Frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Evrok

Frågor!

Inlägg av Evrok »

Hej,
Nu har jag läst och läst och läst, men jag känner mig så förvirrad. Jag VILL verkligen få mina små barn (4 år och 4 månader) att sova. Bara jag kan få med mig mannen så tror jag att vi klarar det. Jag har en miljon frågor dock... Det är långt från barnens sovrum till vårat. Ska jag ta ett barn i taget? Börja med det minsta och använda storebrors sovrum så att jag hör den lilla? De sover bägge för lite, men har fått höra att alla barn är olika. Är de inte det? Behöver inte olika barn olika mycket sömn? Den lilla äter dåligt på dagarna. (Det gör den stora med förresten.) Hur får jag i dem mer mat? Den lilla äter från ett bröst och är sedan så nöjd och glad och vrålhungrig efter 2 timmar igen....

Andningslarm? Behöver jag köpa ett. Han är ju 4 månader. Skulle de inte vara "out of the woods" nu? Han gillar inte att ligga på mage på dagen heller.

Om man går promenad under sovtiden på dagen, ska han vara på mage då också? Är det OK att del av lurarna på dagen tas i bilen. Storebror ska lämnas och hämtas på dagis. Jag kan inte gärna hålla honom hemma i drygt en vecka. Då blir inget som vanligt här hemma.

Jag har fler frågor, men börjar såhär.

Mvh,
Erika
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Erika :!: :)
Jag försöker svara så gott jag kan.
Kanske bäst att ta båda samtidigt i olika rum? Har ingen erfarenhet men det verkar effektivast istället för att behöva vara vaken två gånger. Du måste höra den lilla för att kunna leverera en ramsa så fort han vaknar(obs: inte vid gnöl i sömnen).

Är barn olika? Jo men vissa behov är allmänmänskliga som sömn, och likheterna är större än skillnaderna. Här ser du hur mycket ungefär som behövs.
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=52

Dålig aptit: Får man när man är trött av sömnbrist. Läs i Barnaboken om hur man får i bebisen mer mat, det står mycket bättre än något jag skulle kunna skriva.

Andningslarm: Rekommenderas absolut! Går att hyra på Technomedica.se
Risken minskar efter 6 månader men är inte borta. Jag tänker ha mitt tills gossen börjar ställa sig opp.

Det går bra att sova på rygg i vagnen vid promenader men många vaknar efter 45 minuter då. Bäst vid kort lur alltså. Det går nog fint att ta luren i bilen också, kanske svårt att hålla tiden? Du kan säkert anpassa schemat efter bilresan. fundera noga på schemat innan du börjar.
En tråd med exempel på tider: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=153

Lycka till :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"