Svårt att somna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessigt

Svårt att somna

Inlägg av Tessigt »

Hej hopp!
Jag har en liten som kurades runt 6 månader och efter mycket om och men har det fungerat prima de senaste månaderna. Men nu helt plötsligt har hon börjat få supersvårt att somna vid läggningarna, så skulle behöva lite vägledning.
Det som händer när jag lägger henne är att hon antingen blir flyförbannad och skriker och har sig eller så ställer hon sig upp i sängen och skrattar och håller låda.
Hon är nu snart 11 månader och hennes schema ser för tillfället ut såhär:

7.00 - vakna
10.00 - 45 min sova
14.00 - 1,5 timme sova (blir oftast kortare)
19.00 - sova natt

Behöver hon mindre sömn? Dags att bara ha en lur?
Eller är det bara en fas? Hon har precis börjat lära sig gå så hon kanske bara är vild i kroppen och inte har lust att sova?
Har en tös född 11 mars 2017.
Började kura 28/8-17
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Svårt att somna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man brukar byta till en lur ca runt 12-15 mån men jag hade dragit ner fm-luren till 20 min när hon är så här gammal. Jag tror absolut att det spelar in att hon lärt sig gå. Hur ser det ut med fysisk aktivitet på dagen? utevistelse? social delaktighet? Har du ramsan aktiv(säger alltid vid varje läggning)? Det är den som ska jobba + husljud vid tuffa läggningar. Är hon arg så en rejält hurtig ramsa på vägen ut, sedan inget på 10 minuter typ men rejält med husljud och sen ramsa igen vid behov. Stojar hon så ignorera, eventuellt en upplysningsramsa bara. Hon behöver vara så pass aktiv när hon är vaken och träna på att gå då så hon inte gör det i sängen.

Jag tycker dock att schemat ser lite konstigt ut och att lurarna kommer för sent. Det är vanligare så här:

07 vakna
09.30 sova 20 min
12.30 sova 1,5
19.00 godnatt

Den längre tiden inför natten kan göra stor skillnad också för bättre sömn.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"