Är inne på 4:e kurnatten med min son K på 10 månader och vi har gjort både framsteg och baksteg. Från att ha samsovit (helst klistrad mot mamma) och vaknat flera gånger per natt för att snutta, sover han själv i sin spjälsäng med bara två uppvak per natt. Halleluja! Har läst boken och gått igenom stegen flera gånger och känner mig säker på att jag följer kuren rätt. Är envis och motståndskraftig mot protester. Han vilar 2 gånger på dagen om 2,5 timme sammanlagt, vi är noga med skratt-till-godnatt och att buffa minimalt och ramsa rätt. Men han är som allergisk mot just ramsan!!!!!
Så fort jag försöker ramsa ut ur rummet så reser han sig genast upp och protesterar. Men om jag sitter bredvid sängen och ramsar/ger bekräftelsen så går det bra och han kan somna inom 5 minuter med att bekräftelsen fått 'sista ordet'. Men om jag försöker resa mig och ramsa ut ur rummet så flyger han upp igen oavsett tillstånd, har hänt flera gånger att jag varit säker på att han i princip somnat och försöker börja med bekräftelsen medans jag går ut, så flyger han upp igen. Har dessa 4 nätter testat olika varianter; sjungande ramsa, högt och bestämt, lugnt och glatt, spelat pajas, i dörrspringan och några meter bort, ramsat både efter 3-5-10 minuter utanför dörren.... alla gånger jagar han upp sig så fort han hör det, även om protesterna äntligen börjat mattas av så får de ny styrka när han hör ramsan. Inatt kämpade jag envist på i över 2 timmar men utan resultat. Även om han självmant lägger sig ner, är lugn och nära till sömnen med solfjäderstryck, så kan jag inte ramsa ut utan att han blir helt galen. Om jag däremot släpper solfjädern och ger bekräftelse stående bredvid honom medans han somnar, så går det utan problem.
Jag har tolkat det som att när det är nära att han somnar ska jag lägga tillrätta, solfjäderstryck och sedan ramsa ut så bekräftelsen får 'sista ordet' och han somnar själv utan att jag är i rummet. Detta är helt omöjligt alltså. Tänkte att jag kanske missuppfattat, och inte alls ska lägga honom tillrätta? Kanske ge bekräftelsen utanför dörren och hoppas att han lägger sig ner själv? Provade igår kväll och väntade tills det varit tyst i 5 minuter efter bekräftelsen, men hittade då en liten kille som somnat ledsamt sittandes upprätt och hängandes mot spjälorna... och som givetvis vaknade med en klagotjut när jag försökte lägga honom ner, och så började vi om igen.
Vad gör vi för fel med ramsan? (Säger: gonatt gonatt och sov så gott!) Är han fortfarande för otrygg efter att ha samsovit? Ska jag kämpa på som jag gör? Ska jag nöja mig med att ge bekräftelse sittandes bredvid honom medans han somnar nu när det är det enda som funkar?
Har även funderat på varför han inte sover hela natten (20-08). Är han fortfarande inne i mönstret med att vakna och vilja snutta? Har ju inte gjort det på över 4 nätter nu och vi slutade amma för en vecka sen, och kör bara välling som nattslurk ca en timme innan läggning. Kommer det kanske bättra sig?
Ber ödmjukast som vägledning!!! [-o< [-o<
Med vänlig hälsning, Johanna