Kurning av sjumånaders natterrorist- behöver lite

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Göteborgsmamma

Kurning av sjumånaders natterrorist- behöver lite

Inlägg av Göteborgsmamma »

Hej! Första natten på kuren av vår sju månader gamla natterrorist är avklarad o allt har gått över förväntan! :D Dagen idag har oxå förlöpt ganska bra, hon har sovit sina daglurar nästan helt enl. schemat (en i vagnen o den längre middagsluren i sin säng). Även matningen har gått ganska bra. Hon var inte särskilt intresserad av frukost. Fick i henne ca 70 ml välling o sedan ammade hon en liten stund från ett bröst. Till lunch åt hon dock bra, nästan en o en halv burk mat o en halv burk efterrätt, o till mellanmål en portion havregröt, en halv burk majspuré o en halv burk efterrätt. Än så länge känns det alltså ganska bra! :) Är dock lite orolig för att schemat inte ska fungera resten av dagen, blir lite kort mellan de två sista målen, o att den lilla damen inte ska få i sig tillräckligt med mat för att sova hela natten utan att vara hungrig. Vårt schema är som följer:

07 vakna o frukost
9-10 sova
11 lunch
13.45-14.45 sova
15 mellis gröt
18 middag puré
19.30 kvällslurk o sova natt

Ser det ok ut tror ni som vet? Har försökt att lägga schemat utifrån hur hennes tidigare dagar sett ut. Klarar vakenperioder på ca tre timmar under dagen o brukar äta med fyra till fem timmars mellanrum. Är därför rädd att hon inte ska äta tillräckligt inför natten....

Vidare har min dotter varit svår att amma i helvaket tillstånd sedan hon var tre månader (har skrivit om det i inlägg tidigare..). Har fått vyssa henne för att hon ska ta bröstet. I går kväll vyssade jag henne för att hon skulle ta sin nattslurk. Somnade då vid bröstet o vi fick väcka henne för lite skratt o bus för att sedan söva henne. I morse ville hon inte ta bröstet när hon blivit helt väckt. Fick då vyssa henne igen för att få henne att ta det. Är nu rädd att jag ska förlora amningen helt. Känns ju fel att vyssa henne i en kvart när hon just har vaknat...... Som ni ser vargarna ylar högt idag. Snälla hjälp mig att mota dem!!!!!!!
Senast redigerad av Göteborgsmamma den mån 13 feb 2006, 19:46, redigerad totalt 2 gång.
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bort med dina vargar! :wink:
Detta kommer gå bra!

Schemat ser bra ut, förutom att hon har c:a 1 timme för lite sömn :shock: Dom behöver c:a 14,5 timme/dygn i den åldern, och jag får det bara till 13,5.
Och en sak till. 1 timme är aldrig ett bra sömnpass.
En "sömnintervall" är 5 min, 20 min, 45 minuter, 1,5 timme.

Jag skulle alltså föreslå dig att ha 1,5 timmes sömn på de båda dagslurarna.

Att det blir lite tätt mellan måltiderna på e.m - kvällar gör absolut ingenting! Jag kommer ihåg när mina flickor var små. Standardmodellen funkade jättebra under dagen, men på kvällen krävdes det tätare matning, mjölken är tunnare och inte så näringsrik på kvällen.
Nu är ju din lilla tjej lite äldre och äter vanlig mat också, vilket underlättar.
Och hon äter ju mycket med! Suveränt bra! :D

5 timmars mellanrum mellan maten är lite långt, men du kanske menar att det var så innan? I schemat är det 4, och det är bra, eller 3,5.

Ang amningen vet jag inte hur du ska göra...Har du provat att amma liggande?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
br

Inlägg av br »

Hej
håller med anna om att det behövs mer sömn. Båda passen 1,5 timme och senarelägg det andra passet. Det blir lite lång vakentid tills det är nattidags.

Detta kommer att gå fint

Ps hade tänkt svara tidigare men när forumet varit "hackat" så brukar jag aldrig kunna gå in och besvara :shock: frågor förrän efter ett tag !! men nu gick det. För övrigt bor jag i en annan tidszon så jag är _inte_ uppe sent !
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Göteborgsmamma

Hej o tack för era svar! Ser att jag skrev fel i schemat, ska vara sova mellan 12.45 o 14.45 o då blir det 14.5 h. Kan jag ändra sömnpassen mitt i kuren? Märkte igår att hon var lite för trött på kvällen o tror därför att det vore bra att senarelägga andra sovpasset. Undrar då bara hur jag ska hinna få in ett mellanmål.... Någon med bra förslag? Borde kanske ge gröt på fm o lunch lite senare.. men då ändrar vi ju på schemat.... då blir det oxå lite längre mellan middag o kvällsslurken vilket kanske vore bra....känner mig lite villrådig! Snälla hjälp mig att mota vargarna!!! Om schemat ska ändras är det kanske bäst att göra det så snart som möjligt innan det börjat sätta sig allt för mkt?

