Revidera schemat? Isf hur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elle

Revidera schemat? Isf hur?

Inlägg av Elle »

Hej alla shn-föräldrar!

Vi har nu genomfört kuren och uppföljningsveckan med vår son Olle 6 1/2-månad. Nattningen går bra o han sover i regel 11 h per dygn. Dock vaknar han för tidigt, runt 7-halv 8 och morgonen ska egentligen vara 8. Likaså förmiddagsvilan krånglar. Den ska vara 9.30-11 men han har svårt att somna o sover i regel bara 30-45 min. Han har endast sovit hela stunden en gång under hela kuren och uppföljningsveckan. Nu har jag funderingar på om vi ska göra några revideringar i schemat och isf hur? Idag ser hans schema ut som följer:

8- morgon och frukost
9.30-11 sova 1.5h
11.30- lunch
13-14.30 sova 1.5 h
15- mellanmål
17-17.20- sova 20 min
18- middag
19- bad, skoj och nattslurk
20- natt

Tacksam för råd hur jag ska göra. :)
Hälsningar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Mitt förslag är att korta fm-luren och lägga den 10-10.45 istället, i övrigt oförändrat schema. Om jag förstått saken rätt så fungerar schemat bra i övrigt :?: Kanske blir morgonen bättre "på köpet" :D
Elle

Inlägg av Elle »

Tack för ditt svar :!: Ja schemat fungerar ok i övrigt. Behöver få bukt på morgonen bara. Har du några förslag på hur jag ska göra?

Hälsningar Elle
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Elle :D
Kan rekommendera dig att läsa "Tips på vägen" :D

Annars kan jag berätta hur vi gjorde/gör (fått mycket hjälp här på forumet)

:arrow: "Pangramsa" vid första uppvak, signalerar "lilla vän, inte morgon ännu"

:arrow: Avvakta, snåla med ramsan och använd den bara för att ta ned "topparna"

:arrow: Dra över tiden om det behövs, strunta t.o.m. i marginalkvart om sonen tex somnar om så sent som 8. Låt honom då sova 20 min och väck. Just omsomnandet är väl värt att invänta för att visa lille gossen att mamma passar klockan. Lätt att bli stressad över att tiden går men försök släppa det :!:

:arrow: Stanna inte kvar utanför hans rum utan sysselsätt dig med annat. Drick kaffe, kolla senaste inläggen på forumet...

:arrow: Sätt gärna på lugn klassisk musik. Samma musik kan användas till daglurar och alltså helst bara till sömn :-({|= Gör INTE som jag gjorde imorse, ta fel skiva i mörkret och sätta på skojiga lekskivan istället... :oops: 8)

:arrow: Gör varje morgon storstilad, tex med speciell sång och samtidigt tända lampor. Dvs markera starkt skillnaden :D

Lycka till :!:
Elle

Inlägg av Elle »

Tack för att du delade med er hur ni gjorde :D Känns bara som om inte ramsan "biter", han lyssnar inte utan blir riktigt ARG o skriker. Jag har testat att markera med ramsa när han vaknar, göra andra ljud, markera med bestämd ramsa när jag fått nog av "gnäll" o bekräftat när han börjat lugna ner sig. Oftast "tar" han inte ramsan utan han fortsätter att skrika. Hur gör jag då? Tänker också på mina kära grannar när Olle som imorse vaknade 6.20 en söndagsmorgon o gastade...

Hälsningar Elle
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

en fråga bara: jag tycker det är svårt att veta när lilla älsklingen har somnat om? Hon tystnar ibland, men gnyr och gnölar sedan igen efter en stund. Hur ska jag BÅDE kunna göra annat OCH hålla reda på när hon har somnat om för att sova i 20 minuter?! Kanske gör jag det krångligt för mej, men kan någon försöka förklara lite närmare hur ni tänker och gör?

/P
Nancy

Inlägg av Nancy »

Elle; känner igen det där med oro inför grannarnas tyckande (en av mina egna efterhängsna vargar). Tips:
:arrow: träna på ramsan vid tider på dygnet då du kan släppa oron, tex vid långluren dagtid. Spelar ingen roll att det är en annan ramsa, övningen får du ju ändå :D

:arrow: experimentera med rösten, "lek" med tonarter och tonfall. Följs med barnets röst och gör en tjusig duett där du är lite divigare och vill överrösta din sångpartner :wink: :lol:

:arrow: om du känner att det kan hjälpa, tala med berörda grannar och förklara läget, säg att ni håller på med att lära sonen sova ordentligt på nätterna (i dessa tider med allt prat om sömnbrist så förstår de säkert att ni vill sova och dessutom "tjänar" ju även grannarna på det, ett argument att ha i rockärmen :wink: )

Piggelin; ta fram din tusenkonstnärsanda, säker på att den redan finns där :wink: Sysselsätt dig med annat men ha ett nonchalent hököra riktat mot barnets rum. Tiden 20 min är ungefärlig, behöver inte vara på sekunden. Lovar att du fixar detta galant :D
Elle

Inlägg av Elle »

Tack "NancyDrew" för tipset om schemaändringen. Idag funkade fm-luren mycket bättre :D

Hälsningar Elle
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Elle :D

Roligt att höra :!: :D
Elle

Inlägg av Elle »

Imorse somnade lillprinsen om efter en "markeringsramsa" o lite prat från hans sida o sov 20 minuter till :D Härligt!

/Elle
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Grattis till framgången!

Ja, man styr dom med sina förväntningar. Själv hade jag laddat bössorna och var beredd på en riktig kamp, skickade sambon till jobbet tidigttidigt eftersom han inte gillar morgongnället. Men ack icke, hon sover snyggt och prydligt till det är dags för GodMorgon och vaknar nöjd och glad, så det var bara att gå in. Man kan ju knappast klaga, men jag känner mej ändå lite snuvad på konfekten.

Måste tipsa om vattenkokaren som avledande ljud vid vargtimmesgnöl. Jag kokar och kokar, den låter alldeles lagom mycket, man hör nätt och jämt, om man vill, och vill man inte så kan man bara lyssna på vattnet :wink: !

/Piggelin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"