liten fundering ang insomningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emb

liten fundering ang insomningen

Inlägg av emb »

God söndag alla forumister.

Har en liten fråga som jag hoppas att någon har något svar på.

Mitt lilla söta troll har nu börjat böka runt då hon skall sova, speciellt på dagen. Hon svänger och vrider sig, leker med sina fingrar, jollrar och "håller på". Jag brukar låta henne vara och hon somnar efter ca 20 minuter. Hon är alltså nöjd hela tiden. (Nåja ibland gnäller hon till strax före hon somnar - men hon är inte ledsen) Tidigare somnade hon under 5 minuter. Pga att det tar längre för henne att somna - vill hon sova längre.
Alltså enl. schema är det sova mellan 10.30 - 11.15. Men eftersom hon somnar först ca. 10.50 brukar hon alltså sova 45min till 11.35. Pga. detta blir schemat lite förskjutet.. Vad göra?
- Borde jag lägga henne 20 min tidigare?
- Skall jag låta henne vara - eller borde jag med en ramsa påminna henne att hon skall somna?
- Nog skall jag väl låta henne sova så länge sovpasset är (45min/1,5h/45min?)
- Några enstaka gånger har hon trasslat in sig så hon ligger uppe i hörnet tvärs över sängen. Pga detta kan hon inte vända sig tillbaka till mage då hon skall somna - skall jag då gå in och vända henne eller skall jag bara ramsa?

Vore tacksam för svar!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag tycker det verkar bra att lägga lite tidigare om hon alltid tar 20 minuter på sig att somna.
Använd solfjädern och ramsa på väg ut när du lägger henne, sen inte mer om hon inte gråter.
Jag brukar lägga tillrätta igen om Karl ligger för tokigt. :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"