I natt gick det än u bättre! Nattningen tog fem :P minuter!!!! Kort buff, sedan ramsa x 4 o bekräftelse efter en liten stund. Hon har sedan vaknat till sex ggr under natten, de flesta mot morgonsidan. Två ggr somnade hon om själv, innan vi hann ramsa. De andra gångerna räckte det att ramsa- inget buffande på hela natten- o vi fick väcka henne till skratt o leenden kl. 7! Helt otroligt! Hoppas att dagen idag fungerar lika bra. Det tråkiga är att hon inte är särskilt intresserad av att ta bröstet. Fick nästan inte i henne ngt till frukost idag. Sög en kort stund på ena bröstet lite okoncentrerat o åt sedan bara 50 ml välling... Är rädd att jag får ge upp amningen...känns sorgligt...Har provat många knep varav ligga är ett men det enda som funkat är att vänta tills hon är sovtrött o då vyssa o ge bröstet....
Tack på förhand!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Göteborgsmamma :D
Har en dotter ungefär i din ålder. Hade tidigare lika tätt mellan målen kvällstid som du men upptäckte att det går att dra ut på målen nu när Leia är större.

:arrow: enklaste ändringen i schemat kan vara att ha natten 19 istället. Då blir inte kvällen så lång.

:arrow: har ingen erfarenhet av amning men är det inte så att vissa barn minskar intresset för bröstet då de blir större :?:

:wink: Har lekt lite med ditt schema, kanske inte alls passar er men som inspiration?
07.oo vakna o frukost
9.45 mellanmål (ex yoghurt+frukt)
10-12 sova
12.30 lunch
15-15.45 sova
16.00 gröt
18.30 kvällsmat/nattslurk
19.00 sova
Göteborgsmamma

Hej alla varmhjärtade o hjälpsamma forumister! :D Tack för ert engagemang! Kunde tyvärr inte gå in på sidan igår pga. att den var hackad (typiskt då man verkligen behöver den!) men läste era svar nu på morgonen. Jag reviderade själv vårt schema i går morse då den lilla damen var vrålhungrig kl. 9 o åt nästan en o en halv portion havregröt! Nya schemat ser ut som följer:
07 vakna o frukost (äter här väldigt lite-hoppas att det blir bättre, ger mamma lite ågren....)
09 gröt
09.45-11.15 sova i vagnen
12.30 lunch
14.15 litet mellis, typ frukt, lite gröt, yoghurt (pga. blir lite längre än tre o en halv timme till middag)
14.45-16.15 sova i sängen
16.45 middag
19 kvällslurk
19.30 sova natt
Schemat satt bra i går förutom den senare dagsluren som blev rena cirkusen. Bättre lycka idag.... Kajsa åt bra vid grötmålet, lunchen o middagen. Till frukost åt hon dock inte särskilt mkt o inte heller till kvällsmat. Fick inte i henne mer än ca 3/4 port gröt o lite frukt....

Natten i natt har däremot varit helt fantastisk :D :D Det är knappt man tror att det är sant! Nattningen tog åter bara fem minuter :D Därefter sov den lilla älsklingen hela natten tills vi väckte henne kl. 07 till skratt o leenden!!!!!!! Hon pep till några ggr under natten men tystnade direkt. Behövde aldrig ens ramsa, inte ens under vargtimmen! Var aldrig heller in till henne ( trots att mammahjärtat sa något annat...) Helt otroligt!!!!!!!!

Jag fick dock knappt i henne någon frukost. Ammade ca. 2 min från ett bröst innan omvärlden blev allt för spännande. Fick sedan i henne ca. 80 ml välling i soffan men sen var det tvärstopp. Tycker att hon borde börja bli hungrigare.....när hon inte ätit på så många timmar....vet att det kan ta ett tag men hur länge är normalt???? Blir lite orolig för att hon inte ska få i sig ordentligt med mat.........ursch känner att oron gör mig lite osäker men ska försöka slå bort den. Hur har det varit för er andra???
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Göteborgsmamma!
Hur går det för er?
undrar Åsa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Vad skönt för er alla med nätterna!!! :D
Jättebra jobbat! :D

Det brukar faktiskt vara så som du beskriver, när man fått ordning på natten. Aptiten minskar lite tillfälligt. Inget konstigt eller ovanligt.

