, trycka till gå med ramsan och avakta, och sen om han arbetar uppp sig påminna? Eller ska det vara ren panik innan man påminner? Jag har blivit helt snurrig nu efter dessa vaken nätter, kan inte slappna av och sova själv trots att lillen sover. I natt ramsade jag en gång kl.03 och sen vaknade han 06.30, så det går ju väldigt bra. Jag tycker verkligen att han tar till sig ramsan och lyssnar, därför är jag förvånad över att nattningarna tar så lång tid.
Stort tack till Anna W som fortsätter jobba för barnens bästa trots all orättvis kritik, det är många som inte skulle orka höra de orättvisa uttalande som görs. Jag vill i alla fall tacka för den konkreta lösning som du ger, inte bara "lyssna till ditt barn, han tar den sömn han behöver..." Eller hur säger jag bara!!
P.S Min man har blivit ett stort A.W fan och tipsar alla småbarnsföräldrar på hans jobb och till sina kunder om denna fantastiska sov-kur! Inte för att han själv gjorde grovjobbet, men ändå...
KARIN mamma till Noa -0308 + Hugo -0511
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Pris och beröm på DIG
Det är förmodligen precis så enkelt: han vill vara i fred
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022