Jag har inte kurat min äldste som är sexton månader nu. Vi började med standardmodellen ganska tidigt och så har jag vagnat över något nattmål. Inte heller har vi haft något superexakt schema på dagen mer än att han nästan alltid lagt sig på samma tid, både under dagen och på kvällen. Men han har i princip fått sova så mycket eller lite han velat själv. På samma sätt gör jag nu med tremånadersfisen.
Hur gör ni andra som inte behövt kura era barn? Har ni precisa scheman och marginalkvartar eller glider ni med barnet lite mer? Jag antar att det finns en större risk för urspårning om man gör på mitt sätt... Dock är jag oerhört beroende av våra rutiner och jag har lyckats sy ihop båda brödernas dagar på ett sätt som fungerar jättebra för oss allihop.
Jag tror ändå inte att jag skulle klara av att hålla alltför benhårt på tiderna. Fast jag har verkligen försökt rån och till för att jag tycker det verkar vettigt. Storebror vaknar ibland trekvart för tidigt och då plockar jag upp honom utan att fundera så mycket. Sover lillebror dåligt på sin morgonlur så får han sova ut ordentligt till middagen istället om han vill, osv. Ibland när jag läser härinne så får jag känslan av att många lever kvar i något slags konstantkurande och att det aldrig blir riktigt vardag. Samtidigt märker jag ju själv att barnen vänjer sig så fort och nästan blir sitt eget schema efter ett tag.
Det här blev en aning svamligt. Men jag är nyfiken på hur andra gör och tänker.
siri