vilket är bästa sättet att bära barnet?
-
Gäst
vilket är bästa sättet att bära barnet?
Våren närmar sig och då vill vi gärna gå på promenad i skogen med vår hund. Att ta med sulkyn eller barnvagen för lillasyster känns omständig och opraktiskt. Om pappan är med kan han ju bära minstingen men om jag ska vara själv med hund och storasyster samt lillasyster känner jag att jag behöver något slags "transportmedel"...
Därför undrar jag om någon av Er kan dela med sig lite erfarenheter angående följande två alternativ att bära sitt barn; gärna med för- och/eller nackdelar:
Hippychick hipseat http://www.amvina.se/product.asp?pid=8
Ergo bärsele http://www.mallgroda.se/ergo.htm
Eller kanske det finns en ännu bättre alternativ?
Därför undrar jag om någon av Er kan dela med sig lite erfarenheter angående följande två alternativ att bära sitt barn; gärna med för- och/eller nackdelar:
Hippychick hipseat http://www.amvina.se/product.asp?pid=8
Ergo bärsele http://www.mallgroda.se/ergo.htm
Eller kanske det finns en ännu bättre alternativ?
Senast redigerad av Gäst den fre 10 feb 2006, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
-
Nancy
-
Gäst
Hipseat tycker jag verkar väldigt ansträngande, du har hela tiden armen i samma vinkel med samma muskler spända. Och vad hönder med höften? (jag och min dumma ischias). Ergon ser ju lite tråkig ut för bebisen, hon ser ju knappt över skuldran på sin mamma!
Finns det inga vettiga ryggsäckar att ha barnet i? Hon kommer ju i april vara 9 månader och kan säkert sitta ett tag i ryggsäcken. I Italien är Brevis och Chiccos ryggsäckar populära, men jag såg att de sålde riktigt sportiga "bärstolar" på www.naturkompaniet.se.
hälsningar
AiM
Finns det inga vettiga ryggsäckar att ha barnet i? Hon kommer ju i april vara 9 månader och kan säkert sitta ett tag i ryggsäcken. I Italien är Brevis och Chiccos ryggsäckar populära, men jag såg att de sålde riktigt sportiga "bärstolar" på www.naturkompaniet.se.
hälsningar
AiM
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Jag har en Patapum, och den är ju snarlik Ergon, fast en enklare/billigare modell
Den är kanonskön att bära i, lätt att ta på (efter lite träning) och trots min onda rygg orkar jag bära Maja länge. Hon sitter dessutom jättebra i den!
Hippychick skulle i alla fall inte jag orka bära i, på någon längre skogspromenad...
Hippychick skulle i alla fall inte jag orka bära i, på någon längre skogspromenad...
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
-
susanneethel
På utflykter har vi burit vår son i en Chicco bärsäck. Helt suverän: går att fälla ut stöd så att barnet kan sitta där när man pausar och äta. Vi har vandrat mycket, bland annat när sonen var runt 5 månader och helt nykurad. Han tog glatt sina lurar i ryggsäcken, sov så gott när det guppade och gungade skönt. Och åt gröt i det fria i sin lilla stol. Underbart!
Vi bar honom i den på vandringar var och varannan dag upp till han var 1 år ungefär - nu vill han hellre gå själv. Men den ska fungera upp till 15 kg.
Vi bar honom i den på vandringar var och varannan dag upp till han var 1 år ungefär - nu vill han hellre gå själv. Men den ska fungera upp till 15 kg.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
lilltjejen
Vi har en bärstol modell äldre (Haglöfs) som vi använder jättemycket vid kortare utflykter (i skogen, på resor, till affären m m) när det inte är praktiskt med vagn.
Fördelen med en riktig bärstol är att den har ram och avbärarbälte (det som spänns runt höften) vilket gör den lätt att bära även med ett tyngre barn i. Känns också säkert i skogen samtidigt som barnet sitter högt och ser bra.
Vi har som sagt en äldre modell som vi ärvt. Dessa kan köpas riktigt billigt begagnat, sök på nätet om du är intresserad.
Ska man däremot gå lite längre (t ex fjällvandring, långa skogspromenader) så rekommenderas en bärstol som är ledad (avbärarbältet är ledat), vilket minimerar rörelserna för barnet. D v s barnet gungar inte i din takt, vilket den gör med den modellen vi har där avbärarbältet inte är ledat.
