4-5uppvaknanden. Hur sova hel natt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
strumpan

4-5uppvaknanden. Hur sova hel natt?

Inlägg av strumpan »

Hej!
Har nu kurat vår son och idag är sista dagen på uppföljningsveckan. Under den här perioden har plutten sovit hel natt en gång. De senaste två har han vaknat och skrikit/gnällt 4-5 ggr. 1-2 ggr har han rett ut det hela själv. Resten har vi ramsat och en gång per natt har jag också buffat kort och sen gått ut med ramsa. Plutten blir först upprörd, men lugnar sig och har sedan somnat om. Ska man vara nöjd så här långt eller ska man förvänta sig bättre nätter vid det här laget? På sikt vill vi förstås att han ska vakna färre ggr. Vi tänker också på storasyster som behöver sova och inte bli väckt av lillebror och vårt ramsande. Jag undrar om vi ska vänta ut plutten mer eller kanske tvärtom-ge besked direkt. Det är ju raka motsatser, men vet faktiskt inte vilket som är rätt just nu. När ramsan inte tar efter ett par försök har jag som sagt buffat. Vi har inte fått solfjädern att fungera. Skulle också vilja ändra lite i schemat.Idag har han 11,5h natt och sover 1,5h på fm och mitt på dagen och 20 min på em. Funderar på 12h natt, 45 min på fm och 1,5h vid lunchtid och 45 min på em. Är det för tidigt att ändra redan? Han vaknar 15-20 min för tidigt nu på fm. Det känns också som att det skulle bli en bättre rytm på dygnet. Dagarna har annars sett ganska lika ut under den här perioden, men har inte kunnat genomföra dagslurarna så som jag tänkt, dvs luren mitt på dagen ute i vagn, eftersom storasyster blev sjuk och vi har fått hålla oss inne några dagar. Kan det påverka nätterna? Tacksam för lite synpunkter!

Strumpan, mamma till två gosisar på 6 mån och 3 år
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"