Kör bara på med dina fasta tider, och håll dig till det!

Ett litet tips med den spännande omvärlden. Jag brukade lägga en gosefilt lite över ansiktet när mina tjejer ammade. Då blev det mer avskilt och det gick bättre. Man, jag ska säga att jag inte kommer ihåg när. Funderar på om de kanske var mindre då...Ja, prova kan du ju alltid! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Göteborgsmamma

Hej alla varmhjärtade forumister! Har haft så fullt upp med kuren att jag inte hunnit gå in på forumet på flera dagar.... Det har gått rätt så bra för oss, särskilt med nätterna. Är nu inne på uppföljningsveckans femte dag. Kajsa har sovit hel natt sedan kurens tredje natt :D Sedan dess har vi endast ramsat vid ett tillfälle, i vargtimmen. De andra gånger hon vaknat har hon snabbt somnat om på egen hand (vilken duktig tjej vi har!). Nattningarna går på några minuter. Hon har oxå börjat att äta bättre. Tar bröstet direkt när vi väcker henne o ammar en stund, märks att hon är hungrigare än i början av kuren. De andra målen äter hon jättebra, stora portioner mat o gröt. Känns jätteskönt. Har lagt ner amningen på dagtid, orkar inte truga henne. Tänker att hon valt bort det själv o att det är bättre än att jag skulle måsta vänja henne av med bröstet om några månader.....Ingen av oss mår bra av att tjafsa kring maten.

När det gäller daglurarna så fungerar den ena, 1.5 h på fm i vagnen. Sover gått hela tiden o skulle nog gärna sova längre. Får oftast väcka henne o då vaknar hon lite motvilligt. Har planer på att ev. förlänga den luren.... Em luren däremot är rena cirkusen. Har lagt henne inne i sängen. Oftast somnar hon bra, inom några minuter, bara ibland behövs påminnelseramsa. Hon sover dock bara 30-45 minuter vilket resulterar i att hon är jättetrött o gnällig resten av dan. Vaknar arg som ett bi o går inte lugna. Är som att det inte går att nå fram till henne. Har provat ramsa, lägga tillrätta, buffa, solfjädern osv. men inget tycks fungera. Hon skriker snabbt upp sig. Har försökt med pangramsa direkt vid första pipet, innan hon hunnit skrika upp sig, men hon tar den inte. Till saken hör att vår dotter är lättkräkt, kräks lätt när skriker, hostar osv, o hon har vid ett par tillfällen kräkts i sängen :cry: Usch känner mig som en dålig mamma...... Snälla ge oss lite råd om vad vi kan göra för att få det att funka!!! Ska jag kanske ändra i schemat, förlänga fm luren o korta den på em? Någon med erfarenhet?
Jag tycker oxå att vår dotter blivit gnälligare än tidigare under kuren, var tidigare ett riktigt solskensbarn, i princip aldrig missnöjd, o nu gnäller hon ganska mkt under dagarna. Är det någon annan som känner igen sig? Kanske är det bara en lite mammig period just nu el. så kanske hon är trött då hon nu äntligen får sova bra......
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Göteborgsmamma!
Kul att höra! Ja, jag tror att hon kan vara gnällig för att hon är tröttare nu när hon för sova. Det kan ju också vara för att hon sover lite lite på eftermiddagen, men hon kanske är gnällig redan på fm??
Vi hade den längre luren på förmiddagen, 1,5 och sen 45 minuter på em. Det föll sig bättre för Arvid i alla fall.

Läste just några dagslurstrådar när nedanför, och Mammut Maria skriver att man måste backa. Det finns faktiskt också en rätt hemsk "kräktråd" här på forumet, du kan ju söka på det vackra ordet kräk till exempel... :wink: så hittar du det....Men det gällde att bryta ett dåligt mönster kommer jag ihåg!

Vad bra när det gäller amningen som vi skrev om förut! Det är ju helt OK att sluta på dagarna vid hennes ålder, hon får i sig lite på morgon (och kväll?) i alla fall. Och vad bra att hon tar bröstet lite längre på morgonen!! Precis så blev det med Arvid när vi gjorde kuren (måste bara berätta vad han gjorde idag- han satt i sin stol vid matbordet och bara KRÄVDE att få tutte mitt i maten, jag drog upp tröjan och han drack som från en fontän...Min forne gamla amningsvägrare..) Du har ammat länge och hon får fortfarande lite mjölk som skydd mitt i värsta rsvirustiden :D!

Lycka till med resten! Var inte ledsen för att det krånglar lite fortfarande, det kan ta ett tag innan det sitter!
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"