Den äldre modellen vi har är toppen framför allt för att den i princip inte tar någon plats. De nyare och bättre modellerna kan var lite mer skrymmande.
Men beror som sagt på vad du vill ha. Men rekommenderar i alla fall en bärstol, då blir det skönt för både dig och barn.
Fördelen med en riktig bärstol är att den har ram och avbärarbälte (det som spänns runt höften) vilket gör den lätt att bära även med ett tyngre barn i. Känns också säkert i skogen samtidigt som barnet sitter högt och ser bra.
Vi har som sagt en äldre modell som vi ärvt. Dessa kan köpas riktigt billigt begagnat, sök på nätet om du är intresserad.
Ska man däremot gå lite längre (t ex fjällvandring, långa skogspromenader) så rekommenderas en bärstol som är ledad (avbärarbältet är ledat), vilket minimerar rörelserna för barnet. D v s barnet gungar inte i din takt, vilket den gör med den modellen vi har där avbärarbältet inte är ledat.
Den äldre modellen vi har är toppen framför allt för att den i princip inte tar någon plats. De nyare och bättre modellerna kan var lite mer skrymmande.
Men beror som sagt på vad du vill ha. Men rekommenderar i alla fall en bärstol, då blir det skönt för både dig och barn.
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
-
Gäst
Tack för många svar!!!
o.k., hippychick är sågad...
Angående bärstolar: Det alternativet hade vi redan kollat med storasystern. MEN är det inte som så att man måste vara två för att få i barnet i den och sedan upp på ryggen? Jag tyckte i affären att det verkade otrolig krångligt att få i barnet. Jag testade med storasystern sittandes i den. Hon vägde då ca 12 kilo och jag orkade inte lyfta upp henne i den från golvet upp på ryggen utan min man fick lyfta stolen samt henne upp och sen gick det ju att gå runt utan problem. Men hur skulle jag klara det ensam ute i skogen? Hade det funnits bord överallt hade det kanske fungerat
Eller har jag missat poängen att man faktiskt kan få i barnet MEDANS bärstolen redan sitter på ens rygg
Eller vi kollade helt enkelt fel modell
förklara gärna för mig hur ni använder den. Jag menar att gå en heldags vandring i fjällen - då är en bärstol nog det bästa sättet - men att gå i skogen där jag vill att lillasystern snart också ska kunna upptäcka världen men om det behövs måste jag SNABBT OCH SMIDIGT kunna lyfta upp och bära henne

o.k., hippychick är sågad...
Angående bärstolar: Det alternativet hade vi redan kollat med storasystern. MEN är det inte som så att man måste vara två för att få i barnet i den och sedan upp på ryggen? Jag tyckte i affären att det verkade otrolig krångligt att få i barnet. Jag testade med storasystern sittandes i den. Hon vägde då ca 12 kilo och jag orkade inte lyfta upp henne i den från golvet upp på ryggen utan min man fick lyfta stolen samt henne upp och sen gick det ju att gå runt utan problem. Men hur skulle jag klara det ensam ute i skogen? Hade det funnits bord överallt hade det kanske fungerat
Eller vi kollade helt enkelt fel modell
Hej
Vi har haft olika sorters bärstolar till båda barnen men de har inte använts så mycket. Däremot använde jag babybjörnen mycket - just för sådana promenader som du beskriver, turer till stan, ute med båten samt vid flygresor m.m. Använde den fram till runt 1-års dagen.

Vi har haft olika sorters bärstolar till båda barnen men de har inte använts så mycket. Däremot använde jag babybjörnen mycket - just för sådana promenader som du beskriver, turer till stan, ute med båten samt vid flygresor m.m. Använde den fram till runt 1-års dagen.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skulle jag välja mellan bärstol, Babybjörn och Ergo är valet lätt - Ergon absolut! Dels är den ergonomisk och dels kan du använda den upp till 27 kg
Eller en Patapum då, och du vill ha en billigare, enklare variant. Även den har avbärarbälte på höften, och det är inte alls jobbigt att bära i den.
