Morgonstrul

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Cec
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 21:03
Ort: Järfälla, Stockholm

Morgonstrul

Inlägg av Cec »

Hej på er!

Elvis har sedan två månader strulat med morgnarna. :( Jag förstår inte vad jag och hans pappa gör för fel eftersom det inte försvinner. Han vaknar oftast strax efter sex, men ibland redan halv sex. Tidigare vaknade han oxå alltid före schemat (men bara ca 15 minuter) men låg då nöjd och glad och snackade tills det var morgon. Nu är han däremot ledsen redan från början.

Vi har senaste månaden kört med pangramsa direkt när han vaknar och sen ramsat "när vi känner för att gå in". Jag har även några dagar direkt gått in och lagt honom ned och ramsat mig ut direkt. Men trots det fortsätter den unge mannen att vakna.

Han sover numera 19-6.30 och 1,5 timme på dagen. Är det någon som har tips på hur jag ska agera?

Läggning och dagssömnen funkar klockrent med Elvis som säger "gocka" (godnatt på Elviska) till TV:n, katterna, leksakerna och lilla kycklingen (Disneys nya film som han av outgrundlig anledning älskar) för att sen själv gå till sängen och somnar utan ett pip.

Hälsningar!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det har nog blivit lite väl mycket underhållning, är jag rädd. När ni gör en massa saker tror han ju att det är morgon.

Budskapet är PÅ NATTEN SOVER MAN (i alla fall han).

En glad, förtjust, säker upplysningsramsa som säger att det inte är morgon än, är allt som behövs, skulle jag tro. Sluta alltså med fler ramsor, springande in och ut och allmänt störande :!: Sätt på musik i stället och gör andra lugande ljud i huset :wink: :!:

Och glöm inte att dra på stora jättemegaförtjusningen vid återseendet inom marginalkvarten :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cec
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 21:03
Ort: Järfälla, Stockholm

Läckande blöja

Inlägg av Cec »

Hej igen!

Tack Anna för ditt snabba svar!

Jag har följt ditt råd och det har väl blivit liiiiite bättre men inte helt. Elvis vaknar fortfarande tidigt men är inte längre lika ledsen utan lite mer gnällig och periodvis även tyst. Men vi kämpar på!

Det som bekymrar mig (kanske mer än Elvis) är att varje morgon när jag tar upp Elvis är pyjamasen genomblöt av kiss. Jag har prövat att köpa en storlek större blöjor men det har inte hjälpt. Det är lite jobbigt att stå emot hans gnäll när jag vet att pyjamasen antagligen är genomblöt men det kanske är mer i mitt huvud än i hans???

Är det någon som har haft samma problem och hittat en lösning??

Hälsningar!
//Cecilia
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Har haft samma bekymmer här hemma och gjorde en "minikur", du kan läsa om det hela i den här tråden:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... r&start=15

Det tog ungefär en vecka (på en trögkurad kille) och sedan dess är det lugnt på morgonen igen. Tror det handlar om att besvara frågan bestämt och sedan överlämna omsomningen i förtroende till barnet. Att göra så lite som möjligt och försöka att ta bort alla vargar.

Angående kissig blöja så är den enda blöjan som fungerar på vår son på nätterna Pampers Baby Dry. Har du provat olika sorter och märkt någon skillnad? På dagen har vi bara Liberoblöjor eftersom vi tycker att pampers luktar lite konstigt, men efter en tids studie :lol: så tycker vi att Pampers baby dry är den som håller bäst en hel natt. Vi har en liten vällingslukare som dricker upp emot 4 dl välling på kvällen (trots en STOR middag) och då blir det så klart en massa kiss i blöjan. Vi byter alltid blöja precis innan vi lägger honom så att det verkligen inte är nåt kiss där innan han ska sova. Det är sällan han är tvärblöt i pyjamasen nu, men det händer fortfarande ibland.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Det är likadant här! :D Arvid, nu 14 mån, vaknar ofta genomkissig...vi använder libero, man kanske skulle testa Pampers på natten istället. Vi har märkt att det ofta händer när han får middagen lite senare ca 17-17.30. får han middag runt 16-16.30 kissar han inte igenom....Han dricker även 2,5dl välling innan han somnar vid 18.30.

Jag är lite nyfiken. arvid ska egentligen sova till 7 (lägger sig 19), men det har liksom aldrig funkat.Kurade honom när han var 7 mån och det var likadant då. Han vaknar ALLTID kl 6 plus minus 15 min och vägrar somna om. För 2 mån sedan började vi lägga honom kl 19 istället för kl 18.30 och då plötsligt fick vi homom att somna kl 6 genom att ramsa och sov då till 6.45. vi var överlyckliga!!! Detta varade max 2 veckor och nu är det likadant igen.... :(
Är det bara att gilla läget och låta lilleman gå upp kl 6???? eller??
Vi har testat att ramsa, göra ljud och låta honom vara. det har inte varit någon underhållning! Men det blir ingen skillnad. Han somnar inte om!
Han sover fortfarande 2 gånger per dag (9-9.45 och 13.30-14.45 ca) så han kanske helt enkelt är pigg.?!
Har testaat att ta bort 1 sovpaus i en vecka, men Arvid var helt förstörd!! Han pallade inte alls! Urtrött! i och med att han vaknar kl6 så blir dagen så himla lång för honom. Det känns inte alls som om han är mogen för ett sovpass endast!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "