Social delaktighet?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sanna

Social delaktighet?

Inlägg av sanna »

Hej! Jag undrar vad jag kan göra för att få till den sociala delaktigheten. Isak är tre månader och jag har i princip aldrig kunnat lägga honom ifrån mig mer än ett par minuter. Jag har försökt få honom att vara med på en filt på golvet, på diskbänken, på köksbordet men han skriker upp sig nästan genast så att det blir svårt att få kontakt med honom.

Som det är nu försöker jag hinna med allt som måste göras under hans sovpass och sedan ägna mig helt åt honom. När det inte gått har protesterna blivit tårsprutande. Hur ska jag göra för att det ska bli annorlunda? Det här känns ju viktigt för både honom och mig. I övrigt fungerar det mesta bra; han sover tio timmar på natten, äter med imponerande aptit och har inga problem med dagssömnen.

Det känns som om jag fastnat i att vara bärande och vandrande underhållning men vet inte hur jag ska ta tag i det...

:roll: :?:
sanna

Inlägg av sanna »

Oj, avslutningen blev lite underlig...skyller på det gråtande barnet jag har i knät. :? Tänkte bara tillägga att jag försökt ta det hela långsamt och utöka tiden efter hand men han skriker upp sig så högt och snabbt.

Sanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte så lätt för en liten tremånaders att alltid haja och gilla läget i den här konstiga "beduinvärlden" (se Barnaboken om det psykiska välbefinnandet :idea: ). Du har så rätt i din egen analys. Lär honom inte att han är hjälplös utan dig - det är han visserligen, men det behöver vi inte skriva honom på näsan :shock:

Tänk dig bärandet som transport, inte underhållning eller "räddning". Se hans skrik som frågor och betyga honom i handling att allt är OK. Ta honom med och låt honom ligga där du är. Flytta honom när du själv flyttar dig. Transportera och lägg ifrån, men bär inte omkring på honom utan mål. Att han äter och sover utmärkt är strålande och resten är - ska vara - glädje, skratt, upptäckarfärder, Möte under målen :!:

Skriker han så byt läge, byt riktning, byt prylar, byt ljus, etc - men klistra inte din egen person på honom. Mer tålamod, och mer förtroende för lilla barnet :!: Och glöm för Guds och lilla älsklingens skull inte Skrattet, det så livgivande :lol: Om du så ska kittla honom till det. Flera gånger om dagen :lol:

Trista gnällskriket "hör" du bara inte. Ge honom en chans att lösa sina s k livskriser själv, eller åtminstone försöka :D Attityden av glad och säker självklarhet är lösenordet :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"