Ramsan sitter INTE som en smäck, något är GA

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
K?RinGa

Ramsan sitter INTE som en smäck, något är GA

Inlägg av K?RinGa »

Jag verkar inte få någon respons och svar på mina undringar i "ramsan satt som en smäck - tråden", så jag gör helt enkelt en ny.

Vi hade ett uppehåll i kurandet efter en vecka, eftersom jag däckade i feber i flera dagar. Nu har vi återupptagit kuren, med en ny ramsa.
Första natten vaknades det två gånger, en runt tolv, var då vaken ca en kvart, och en gång mellan två och kvart över fyra. (somnade efter mordhot haha)
Andra natten har vi ett vak, från ca klockan tre. Halv fem hämtar pappa UPP pojken!!!! Varmed allt känns havererat. Nu försöker jag få iordning på schematiderna som jag spikat till dagen, går ok.

Nu till problemet. Pojken VÄGRAR ta till sig ramsan!!!! Jag ramsar på olika sätt, argt, med magstöd, lugnt, tyst. Inget fungerar! Jag buffar sex gånger efter tillrättaläggande (han vänder sig till rygg när han gnölat en stund och sen börjar skrika upp sig) och ramsar x4 och ibland x8 och alltid bekräftelse x2.

Ramsar jag för mycket kanske? Vill ju inte fastna i något, därför har jag valt att undvika buffningen och vaggningen, han älskar det, tystnar bums men skriker så fort jag slutar. Men kan man fastna i ramsandet också?

Hur ska jag få honom att ta till sig ramsan??? Måste ju vara urjobbigt för honom att inte kunna somna om på natten, och vara vaken flera timmar...

Tackar för alla tips och råd jag kan få!!

Kramar!
:-D mamma till tre troll :-D

::heart:: ::heart:: ::heart::
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Jag tror, eller snarare vet numera, att man kan fastna i ramsandet. Jag anstränger mig att ramsa så lite som möjligt då ramsan uppenbarligen stör Joel. Jag ser ramsan som något att ta till vid kris. Det gäller juatt komma ihåg att inte göra något alls också är ett verktyg. *men vad det är svårt* :)
Så här tänker jag:
Om jag funderar på att ramsa, låt bli.
Om jag funderar på att buffa eller gå in, ramsa.
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Ja, du kan fastna i ramsandet. :?
Kom ihåg att du inte ska underhålla..... :wink:

Ett tips är att lägga in ålder på ditt barn i din signatur. Blir lättare att svara då! :P

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Kiralves

ramsa

Inlägg av Kiralves »

Jag tror man kan ramsa för mycket och för långsamt, nu har jag efter återfallet gjort om min ramsa till en snabb, självklrast i världen ramsa...verkar funka bara på natt tre av återkurandet dock....men jag ramsade nog alleles för mycket förut.
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D O ja, det går alldeles utmärkt att fastna i ramsandet, och ungen blir vansinnig :evil: :shock: :roll:

Man märker det på det arga skriket: "Ja, jag VET, vad du TJATAR, jag VILL sova och jag SKA sova men jag KAN inte, och det blir inte bättre för att du står där och gapar :!: :!: " Ungefär.

Lilla barnet ber om att få vara i fred. En liten stund... :wink: och få en chans att komma i ro.

En verkligt glad, tjusigt hurtig ramsa kan visa sig mycket effektiv på surkartsbarn.

Men även den måste väljas med omsorg och prickas in rätt och exklusivt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"