Hej!
Något har hänt med vår lilla snart 2 åring. Vi har kurat honom vid 6 månader och han har sovit som en dröm och lagt sig med ett leende på läpparna i snart ett års tid. Men nu vill han plötsligt inte. Han springer upp och vill inte lägga sig och blir jätteledsen och verkar rädd för mörkret.
Vi försöker ramsa och lägga tillbaka honom men han blir som tokig. Vad kan det bero på och vad gör man?
tack för hjälp!
En välkurad 2-åring som plötsligt protestera
En välkurad 2-åring som plötsligt protestera
Mamma till Leo f?dd 040225
Jobbat med kuren sedan han var ca 8 m?nader
Hej
Fundera inte så mycket på vad som kan ha hänt. Många sådana perioder kommer och man möter det bäst genom att göra som man alltid har gjort. Att vara deras orubbliga klippa. Han "frågar" om det fortfarande ska vara så här och då ska ni svara samma som alltid.
Springer upp skriver du - har ni bytt säng
I så fall så springer han upp för att han helt enkelt kan det. Byt tillbaka till spjälsängen igen och presentera det som en stor positiv nyhet att spjälsängen har kommit tillbaka. Hans trygga lilla säng. Behåll den till efter trotsen. Om man klättrar över kanten så är det en period som också i regel kommer. Är bara att lyfta tillbaka och lägga igen. Han glömmer det om någon vecka.

Fundera inte så mycket på vad som kan ha hänt. Många sådana perioder kommer och man möter det bäst genom att göra som man alltid har gjort. Att vara deras orubbliga klippa. Han "frågar" om det fortfarande ska vara så här och då ska ni svara samma som alltid.
Springer upp skriver du - har ni bytt säng
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Hej! Jo, vi har kvar spjälsängen men han kan ta sig ur den. Nu de senaste månaderna har han tyckt att det har varit så mysigt att lägga sig att jag nog inte ramsat varje gång och när han vaknat har jag nog för det mesta lagt honom tillrätta istället, eftersom han verkar bli irriterad av ramsan istället för lugnad. Är detta ok eller är det därför han är missnöjd tror ni?
Tider och så håller vi ganska bra, men marginalerna nu är kanske snarare en halvtimme än en kvart. En gång när vi var borta ville han att jag skulle ligga brevid en stund och jag gjorde det eftersom det verkade vara ända sättet just där och då. Är det ett problem?
Jag hoppas verkligen att det är som du säger att det går över om någon vecka, men hur gör vi tills dess?
Igår blev han som tokig och sprang upp massor av gånger. Vi lade tyst ner honom i sängen igen men så sprang han upp igen. Han verkade som sagt plötsligt rädd för något därinne. Jag satte mig då i dörröppningen och läste som jag förstått att man kan göra och så var han nöjd. Är det ett bra sätt att göra tills han kommer över det här?
Tider och så håller vi ganska bra, men marginalerna nu är kanske snarare en halvtimme än en kvart. En gång när vi var borta ville han att jag skulle ligga brevid en stund och jag gjorde det eftersom det verkade vara ända sättet just där och då. Är det ett problem?
Jag hoppas verkligen att det är som du säger att det går över om någon vecka, men hur gör vi tills dess?
Igår blev han som tokig och sprang upp massor av gånger. Vi lade tyst ner honom i sängen igen men så sprang han upp igen. Han verkade som sagt plötsligt rädd för något därinne. Jag satte mig då i dörröppningen och läste som jag förstått att man kan göra och så var han nöjd. Är det ett bra sätt att göra tills han kommer över det här?
Mamma till Leo f?dd 040225
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022