Kurkrångel!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lollo0058

Kurkrångel!

Inlägg av Lollo0058 »

Nu är det ca 3 v sedan vi kurade vår snart 5 månaders kille. Det är 3 steg fram och 2 tillbaka. Ännu har han inte sovit en hel natt, men jag förstår att det kommer.

Nu till problemet. Ibland på dagslurarna vaknar han ledsen/arg innan luren är slut. När jag hör första pipet så ger jag en pangramsa. Ibland hjälper inte detta utan det eldar upp honom istället, då låter jag honom vara ( i enstaka fall lägger jag till rätta, men det brukar inte heller hjälpa). Han kommer inte till ro och jag vill ju inte ta upp honom ledsen/arg. Hur länge kan jag vänta ut honom? Säg att han ska upp 10:00. Vid kl 10:30 har jag tillslut ändå fått ta upp.

Jag har kurat honom i vagn, så buffning är han inte van vid så det kan jag inte ta till vid KRIS (det kanske är tur?).
Det känns som jag lämnar för mkt till honom. Kan det vara så? Ska jag gripa in mer? Kuren sitter ju inte riktigt än.

Det gör ju så ont i mamma :heart: när han frågar både ledset och argt.
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ska han upp 10, ska han inte upp 10.30. Utan senast 10.15.

Varför inte vagna :?: Träna upp tekniken med tyngd i vagnen. Du ska kunna få tyst på honom inom två minuter, helst två sekunder :!: Fastna sedan inte utan gå med ramsan och gå bort.

Lägg tillrätta enbart när han läggs, inte mitt under sovperioden :!: Du stör när du rör :!: Tillrättaläggandet signalerar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör; det är dags att ligga still och sova. Det är alltså ett besked -inte en påminnelse och definitivt ingen "tröst". Påminnelsen ger du i form av kort effektiv vagning respektive ramsa.

Läser du på i Verktygslådan tror jag du blir säkrare :wink:

Attityden av självklarhet är vad han behöver allra mest :lol:

Åt mammahjärtat anbefalles den saklighet som kommer av att man bevakar lilla barnets intressen före sina egna. Om du förstår :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Tack Anna!

Gösses vad du ligger i. Du har tagit igen dinna veckor i Indien med råge. Ditt engagemang är verkligen beundrandsvärt =D> . Varmt välkommen tillbaka och hoppas du haft det riktigt bra i underbara Indien :lol:.

Min tidigare dessperata fundering var just bara det - dessperat. Jag gjorde inte många rätt den da´n. Lyssnade helt enkelt inte på Nils, gav fel svar, var överkoncentrerad...jaa, alla fel man kan tänka sig. Till kvällen skärpte jag ihop mig och putsade på attityden och allt blev betydligt bättre.

Jag blir som ett grinigt barn när det inte fungerar. Jag tycker jag följer allt till punkt och pricka, men förstår efteråt att hela inställningen är ju bakvänd.

Så i morse kom en fantastisk belöning. Jag och maken vaknade av väckarklockan :shock: . Vi hade hela familjen sovit HELA NATTEN :lol:. Vi har visserligen förr vaknat av väckarklockan, men Nils har alltid vaknat och tjoat lite ngn gång under nätterna. Ofta ligger han halvvaken och små piper och sover om vartannat mellan 530-07 (då det är morgon).

Under kuren vagnade vi honom så det sitter, men nu sover han i sängen och vagnen börjar bli för liten för att sova på mage (vilket nog är bra för annars skulle jag nog bara fastna där). Ska jag öva in buffningn för att ha vid kris? Eller är det bra bra att jag bara kör med ramsa?

Återigen Anna :heart: och alla andra som stöttar :lol: TACK för alla hjälp. På återseende :wink: .
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bara bra att du kör med bara ramsa :wink: När lilla älsklingen sovit tio minuter (inte tjugo) kan du alltid gå in och titta till.

Tack för varma ord :oops: :lol: och pris och beröm :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"