Schema 5 månaders - Bör jag backa till längr

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Schema 5 månaders - Bör jag backa till längr

Inlägg av Novas mamma »

Lilla älsklingen växer och har nu passerat 5 månaders gränsen :D
Hon vill gärna upptäcka världen och kämpar ordentligt varje vakenpass.
Jag har haft ett schema sedan slutet på januari men tycker fortfarande att hon är väldigt trött i slutet av varje vakenpass och blir mycket gnällig och i mina ögon övertrött 30-40 min innan "sovdags".
Vi har följande schema:
7-9 vaken + mat
9-9:45 sova (låter henne ibland sova "klart" vilket blir till 10:15 c:a)
9:45-12:00 vaken + mat
12-14 sova långpass
14-16 vaken + mat
16-16:45 sova
16:45-19:00 vaken + mat*2
19:00 sova natt
Tidigare hade jag vakenpass på 1,5 tim men utökade vakentiden i takt med hennes ålder .
Är det vanligt att de blir griniga och trötta i denna ålder??
Hon sover bra när hon väl somnar och antalet sovtimmar blir 15,5/dygn.
Bör jag fortsätta likadant eller ska jag backa och ge längre sovpass igen :?:
Tacksam för åsikter.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Gäst

Schema för femmånaders

Inlägg av Gäst »

Hej Novas mamma,

Jag har oxå en kille som i dagarna blir fem månader. Han är född 5 oktober 2005. Vi har nästan samma schema som er:

Vårt schema ser ut så här:
06.30 Väckning
07.00 Mat (Bröst)
09.00-10.15 Sova
10.30 Mat - "lunch" (Puré + bröst)
12.15-13.15
13.30 Mat (Bröst)
15.15-16.00
17.00 Mat (Gröt med någon fruktpuré + bröst)
18.30 Nattslurk - Mjölkersättning ca 150 ml
19.00 Läggdags

Från början hade jag första sovstunden från 09 till 09.45, men jag gör precis som du att jag låter honom sova klart (ofta till 10.15) om han gör det av sig själv. Jag väcker inte, men om han vaknar 09.45 tar jag upp honom.

Jag upplever att det är svårt att få honom att sova 1,5 timme på alla dagslurarna. Det är därför jag låter honom sova ut om han gör det av sig själv. Även fast att jag går ut i vagn brukar han vakna efter 35 minuter och är jag riktigt envis somnar han om efter att ha bökat i ca 20 minuter, men får jag honom att somna om då kan han sova i nästan två timmar till.

På morgonen försöker jag med alla medel hålla honom vaken till 9, men ofta får jag lägga honom redan kvart i. Om han bara sover 45 minuter på förmiddagen är det lika svårt att hålla honom vaken till 12, men har han sovit längre på förmiddagen drar jag ut lite på lunchtiden till ca kvart över 12 och då klarar han ju det utmärkt.

Eftermiddagspasset är vår akilleshäl. Den är svår att få till precis enligt schemat beroende på att jag ibland går ut med vår stora flicka och har jag honom i vagn somnar han nästan oavsett vad klockan är. T ex om jag går ut vid halvtre somnar han då istället. I början blev jag lite stressad för det men jag har märkt att han faktiskt ändå klarar sig hyfsat till läggdags ändå.

Jag tror att jag bara får ihop 14,5 timme oftast, men jag tänker att jag då har marginal om han någon gång sover över lite här och var eller somnar då han inte ska. Kanske helt fel att tänka så, men annars blir mitt liv så otroligt inrutat och oflexibelt.

Hälsningar från Anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Anna Goudoulakis :D Du tänker och gör förstås precis hur du vill; huvudsaken är ju att lilla barnet mår bra och du med :wink: :lol: Bättre kan det ju inte bli :!:

:D Nej, det är inte "vanligt att de blir griniga och trötta i denna ålder?? ". Det kan hända att din lilla älskling höjer sig över genomsnittet vad gäller sömnbehov, dvs helt enkelt behöver mer. Hon ska inte behöva bli stuptrött innan hon får vila. Det är inte alls bra. Små barn ska läggas vid medvetande :!: :lol: Och njuta på kuppen :wink:

Så använd marginalkvarten, till att börja med. Den kan man ta till både före och efter. Du känner själv när det är läge. Försök dock hålla dig inom den för att inte rubba schemat.

I hennes fall kan man t o m bjuda på den marginalen vid e m-luren, tycker jag. Åtminstone ibland :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"