Vår Matheo på snart 5 månader började vi kura för ca tre veckor sedan. Det har aldrig varit helt 100 bra en hel natt - det har tyvärr aldrig inträffat ännu.
Det som fungerar fantastiskt bra är dagslurarna. Där är det bara att lägga honom på våra schemalagda tider och han somnar på momangen eller iallafall efter högst ett par minuters gnölande. Och idag var vi borta för första gången och lade honom att sova eftermiddagsluren på en helt främmande säng (brukar sova i vagn) och han somnade där helt utan problem. Då känns det fantastiskt måste jag säga. Vi har en snart 4-årig dotter oxå och hon har aldrig kurats och hon har jag aldrig lyckats lägga borta heller så jag var i det närmaste euforisk att det gick så bra.
På kvällarna somnar han oxå hur lätt som helst. Skratt, gonatt till lampan, tillrättaläggande, ramsa och sen sover han! Jag är hur glad som helst att det funkar!
Problemet är på natten... De senaste nätterna i veckan vaknar han ca 02, skriker inte - men man hör att han är vaken, vrider runt sig på rygg..och ligger vaken ca 1 timme och stånkar och grymtar. Vad ska man göra då? Är det någon som kan komma med något bra råd? Vi brukar vända honom rätt och vagna honom. Jag har provat att ramsa jag med en gång, men det kändes som han vaknade mer då.
Vårt andra problem är morgonen, men jag återkommer nog om det i en senare tråd. Natten känns mer angelägen att försöka lösa.
Jag vet att det finns så många erfarna "kurare" här, vill ni dela med er av era erfarenheter?
Hälsningar från Anna