Haglöfs bärstol hade vi till äldsta tjejen, och stolen i sig väger ju en del. Jag orkade aldrig bära henne i den, min man bar henne någon enstaka gång bara. T.o.m han tyckte det var tungt, och han var ändå rätt vältränad i början av 80-talet
Haglöfs bärstol hade vi till äldsta tjejen, och stolen i sig väger ju en del. Jag orkade aldrig bära henne i den, min man bar henne någon enstaka gång bara. T.o.m han tyckte det var tungt, och han var ändå rätt vältränad i början av 80-talet
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
-
lilltjejen
Hej igen!
Den modell vi använder är gammal... och jättelätt. Ingen extravikt där.
Lyfta av och på, precis som en vanlig tyngre ryggsäck. Man får använda benen för att lyfta upp vikten (inte armar och rygg), dvs gå ner på huk, dra på sig "ryggsäcken" och upp igen med hjälp av benen.
Det är såklart en vanesak och en smaksak. Känner många som använder Babybjörn, men jag själv tycker att det är bäst att bära på ryggen. Rätt använt avlastarbälte gör ju att vikten inte känns så "tung". Antar att man får gå ner på huk även med en Babybjörn om man har ett tyngre barn. Eller?
Bästa tipset är att prova dig fram. Testa de olika modellerna, med barn i, innan du bestämmer dig. Lycka till och berätta gärna vilken modell det blev.

Den modell vi använder är gammal... och jättelätt. Ingen extravikt där.
Lyfta av och på, precis som en vanlig tyngre ryggsäck. Man får använda benen för att lyfta upp vikten (inte armar och rygg), dvs gå ner på huk, dra på sig "ryggsäcken" och upp igen med hjälp av benen.
Det är såklart en vanesak och en smaksak. Känner många som använder Babybjörn, men jag själv tycker att det är bäst att bära på ryggen. Rätt använt avlastarbälte gör ju att vikten inte känns så "tung". Antar att man får gå ner på huk även med en Babybjörn om man har ett tyngre barn. Eller?
Bästa tipset är att prova dig fram. Testa de olika modellerna, med barn i, innan du bestämmer dig. Lycka till och berätta gärna vilken modell det blev.
Dipl. SHN-kurare!
Mmm, det har vi också, men jämfört med ergon så är en bärstol ganska värdelös tycker jag. Ergon avlastar underbart bra även på större barn och är mycket smidigare att ha med sig!lilltjejen skrev:Vi har en bärstol modell äldre (Haglöfs) som vi använder jättemycket vid kortare utflykter (i skogen, på resor, till affären m m) när det inte är praktiskt med vagn.
Själv använder jag vävd långsjal när jag behöver bära, det avlastar bäst av allt tycker jag och går att variera med olika bärsätt. Jag kan bära min femåring på ryggen med den om jag vill, det fixar nog ingen bärstol...
Så jag röstar helt klart för Ergon! (eller långsjal)
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
-
Gäst
Hej igen!
Nu blev det en ERGO och fast jag inte har hunnit använda den mer än inomhus på skoj kan jag bara rekommendera Er som också går runt i bärstol-köpa-tankar: KÖP EN ERGO!!!
Den är hur smidig som helst! Emilie väger 15 kilo idag men det går hur bra som helst att ha henne sittandes i den. Barnen kommer nog slåss om VEM som får sitta i den
T.o.m. pappan som sa att han ALDIRG kommer använda den provade den "i smyg" och han tycker också att det är ett bättre alternativ än att ha ett större barn sittandes på axlarna.
Nu har vi ju köpt den för lillans skull och jag är övertygad om att den kommer användas länge. Begränsningen är ju inte barnets vikt (den fungerar upp till 25 kilo!) utan bärarens bärförmåga
En vanlig babybjörn fungerar ju inte längre än ca 10 kilo! PLUS att Ergon kan användas på magen, på ryggen och t.o.m. på höften om man så önskar
Och priset är ganska vettigt också: 850:- kr!
Nu blev det en ERGO och fast jag inte har hunnit använda den mer än inomhus på skoj kan jag bara rekommendera Er som också går runt i bärstol-köpa-tankar: KÖP EN ERGO!!!
Den är hur smidig som helst! Emilie väger 15 kilo idag men det går hur bra som helst att ha henne sittandes i den. Barnen kommer nog slåss om VEM som får sitta i den
Nu har vi ju köpt den för lillans skull och jag är övertygad om att den kommer användas länge. Begränsningen är ju inte barnets vikt (den fungerar upp till 25 kilo!) utan bärarens bärförmåga
Och priset är ganska vettigt också: 850:- kr!